Gå til innhold

Hvilket magert kjøttpålegg er uten nitrit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

kylling og kalkun ;:)

Ok, jeg trodde faktisk at kylling og kalkun også hadde nitrit. Men da har jeg altså tatt feil, og det var bra.

Skrevet

Ok, jeg trodde faktisk at kylling og kalkun også hadde nitrit. Men da har jeg altså tatt feil, og det var bra.

næsj - det kan jo hende jeg tar feil også - bare trodde at det blir brukt for rødfargens skyld - - men jeg vet ikke. Det heter E250 visst.

Skrevet

Hva er nitritt/nitrat?

Nitritt/nitrat er tilsetningsstoffer (kaliumnitritt (E249), natriumnitritt (E250), natriumnitrat (E251) og kaliunitrat (E251) er tillatt å bruke som konserveringsmidler i visse kjøttprodukter, ost og kryddersild. Stoffene virker også fargestabiliserende og gir en spesiell smak.

Den viktigste hensikten med å bruke nitritt/nitrat er å hemme eller stoppe veksten av uønskede mikroorganismer (bakterier). Problemet med bruk av nitritt og nitrat er ikke stoffene selv, men at de kan reagere med aminer i næringsmidlene og omdannes til kreftfremkallende nitrosaminer. Mengden nitrosaminer som dannes øker med mengde nitritt/nitrat som er tilsatt under produksjonen.

De aller aller fleste kjøttpålegg inneholder nitrittforbindelser for å hindre bakterievekst.

Det er ikke dermed sagt at det er usunt å spise det:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...