Gå til innhold

Alkohol med barn til stede

Anbefalte innlegg

Gjest Alkoholhater
Skrevet

Kom sent hjem fra jobb i går. Da lå min mann og hans 14 år gamle sønn i sofaen og så på TV. Min mann var godt beruset. Hadde drukket 6 øl i følge han selv. Dette må han ha gjort mellom kl. 20 og 21:30. (Han fortalte at han ikke hadde drukket noe mens vesla på 6 var våken, og ho legger seg kl. 20)

Grunnen var at han var sliten ettersom han har så mye å gjøre på jobben + at det er en del problemer med sønnen.

Dette er ikke et engangstilfelle.

Er jeg urimelig når jeg sier at dette er totalt uakseptabelt, eller er det helt greit å drikke på hverdager med barn til stede?

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• jubalong70

6

• flisa

2

• Zingara

2

• Lurveline

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Dette er ikke akseptabelt.

Jeg hadde ikke reagert på om han hadde tatt seg en øl eller ett glass vin. Men å drikke seg beruset er ikke akseptabelt i det hele tatt!

Skrevet

Det er selfølgelig uakseptabelt å drikke seg full med barn til stede.

Men å ta seg noen glass vin eller noen pils syns jeg må være helt OK så lenge man ikke blir full da.

Må si jeg syns det er patetisk med foreldre som skjuler at de drikker overfor barna sine. Vet om enkelte foreldre som lyger til barna sine og sier det er lett-øl som står i kjøleskapet når det faktisk er vanlig øl.

Det ser jeg ikke poenget med!

Skrevet

"Er jeg urimelig når jeg sier at dette er totalt uakseptabelt, eller er det helt greit å drikke på hverdager med barn til stede?"

Dette skal være et unødvendig spørsmål i vår opplyste verden.

Svaret er selvsagt , nei!

Vet godt hvilke skader dette gjør på et barn og vet også veldig mye om senskader dette fører med seg, da jeg selv har vokst opp med en far som drikker.

Har du tenkt på at dette kan være grunnen til problemene din sønn har?

Gjest Alkoholhater
Skrevet

Dette er ikke akseptabelt.

Jeg hadde ikke reagert på om han hadde tatt seg en øl eller ett glass vin. Men å drikke seg beruset er ikke akseptabelt i det hele tatt!

Godt å høre at det er flere som mener som meg:-)

Noen tips til hva jeg kan gjøre?

Jeg har prøvd å snakke med han utallige ganger. Han sier da at han må skjerpe seg, men jeg tror i utgangspunktet at han ikke er enig med meg, og at det derfor ikke skjer så mye. (Forbedringer i perioder)

Vi har også vært på familievernkontoret. Det virket også en liten periode, og det har vel blitt noe bedre også på lang sikt. (Men altså ikke bra)

Skrevet

Det er selvsagt helt uakseptabelt!

Jeg synes det er greit med et glass vin eller en øl selv om unga er våkne, men å være beruset er selvfølgelig ikke greit!

Gjest Alkoholhater
Skrevet

Det er selfølgelig uakseptabelt å drikke seg full med barn til stede.

Men å ta seg noen glass vin eller noen pils syns jeg må være helt OK så lenge man ikke blir full da.

Må si jeg syns det er patetisk med foreldre som skjuler at de drikker overfor barna sine. Vet om enkelte foreldre som lyger til barna sine og sier det er lett-øl som står i kjøleskapet når det faktisk er vanlig øl.

Det ser jeg ikke poenget med!

I går satt han altså alene og hev innpå 6 øl i raskt tempo for å bli beruset så han kunne slappe av.

Det er jo ikke akkurat å drikke for å hygge seg.

Skrevet

Godt å høre at det er flere som mener som meg:-)

Noen tips til hva jeg kan gjøre?

Jeg har prøvd å snakke med han utallige ganger. Han sier da at han må skjerpe seg, men jeg tror i utgangspunktet at han ikke er enig med meg, og at det derfor ikke skjer så mye. (Forbedringer i perioder)

Vi har også vært på familievernkontoret. Det virket også en liten periode, og det har vel blitt noe bedre også på lang sikt. (Men altså ikke bra)

Jeg tror ikke det er så mye du kan gjøre. Du har sagt hva du mener. Kanskje du kunne fortelle at hvis han ikke slutter å drikke når han har barnet så vil du gå til skritt for å stoppe samværet han har med barnet?

(Jeg er absolutt ikke godt kjent med lover og regler på dette området, så jeg vet ikke om det vil være noen reel trussel.)

Skrevet

Dette skal du ikke på noen måte finne deg i. Din mann har tydelig et alkoholproblem. Dette kan gå så pass mye utover barna og deg på sikt, at jeg hadde vurdert skillsmisse. Han virker ikke villig eller motivert til å gjøre noe med dette heller. Det burde han hvis han skal få beholde dere. Alkohol på denne måten er rota til absolutt alt vondt.

Skrevet

I går satt han altså alene og hev innpå 6 øl i raskt tempo for å bli beruset så han kunne slappe av.

Må man drikke alkohol i sitt eget hjem for å slappe av har man kanskje et alkoholproblem.. Det er mine tanker da..

Skrevet

ærk, han sitt problem er nok heller han selv. Himmel, han må ordne egne problemer før alt går riktig galt. Han må innse at han er alkoholiker. Han kan ikke være mye til far og forbilde for sin sønn/deres barn.

Skrevet

Nei, jeg er helt enig i det.

Og er det litt problemer med sønnen i tillegg så er det hvertfall dumt å drikke, det skulle jo hjelpe svært lite.

Skrevet

Om han har problemer med å slappe av -så bør dere ta det derfra. Han trenger kanskje hjelp fra deg til å takle sønnen, eller andre ting?

Å bare kritisere han kommer det ikke noe godt ut av - jeg hadde tatt det som et tegn på at han slet med noe.

Gjest Alkoholhater
Skrevet

"Er jeg urimelig når jeg sier at dette er totalt uakseptabelt, eller er det helt greit å drikke på hverdager med barn til stede?"

Dette skal være et unødvendig spørsmål i vår opplyste verden.

Svaret er selvsagt , nei!

Vet godt hvilke skader dette gjør på et barn og vet også veldig mye om senskader dette fører med seg, da jeg selv har vokst opp med en far som drikker.

Har du tenkt på at dette kan være grunnen til problemene din sønn har?

Ja, om det ikke er årsaken til problemene så er det i hvertfall ikke med på å løse dem.

Gjest Alkoholhater
Skrevet

Dette skal du ikke på noen måte finne deg i. Din mann har tydelig et alkoholproblem. Dette kan gå så pass mye utover barna og deg på sikt, at jeg hadde vurdert skillsmisse. Han virker ikke villig eller motivert til å gjøre noe med dette heller. Det burde han hvis han skal få beholde dere. Alkohol på denne måten er rota til absolutt alt vondt.

Har tenkt tanken på at det må være bedre å bo alene mange ganger. (Bl.a. i neste hele natt *gjesp*)

"Problemet" er at han har veldig mange gode sider. Han er arbeidssom, hjelpsom, omsorgsfull, kjærlig og omtenksom. Når han drikker er han heller aldri voldsom.

Det er derfor så veldig mye positivt som veier opp på den andre siden. Så totaltsett vil jeg da miste veldig mye godt.

Vårt fellesbarn vil også få mye mindre omgang med sin pappa som ho er så glad i.

Gjest Alkoholhater
Skrevet

ærk, han sitt problem er nok heller han selv. Himmel, han må ordne egne problemer før alt går riktig galt. Han må innse at han er alkoholiker. Han kan ikke være mye til far og forbilde for sin sønn/deres barn.

Noen gode tips til hva jeg kan gjøre for å hjelpe?

Skrevet

han må vel ikek være alkoholiker om han har et problem med å slappe av?

Gjest Alkoholhater
Skrevet

Må man drikke alkohol i sitt eget hjem for å slappe av har man kanskje et alkoholproblem.. Det er mine tanker da..

Jeg synes jo også det. Vet bare ikke hva jeg skal gjøre for å løse problemet...

Skrevet

han må vel ikek være alkoholiker om han har et problem med å slappe av?

Når man må ha alkohol for å slappe av, jo da er alkoholen et problem. Det er de fleste alkoholikeres forsvar, må ha det for å slappe av.... De trenger nok heller andre ting for å takle hverdagen.

Skrevet

Noen gode tips til hva jeg kan gjøre for å hjelpe?

Han må se på livet sitt, blir jobben for mye? Får sønnen hjelp? Føler han seg mislykka pga sønnen? Har han opplevd traumer? Har han selvtillit? Blir han satt pris på på jobben, av deg og venner? I det hele tatt så bør han finne ut hvorfor han er stressa.

Mulig du kan tilby han massasje hvis han er edru i kveld og flere kvelder. La 14åringen se etter minsten mens du og han tar en liten spasertur. Hjelp han å finne andre måter å slappe av på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...