Gå til innhold

Fjerner det røyklukten å male?

Anbefalte innlegg

Gjest overtakelse av leilighet
Skrevet

Har skrevet lenger ned om en leilighet jeg har kjøpt som er innbakt av røyklukt etter 30 års røyking innendørs.

Flere sa at det eneste som virkelig vil hjelpe er å male.

Jeg er villig til å male, men: dersom jeg maler hele leiligheten (tak, vegger, lister osv), er det da 100 prosent sikkert at dette vil fjerne røyklukten?

Er allergisk.

Lurer på å prøve å heve kjøpet igjen (det var flere interesserte kjøpere) men jeg liker leiligheten så veldig godt ellers. Hvis jeg bare kunne være sikker på at vasking og deretter maling hjalp helt og fullt...

Skrevet

Veldig lurt å kjøpe den når du visste du var allergisk.

Skrevet

Hadde spandert på en rundvask av byrå først - det er verd hver krone og de _SKRUBBER_ skikkelig. Så spretter du malingspanna og rundmaler hele leiligheten. Kast alt innbo (skap og møbler etc) - kjøp nytt.

Så blir det bra! Har rensa en sånn leilighet selv etter en stinkador - veggene og taket var helt gult. Ble så fint så. Men overlat vaskinga til spesialister - siden du er allerigiker. Slitsomt er det og.

:-)

Skrevet

De holder ikke å bare male!

Du må iallefall få vasket ut skikkelg først.

Du _kan_ risikere (som vi gjorde) at selv om du vasker meget omhyggelig i mange omganger & maler hele leiligheten at røyklukten kommer igjen når malingenslukten forsvinner.

Det eneste som nyttet for oss var å sette opp nye tak- og veggplater

Skrevet

Veldig lurt å kjøpe den når du visste du var allergisk.

I utgangspunktet enig - men under visningen lovte megler meg at malingslukten ville forsvinne ved den grundige vaskingen før overtakelsen. Han sa at dette trengte jeg ikke å bekymret meg for.

Dette trodde jeg ham på, det var før jeg hadde undersøkt hvor vanskelig slikt var. Etterpå benekter megler at han skulle ha sagt dette i det hele tatt (han skjønte vel at han hadde lovet for mye). Det har dermed oppstått en skikkelig konflikt, - men det er jo en annen historie.

Det jeg trenger vite nå, er bare om det vil forsvinne ved rengjøring + maling.

.

Skrevet

Dersom du maler med ojemaling mener jeg det holder lukta borte. Vi malte et tak engang, og uansett antall strøk ble det gulskjoldete. Etter 5 størk måtte vi søke eksperthjelp,og det hadde seg sånn at nikotin følger vannet i malingen - og kommer derfor alltid til overflating i all annen maling enn oljemaling.

En real kjemikalievask er nok det beste.

Skrevet

Dersom du maler med ojemaling mener jeg det holder lukta borte. Vi malte et tak engang, og uansett antall strøk ble det gulskjoldete. Etter 5 størk måtte vi søke eksperthjelp,og det hadde seg sånn at nikotin følger vannet i malingen - og kommer derfor alltid til overflating i all annen maling enn oljemaling.

En real kjemikalievask er nok det beste.

Takk for rådet. Jeg tror jeg skal følge det, og male med oljemaling.

Tror du det har noe å si om den er blank, matt eller halvblank?

Gulvet er parkett. Kan røyklukt sette seg fast i det også, slik at det må slipes??

Skrevet

Takk for rådet. Jeg tror jeg skal følge det, og male med oljemaling.

Tror du det har noe å si om den er blank, matt eller halvblank?

Gulvet er parkett. Kan røyklukt sette seg fast i det også, slik at det må slipes??

Har ikke noe å si hvor blank den er, men halvmatt er vel finest?

Når det gjelder gulv, så er det vel ingen grunn til at det ikke skal lukte der heller....

Skrevet

Visste du ikke om dette da du kjøpte leiligheten?

Skrevet

Visste du ikke om dette da du kjøpte leiligheten?

Se mitt svar til Ehemm lenger ned...

Skrevet

I utgangspunktet enig - men under visningen lovte megler meg at malingslukten ville forsvinne ved den grundige vaskingen før overtakelsen. Han sa at dette trengte jeg ikke å bekymret meg for.

Dette trodde jeg ham på, det var før jeg hadde undersøkt hvor vanskelig slikt var. Etterpå benekter megler at han skulle ha sagt dette i det hele tatt (han skjønte vel at han hadde lovet for mye). Det har dermed oppstått en skikkelig konflikt, - men det er jo en annen historie.

Det jeg trenger vite nå, er bare om det vil forsvinne ved rengjøring + maling.

.

Ja, JEG ville ihvertfall tro det skulle forsvinne. Vi pusset opp vår utleieleilighet der det hadde foregått mye rart.. Kan ikke si jeg har lagt merke til at lukt har satt seg i gulvet, vi har malt kun vegger :)

Skrevet

Hadde spandert på en rundvask av byrå først - det er verd hver krone og de _SKRUBBER_ skikkelig. Så spretter du malingspanna og rundmaler hele leiligheten. Kast alt innbo (skap og møbler etc) - kjøp nytt.

Så blir det bra! Har rensa en sånn leilighet selv etter en stinkador - veggene og taket var helt gult. Ble så fint så. Men overlat vaskinga til spesialister - siden du er allerigiker. Slitsomt er det og.

:-)

hmmm.. rundvask fra byrå har vi prøvd, og jeggu vasker vi mer grundig selv :) Var ikke imponert

Skrevet

hmmm.. rundvask fra byrå har vi prøvd, og jeggu vasker vi mer grundig selv :) Var ikke imponert

De vi brukte den gangen var kjempebra. Noe eventyrnavn som (v)askepott eller snøhvit eller noe. Vi var med da de vasket ned, og det var 4 sterke mannfolk som SKRUBBA leiligheten. De tok seg godt betalt, men jeg var så glad vi spanderte det for det er slitsomt å vaske vegger og tak så nøye.

Sikkert stor forskjell på firmaene. Greit å få noen referanser først?

Alt ble malt etterpå (aner ikke hva slags maling, men sikkert oljemaling for det stinka kjemikalier av den). Vi la nytt gulv (ikke pga lukten, men linoleumen var så herpa at det var på tide)

Leiligheten ble som ny etterpå. Ikke fortvil, dette ordner seg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...