Gjest Timari Skrevet 31. januar 2006 Skrevet 31. januar 2006 så et program om en jente som var døvblind. Jeg trodde at for å være døvblind, så var døv pluss at du så så dårlig at du måtte kommunisere taktilt(altså kjenne den andres bevegelser), eller at den andre måtte kommunisere og gjøre tegn helt opp i synsfeltet på vedkommende. Denne jenta var tydeligvis døv og svaksynt, men kommuniserte ikke taktilt. Så hvis man er døv og i tilegg ser litt dårlig, er man da etter definisjonen å dømme døvblind? 0 Siter
tiliti Skrevet 31. januar 2006 Skrevet 31. januar 2006 Jeg vet iallefall at jeg ser litt på det ene øyet, men er per definisjon "lovlig" blind på det øyet. Så man trenger ikke være stokk blind for å være "diagnostisert" blind. 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 31. januar 2006 Skrevet 31. januar 2006 Jeg vet iallefall at jeg ser litt på det ene øyet, men er per definisjon "lovlig" blind på det øyet. Så man trenger ikke være stokk blind for å være "diagnostisert" blind. Du er blind på ett øye men regnes du også som medisinsk blind? Er du da synshemmet? Vet om en som har glassøye. Han fungerer i jobb og alle situasjoner, og at han ikke har syn på det ene øyet har aldri vært til hinder for han, bortsett fra noen idretter hvor fullt syn er å foretrekker Er han da også synshemmet? Eller er det en diagnose man kan sette på seg selv, dersom man selv føler at synet til hinder for en selv? Mange døve har jo briller, eller er nærsynte. Er de å betrakte som døvblinde? 0 Siter
Gjest Eerikka Skrevet 31. januar 2006 Skrevet 31. januar 2006 Du er blind på ett øye men regnes du også som medisinsk blind? Er du da synshemmet? Vet om en som har glassøye. Han fungerer i jobb og alle situasjoner, og at han ikke har syn på det ene øyet har aldri vært til hinder for han, bortsett fra noen idretter hvor fullt syn er å foretrekker Er han da også synshemmet? Eller er det en diagnose man kan sette på seg selv, dersom man selv føler at synet til hinder for en selv? Mange døve har jo briller, eller er nærsynte. Er de å betrakte som døvblinde? Selvsagt ikke. Om du er blind på det ene øyet, er du jo ikke BLIND. For du har jo fremdeles syn. 0 Siter
keinstein Skrevet 31. januar 2006 Skrevet 31. januar 2006 Det ser ut som fra gammelt av at hvis du holder en hånd opp foran deg på strak arm med sprikende fingre, og ikke kan telle fingrene, selv med briller, da er du blind. Svaksynt er en vid definisjon, og det fins mange typer svaksynte. F eks en type hvor du har omvendt tunnellsyn, dvs du ser ingenting i midten av synsfeltet, men bare på sidene. Hvis du f eks kan ta på deg en brille og lese normale gateskilt og bilskilt på 10 meter, da er du ikke svaksynt. Noen uten linse er svaksynt med brille og blir blinde når de tar av seg brillen. 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 31. januar 2006 Skrevet 31. januar 2006 Selvsagt ikke. Om du er blind på det ene øyet, er du jo ikke BLIND. For du har jo fremdeles syn. personen er kanskje ikke blind, men kan få sekkebetegnelsen "synshemmet". jeg lurer da på om synshemming i noen grader+ en hørselshemming er lik døvblind? at døvblind, ikke betyr at du er stokk døv og blind, men at du hører dårlig og ser dårlig derfor kan mange falle inn under den diagnosen 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 31. januar 2006 Skrevet 31. januar 2006 Det ser ut som fra gammelt av at hvis du holder en hånd opp foran deg på strak arm med sprikende fingre, og ikke kan telle fingrene, selv med briller, da er du blind. Svaksynt er en vid definisjon, og det fins mange typer svaksynte. F eks en type hvor du har omvendt tunnellsyn, dvs du ser ingenting i midten av synsfeltet, men bare på sidene. Hvis du f eks kan ta på deg en brille og lese normale gateskilt og bilskilt på 10 meter, da er du ikke svaksynt. Noen uten linse er svaksynt med brille og blir blinde når de tar av seg brillen. tar jeg av meg brillene eller linsene så har jeg like dårlig syn som de som regnes som sterkt svaksynte. Men siden dette korrigeres med briller så er ikke jeg svaksynt. Men ikke alle synsfeil kommer inn under svaksynt heller. Mange ser ting uten å kunne tolke hva de ser. De kan ha problemer med å gå i trapper fordi de ikke ser dimensjonene i trappen, eller ikke kjenner igjen ansikter og former. de kan ha en synshemming, men er ikke hva du kaller svaksynte. Så synsvansker kan arte seg på mange forskjellige måter 0 Siter
tiliti Skrevet 31. januar 2006 Skrevet 31. januar 2006 Du er blind på ett øye men regnes du også som medisinsk blind? Er du da synshemmet? Vet om en som har glassøye. Han fungerer i jobb og alle situasjoner, og at han ikke har syn på det ene øyet har aldri vært til hinder for han, bortsett fra noen idretter hvor fullt syn er å foretrekker Er han da også synshemmet? Eller er det en diagnose man kan sette på seg selv, dersom man selv føler at synet til hinder for en selv? Mange døve har jo briller, eller er nærsynte. Er de å betrakte som døvblinde? Medisinsk blind _på ene øyet_. Synshemmet, vil ikke jeg si at jeg er, men på grunn av problemer med beregning av dybde er det pesete med enkelte idretter. Jeg vil si at de er å betrakte som døvblinde dersom de fyller de medisinske kravene til døvhet og blindhet (som iallefall i følge mine leger ikke ligger på 100% synsmangel). 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 31. januar 2006 Skrevet 31. januar 2006 Medisinsk blind _på ene øyet_. Synshemmet, vil ikke jeg si at jeg er, men på grunn av problemer med beregning av dybde er det pesete med enkelte idretter. Jeg vil si at de er å betrakte som døvblinde dersom de fyller de medisinske kravene til døvhet og blindhet (som iallefall i følge mine leger ikke ligger på 100% synsmangel). nei, det er sjelden at noen er 100 prosent døv eller hundre prosent blind. De fleste har rester av syn og hørsel. Men lurer likevel på hvor godt syn eller hørsel man kan ha og likevel komme inn under begrepet døvblind. 0 Siter
Gjest til tiliti Skrevet 31. januar 2006 Skrevet 31. januar 2006 Medisinsk blind _på ene øyet_. Synshemmet, vil ikke jeg si at jeg er, men på grunn av problemer med beregning av dybde er det pesete med enkelte idretter. Jeg vil si at de er å betrakte som døvblinde dersom de fyller de medisinske kravene til døvhet og blindhet (som iallefall i følge mine leger ikke ligger på 100% synsmangel). Hvilke idretter merker du noe i? Jeg bruker kun ett øye om gangen når jeg ser, og der jeg merker det er når jeg skal vaske opp (dunker noen glass i vannkranen). 0 Siter
tiliti Skrevet 31. januar 2006 Skrevet 31. januar 2006 Hvilke idretter merker du noe i? Jeg bruker kun ett øye om gangen når jeg ser, og der jeg merker det er når jeg skal vaske opp (dunker noen glass i vannkranen). Ballspill først og fremst. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 31. januar 2006 Skrevet 31. januar 2006 Hvis man har et hørselstap på over 90 dB i talefrekvensområdet regnes man som døv. Ang. definisjonen på blindhet er jeg usikker... Det jeg kan si er at jeg vet hvem jenta du refererer til er. Hun ser når man kommuniserer til henne på vanlig tegnspråk, men man merker at hun må konsentere seg veldig. Jeg tror hun ser såpass dårlig at briller ikke kan kompensere for det manglende synet. Jeg vil tro at hvis man ikke kan få tilnærmet normalt syn ved bruk av de sterkeste brilleglassene som finnes, så er man pr. definisjon blind? 0 Siter
Gjest togli Skrevet 31. januar 2006 Skrevet 31. januar 2006 http://www.blindeforbundet.no/CDA/storypg.aspx?id=411&zone=47&parentzone=44&Ver=1 http://www.eikholt.no/?module=Articles;action=ArticleFolder.publicOpenFolder;ID=252 0 Siter
Gjest å se eller ikke se, men litt Skrevet 31. januar 2006 Skrevet 31. januar 2006 Hvis man har et hørselstap på over 90 dB i talefrekvensområdet regnes man som døv. Ang. definisjonen på blindhet er jeg usikker... Det jeg kan si er at jeg vet hvem jenta du refererer til er. Hun ser når man kommuniserer til henne på vanlig tegnspråk, men man merker at hun må konsentere seg veldig. Jeg tror hun ser såpass dårlig at briller ikke kan kompensere for det manglende synet. Jeg vil tro at hvis man ikke kan få tilnærmet normalt syn ved bruk av de sterkeste brilleglassene som finnes, så er man pr. definisjon blind? Svaksynt betyr ikke nødvendigvis at du trenger eller har nytte av briller eller hjepemidler. Du kan bli påført eller født med en defekt eller skade som en brille ikke kan rette opp. De nye retningslinjene for helseforetakene i regionene kan være til hjelp for pårørende og pasienter. F eks mange trafikkskadde blir blinde eller svaksynte pga hjerneskade. Hjernen prioriterer synet så mye at det skal liten skade til for å "sette synet helt eller delvis ut av spill". Blind er en helt annen verden enn svaksynt. Svaksynte vil helst bruke restsynet så langt det går. Det er to helt adskilte verdener. Det kreves en svaksynt "likemann" for å forstå dette. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 1. februar 2006 Skrevet 1. februar 2006 Svaksynt betyr ikke nødvendigvis at du trenger eller har nytte av briller eller hjepemidler. Du kan bli påført eller født med en defekt eller skade som en brille ikke kan rette opp. De nye retningslinjene for helseforetakene i regionene kan være til hjelp for pårørende og pasienter. F eks mange trafikkskadde blir blinde eller svaksynte pga hjerneskade. Hjernen prioriterer synet så mye at det skal liten skade til for å "sette synet helt eller delvis ut av spill". Blind er en helt annen verden enn svaksynt. Svaksynte vil helst bruke restsynet så langt det går. Det er to helt adskilte verdener. Det kreves en svaksynt "likemann" for å forstå dette. Jeg skjønner at jeg vet like lite om svaksynthet og blindhet som folk flest vet om tunghørthet og døvhet ;-) Hvordan vil du forklare at en døvblind kan se tegnspråk og likevel kalle seg døvblind? Jeg er selv døv, men oppfatter talespråk ved å munnavlese. Høreapparat gjør at jeg har kontroll på min egen stemme. De alle fleste døve har en liten hørselsrest, men det varierer i hvor stor grad de klarer å utnytte denne. Kan dette relateres til blinde? Som du skjønner synes jeg dette er et interessant tema :-) 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 1. februar 2006 Skrevet 1. februar 2006 Hvis man har et hørselstap på over 90 dB i talefrekvensområdet regnes man som døv. Ang. definisjonen på blindhet er jeg usikker... Det jeg kan si er at jeg vet hvem jenta du refererer til er. Hun ser når man kommuniserer til henne på vanlig tegnspråk, men man merker at hun må konsentere seg veldig. Jeg tror hun ser såpass dårlig at briller ikke kan kompensere for det manglende synet. Jeg vil tro at hvis man ikke kan få tilnærmet normalt syn ved bruk av de sterkeste brilleglassene som finnes, så er man pr. definisjon blind? hei håpet at du så tråden, for jeg regnet med at du visste noe mer om dette her Disse definisjonene er jo alltids kompliserte. jeg jobber med blinde barn og vet at noen kan være blinde i en situasjon, feks i motlys men fungere som svaksynte i andre situasjoner. Noen greier seg fint på kjente steder mens de må bruke stokk når de er på fremmede steder. Hvis jeg skulle lage en egen definisjon på en som var blind, så ville jeg sagt at personen hadde et så stort synstap at vedkommende ikke kunne nyttigjøre seg synet stor grad når det gjelder å orientere seg på et ukjent sted. Alle andre ville jeg kalt synshemmed eller sterkt synshemmede Ang døv, så er det definisjonen også vanskelig. Noen jeg kjenner som er tunghørte kaller seg jo også døve. Kanskje det går mest på sosialt døv? For de kan kommunisere ved hjelp av tale og kunne lytte når det er en til en samtale. Men blir de flere så detter de ut. Så de som har taleoppfattelse ville jeg nok heller kalt tunghørt/sterk tunghørt. Men jeg er ingen ekspert på dette her:) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 1. februar 2006 Skrevet 1. februar 2006 hei håpet at du så tråden, for jeg regnet med at du visste noe mer om dette her Disse definisjonene er jo alltids kompliserte. jeg jobber med blinde barn og vet at noen kan være blinde i en situasjon, feks i motlys men fungere som svaksynte i andre situasjoner. Noen greier seg fint på kjente steder mens de må bruke stokk når de er på fremmede steder. Hvis jeg skulle lage en egen definisjon på en som var blind, så ville jeg sagt at personen hadde et så stort synstap at vedkommende ikke kunne nyttigjøre seg synet stor grad når det gjelder å orientere seg på et ukjent sted. Alle andre ville jeg kalt synshemmed eller sterkt synshemmede Ang døv, så er det definisjonen også vanskelig. Noen jeg kjenner som er tunghørte kaller seg jo også døve. Kanskje det går mest på sosialt døv? For de kan kommunisere ved hjelp av tale og kunne lytte når det er en til en samtale. Men blir de flere så detter de ut. Så de som har taleoppfattelse ville jeg nok heller kalt tunghørt/sterk tunghørt. Men jeg er ingen ekspert på dette her:) Endel som medisinsk sett er tunghørte, kaller seg døve fordi de sosialt sett identifiserer seg med døve. Det er jo også endel medisinsk tunghørte som fungerer mer som døve og medisinsk døve som fungerer som tunghørte. Godt mulig dette er vanlig også blant blinde? Hadde vært spennende å få vite mer om dette fra en som var blind! 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 1. februar 2006 Skrevet 1. februar 2006 Endel som medisinsk sett er tunghørte, kaller seg døve fordi de sosialt sett identifiserer seg med døve. Det er jo også endel medisinsk tunghørte som fungerer mer som døve og medisinsk døve som fungerer som tunghørte. Godt mulig dette er vanlig også blant blinde? Hadde vært spennende å få vite mer om dette fra en som var blind! ja dette med hvordan en synshemming/døvhet kan være med på å gi en samhørighet eller identitet er ganske spennende i grunn Kom til å tenke på da jeg var på blindeleir sist. Der har vi barn, for det meste sterkt svaksynte og ledere (hvor noen selv er svaksynte). Kan av og til føle at det å ha en synshemming kan være med på å gi en identitet. for da er du ikke bare "dum seende", du vet hvordan det er. Da kan barnet føle seg tryggere, og du er en god rollemodell fordi du vet hvordan det er å vokse opp med synshemming. Vi satt i bastuen en gjeng ledere en gang , og så begynte vi plutselig å snakke om hvor dårlig vi så. Og alle la ut om brillestyrken og linsestyrke etc. Ble nesten en slags konkurranse om å være den som så dårlig. Så begynte jeg å tenke: hvorfor i all verden er vi blitt så opptatte av det her? Er det fordi vi ønsker å bli akseptert av de synshemmede? Eller finne en slags identitet på stedet vi var på? Så hvis jeg sier at jeg har -4,75 i linsestyrke så kan jeg bli akseptert av dem liksom? Jeg vet ikke, men hvorvidt man anser seg selv om synshemmet eller døv har nok mye med tilhørighet og identitet å gjøre tror jeg 0 Siter
Gjest togli Skrevet 1. februar 2006 Skrevet 1. februar 2006 ja dette med hvordan en synshemming/døvhet kan være med på å gi en samhørighet eller identitet er ganske spennende i grunn Kom til å tenke på da jeg var på blindeleir sist. Der har vi barn, for det meste sterkt svaksynte og ledere (hvor noen selv er svaksynte). Kan av og til føle at det å ha en synshemming kan være med på å gi en identitet. for da er du ikke bare "dum seende", du vet hvordan det er. Da kan barnet føle seg tryggere, og du er en god rollemodell fordi du vet hvordan det er å vokse opp med synshemming. Vi satt i bastuen en gjeng ledere en gang , og så begynte vi plutselig å snakke om hvor dårlig vi så. Og alle la ut om brillestyrken og linsestyrke etc. Ble nesten en slags konkurranse om å være den som så dårlig. Så begynte jeg å tenke: hvorfor i all verden er vi blitt så opptatte av det her? Er det fordi vi ønsker å bli akseptert av de synshemmede? Eller finne en slags identitet på stedet vi var på? Så hvis jeg sier at jeg har -4,75 i linsestyrke så kan jeg bli akseptert av dem liksom? Jeg vet ikke, men hvorvidt man anser seg selv om synshemmet eller døv har nok mye med tilhørighet og identitet å gjøre tror jeg Hehe, dette kjenner jeg veldig godt igjen fra døvemiljøet, ja ;-) 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 1. februar 2006 Skrevet 1. februar 2006 Hehe, dette kjenner jeg veldig godt igjen fra døvemiljøet, ja ;-) forresten jeg hører litt dårlig på venstre øre, og har problemer med å høre folk med grov stemme og bergensdialekt, spesielt i telefonen. Kan det gi meg innpass til døvemiljøet på noen måte ? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.