Gå til innhold

Hjelp, jobbdilemma

Anbefalte innlegg

Gjest mirakel*2?
Skrevet

det er viktig å trives i jobben. Du skal jo være der store deler av livet ditt.

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs. Wallace

14

• Glimtipper

11

• laban

1

• skorpionfisken

1

Skrevet

Det er tøys. GENERELT velger menn med bra utdannelse og erfaring, jobber som gir faglige utfordringer, og som er karrierefremmende og godt betalt.

Men det finnes vel noen som ikke er dyktige nok, og derfor finner sin plass lavere ned i systemet, og heller ikke får tilbud om noe forfremmelse. Da er det "behagelig" å kunne markedsføre at man vektlegger andre kriterier.;)

For noe tull.

Broren min gikk fra en godt betalt jobb som salgsleder med firmabil og hele pakken, til lærerhøyskolen for å utdanne seg i stedet. Han jobber nå som lærer og har mye mindre penger, men desto mer selvrespekt.

Samboeren min kan ikke tenke seg en jobb som ikke er givende. Givende betyr ikke bare utfordrende, men noe som gir andre mennesker noe. Det betyr ikke å selge et produkt, lede et stort firma med sviktende moral eller lignende. Han vil gjerne jobbe med barn han også.

Skrevet

En mann(eller kvinne) som jobber 37,5 time pr uke, vil aldri kunne oppnå det vi kan kalle høy lønn, dvs min 5-600.000,-.

Det er kun de som yter litt ekstra, og som er så oppslukt og engasjert at de "glemmer" å gå hjem, som gjør karriere og tjener godt. Disse får også kjøpe seg inn i firmaet, og kan gjøre ei "kule" på aksjene sine. Mange slike eksempler.

Beklager, der tar du feil.

Mannen min jobber aldri mer enn 37 t/uke, ofte mindre. Og han tjener drøye 500.000.

Det handler om å være effektiv, slik at man rekker å gjøre det man skal innenfor vanlig arbeidstid. Oppegående småbsarnforeldre kan faktisk klare sånt. Samt å jobbe seg opp til et nivå hvor kompetansen din blir så godt ansett at den er verdt å betale for.

Skrevet

For noe tull.

Broren min gikk fra en godt betalt jobb som salgsleder med firmabil og hele pakken, til lærerhøyskolen for å utdanne seg i stedet. Han jobber nå som lærer og har mye mindre penger, men desto mer selvrespekt.

Samboeren min kan ikke tenke seg en jobb som ikke er givende. Givende betyr ikke bare utfordrende, men noe som gir andre mennesker noe. Det betyr ikke å selge et produkt, lede et stort firma med sviktende moral eller lignende. Han vil gjerne jobbe med barn han også.

Folk med utelukkende økonomiske motiver har ofte vanskelig for å forstå at andre prioriterer annerledes - og faktisk trives med det. ;o)

Gjest munterr
Skrevet

Velg B, da rekker du ikke å mase så mye vrøvl inne på adoptivforumet.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Ja, det er kanskje typisk kvinner.

Akkurat det er ganske uvesentlig for meg - jeg gidder ikke velge en jobb for å bevise noe kjønnsmessig.

Men det er kanskje typisk oss å tenke mer på helheten i forhold til jobb/familie/trivsel.

"Men det er kanskje typisk oss å tenke mer på helheten i forhold til jobb/familie/trivsel"

Og dette er tross alt det viktigste. Følg magefølelsen du.

Skrevet

Jeg må jo innrømme at hensynet til barn er en av grunnene til at jeg har dårligere vibber for jobb B.

Det har ikke noe med å være PK å gjøre. Jeg vil gjerne være i jobb, men jeg vil ikke leve for å jobbe.

Samtidig kunne vi selvsagt kjøpt oss mange tjenester med pengene for jobb B. Men er det verdt det?

Åh herregud, jeg hadde tatt en jobb som betalte tre ganger så mye som min. Men gjør hva hjertet ditt føler for du!!

Skrevet

Velg B, da rekker du ikke å mase så mye vrøvl inne på adoptivforumet.

Javel.

Skrevet

For noe tull.

For noe vås. Mener du at de som jobber med markedsføring ikke har selvrespekt?

Hva er galt med å markedsføre produkter?

Mener du firmaer stort sett har sviktende moral?

Greit at noen passer bedre som lærer, men du skal ikke rakke ned på folk som gjør et ærlig stykke arbeid i andre yrker.

Skrevet

Beklager, der tar du feil.

Mannen min jobber aldri mer enn 37 t/uke, ofte mindre. Og han tjener drøye 500.000.

Det handler om å være effektiv, slik at man rekker å gjøre det man skal innenfor vanlig arbeidstid. Oppegående småbsarnforeldre kan faktisk klare sånt. Samt å jobbe seg opp til et nivå hvor kompetansen din blir så godt ansett at den er verdt å betale for.

Her prater vi om unntakene, isåfall.

Skrevet

Ja da er jeg også gift med et av unntakene! Han tjener godt over kr 600 000 og han har eierandel i firmaet han jobber i. Han kjører sammen med meg på jobb rett over 08, og han er stort sett hjemme til 17 hver eneste dag. Han jobber _aldri_ helger. Han tar sin del av syktbarn-dager og planleggingsdager. Han har vært med på hver eneste foreldresamtale i barnehagen (vi får kommentarer på at vi er blant de meget få som stiller begge to), han er med på hver eneste julefrokost og tilsvarende arrangementer i barnehagen. Da Bella gikk på turn som begynte kl 17 var det han som tok henne med ni av ti ganger, da gikk han en halvtime tidligere fra jobb for å rekke det, selv om jeg var hjemme og kunne ha gjort det. Han prioriterer familien _og_ jobben. Det er faktisk fullt mulig. Og han begynte i denne jobben etter at vi fikk barn.

Som Mrs. Wallace sa - det handler om å være effektiv de timene du er på jobb.

Skrevet

For noe vås. Mener du at de som jobber med markedsføring ikke har selvrespekt?

Hva er galt med å markedsføre produkter?

Mener du firmaer stort sett har sviktende moral?

Greit at noen passer bedre som lærer, men du skal ikke rakke ned på folk som gjør et ærlig stykke arbeid i andre yrker.

Jeg har ikke sagt noe av det du hevder.

Skrevet

Ikke i min omgangskrets.

Skrevet

Ja da er jeg også gift med et av unntakene! Han tjener godt over kr 600 000 og han har eierandel i firmaet han jobber i. Han kjører sammen med meg på jobb rett over 08, og han er stort sett hjemme til 17 hver eneste dag. Han jobber _aldri_ helger. Han tar sin del av syktbarn-dager og planleggingsdager. Han har vært med på hver eneste foreldresamtale i barnehagen (vi får kommentarer på at vi er blant de meget få som stiller begge to), han er med på hver eneste julefrokost og tilsvarende arrangementer i barnehagen. Da Bella gikk på turn som begynte kl 17 var det han som tok henne med ni av ti ganger, da gikk han en halvtime tidligere fra jobb for å rekke det, selv om jeg var hjemme og kunne ha gjort det. Han prioriterer familien _og_ jobben. Det er faktisk fullt mulig. Og han begynte i denne jobben etter at vi fikk barn.

Som Mrs. Wallace sa - det handler om å være effektiv de timene du er på jobb.

Vi er også blant dem som stort sett stiller begge to på foreldresamtaler og -tilstelninger i bhg for øvrig.

Skrevet

Jeg har ikke sagt noe av det du hevder.

Så billig burde du egentlig ikke slippe unna stygge uttalelser om at den jobben han hadde ikke ga selvrespekt, og at den innebar sviktende moral.

Men jeg lar deg slippe.

Skrevet

Så billig burde du egentlig ikke slippe unna stygge uttalelser om at den jobben han hadde ikke ga selvrespekt, og at den innebar sviktende moral.

Men jeg lar deg slippe.

Hehe, du lar meg slippe? At han fikk økt selvrespekt da han byttet jobb vet jo ikke du noe om. Og hans moralske dilemma med den jobben han gjorde vet du heller ingenting om. Jeg sa ikke at dette gjaldt for alle, jeg nevnte eksempler fra mitt eget liv. Menn som hadde muligheten til å ta "gode" jobber, men valgte en annen vei i livet.

Skrevet

Hehe, du lar meg slippe? At han fikk økt selvrespekt da han byttet jobb vet jo ikke du noe om. Og hans moralske dilemma med den jobben han gjorde vet du heller ingenting om. Jeg sa ikke at dette gjaldt for alle, jeg nevnte eksempler fra mitt eget liv. Menn som hadde muligheten til å ta "gode" jobber, men valgte en annen vei i livet.

Det er imidlertid et faktum at du i ditt innlegg lenger opp, ga klare signaler om at en jobb innen et privat firma betyr mindre selvrespekt og sviktende moral.

Selv om du nå fossror så årene snart knekker.

Skrevet

Det er imidlertid et faktum at du i ditt innlegg lenger opp, ga klare signaler om at en jobb innen et privat firma betyr mindre selvrespekt og sviktende moral.

Selv om du nå fossror så årene snart knekker.

Nei, jeg gjør ikke det. Hvorfor skulle jeg ro, om det er hva jeg mener?

Jeg mener at de med moral som tilsier at jobben deres også burde gjøre verden til et bedre sted, nok ikke er fornøyd med å selge produkter, for eksempel. Og har man slik moral og allikevel jobber med å få penger ut av mennesker hele dagen, så sier det seg selv at de ikke har høy selvrespekt mens de jobber med dette.

Det handler om forskjellige ønsker i livet. Noen synes det er fint å ha en jobb på børsen. Kanskje de setter det å ha nok penger til seg og sine veldig høyt. Kanskje de synes jobb er jobb, og gjør veldedig arbeid i helgene. Andre vil heller tjene mindre og få en hverdag hvor de føler de hjelper andre mennesker.

At dette betyr at man ikke er ambisiøs, ønsker utfordringer eller ikke kan få bedre jobber er bare tull.

Skrevet

Nei, jeg gjør ikke det. Hvorfor skulle jeg ro, om det er hva jeg mener?

Jeg mener at de med moral som tilsier at jobben deres også burde gjøre verden til et bedre sted, nok ikke er fornøyd med å selge produkter, for eksempel. Og har man slik moral og allikevel jobber med å få penger ut av mennesker hele dagen, så sier det seg selv at de ikke har høy selvrespekt mens de jobber med dette.

Det handler om forskjellige ønsker i livet. Noen synes det er fint å ha en jobb på børsen. Kanskje de setter det å ha nok penger til seg og sine veldig høyt. Kanskje de synes jobb er jobb, og gjør veldedig arbeid i helgene. Andre vil heller tjene mindre og få en hverdag hvor de føler de hjelper andre mennesker.

At dette betyr at man ikke er ambisiøs, ønsker utfordringer eller ikke kan få bedre jobber er bare tull.

Du skriver: "Jeg mener at de med moral som tilsier at jobben deres også burde gjøre verden til et bedre sted, nok ikke er fornøyd med å selge produkter, for eksempel. Og har man slik moral og allikevel jobber med å få penger ut av mennesker hele dagen, så sier det seg selv at de ikke har høy selvrespekt mens de jobber med dette."

Jøss, hvor dårlig kunnskap kan men egentlig ha om betydningen av godt markedssarbeid i en bedrift?

Vet du ikke at en bedrifts markedsføring av sine produkter, ofte kan gi hundrevis av mennesker i en bedrift på et lite sted i utkant-Norge, en jobb de kan leve av med å produsere det som markedsføres?

Er det en mindre edelt og idealistisk arbeid enn en lærerjobb?

Virker som du har lite kunnskap om mekanismene innen det private næringslivet?

Skrevet

Du skriver: "Jeg mener at de med moral som tilsier at jobben deres også burde gjøre verden til et bedre sted, nok ikke er fornøyd med å selge produkter, for eksempel. Og har man slik moral og allikevel jobber med å få penger ut av mennesker hele dagen, så sier det seg selv at de ikke har høy selvrespekt mens de jobber med dette."

Jøss, hvor dårlig kunnskap kan men egentlig ha om betydningen av godt markedssarbeid i en bedrift?

Vet du ikke at en bedrifts markedsføring av sine produkter, ofte kan gi hundrevis av mennesker i en bedrift på et lite sted i utkant-Norge, en jobb de kan leve av med å produsere det som markedsføres?

Er det en mindre edelt og idealistisk arbeid enn en lærerjobb?

Virker som du har lite kunnskap om mekanismene innen det private næringslivet?

Du er kanskje litt treig? Vi kan jo ta det en gang til...

Jeg snakker om de mennene jeg kjenner og de jobbene de har hatt. Du var den som påsto at de som ikke ønsket jobber innen markedsføring og salg måtte ha manglende evner. Det har de ikke, de har andre drømmer.

At noen finner mening i å skaffe arbeidsplasser for nordmenn er greit nok for meg. Men det er tull å si at de fleste bedrifter skaffer arbeidsplasser til utkantstrøk. Og gjør de det, så er det ikke ut av godhet, det er fordi det er lønnsomt. Jeg vil ikke ha en jobb som først og fremst går ut på å skvise penger ut av mennesker. Det vil ikke mennene i livet mitt heller, det er ikke moral for oss.

Hva du og andre mener er moralsk og givende er ikke min sak. Bare ikke påstå at "alle" menn ønsker slike jobber og gjør de noe annet, så er det fordi de ikke har evnene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...