Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er dyrt - og det tar ganske lang tid før den virker. Med andre ord vil blodprøvetakingen måtte planlegges i tide.

Vi bruker det kun på unger og ekstreme pyser :-) (les: kjekke unge menner som man skulle tro tålte mer, men som griner seg til "englekrem")

Gjest lille rosinen
Skrevet

Det er dyrt - og det tar ganske lang tid før den virker. Med andre ord vil blodprøvetakingen måtte planlegges i tide.

Vi bruker det kun på unger og ekstreme pyser :-) (les: kjekke unge menner som man skulle tro tålte mer, men som griner seg til "englekrem")

Hva er slik krem? Aldri hørt om det...!

Skrevet

Hva er slik krem? Aldri hørt om det...!

Det er en bedøvelseskrem man stort sett bruker når barn skal ta blodprøver eller sette inn veneflon eller lignende.

Kremen legges der man skal stikke, og så legger man et tett plaster over. Det skal virke i en times tid.

Gjest kroppogsjel
Skrevet

Spør fastlegen din om han vil skrive ut et plaster til deg hvis du er redd for stikk.

Skrevet

Spør fastlegen din om han vil skrive ut et plaster til deg hvis du er redd for stikk.

Eller kjøp xylocain salve (som inneholder det samme som emlakrem) på apoteket reseptfritt og smør på selv 15 minutter før stikk.

Vær klar over at mange er allergiske for xylocain, og det kan være svært alvorlige reaksjoner!

Skrevet

Eller kjøp xylocain salve (som inneholder det samme som emlakrem) på apoteket reseptfritt og smør på selv 15 minutter før stikk.

Vær klar over at mange er allergiske for xylocain, og det kan være svært alvorlige reaksjoner!

Samma det så lenge jeg ikke kjenner stikket

Skrevet

hvis jeg skal ha kanyle så foretrekker jeg den salva.

men sykepleieren som tar blodprøver hos fastlegen er så flink til å stikke at man bare ikke kjenner noe annet ennn et bitte lite stikk. kjennes bare ut som om myggen stikker deg

Enten så har jeg veldig fine blodårer, eller så har hun en egen evne til å stikke riktig. Jeg er iallefall imponert, og foretrekker derfor å ta blod fra armen i stedenfor fingeren i alle situasjoner

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

men sykepleieren som tar blodprøver hos fastlegen er så flink til å stikke at man bare ikke kjenner noe annet ennn et bitte lite stikk. kjennes bare ut som om myggen stikker deg

Enten så har jeg veldig fine blodårer, eller så har hun en egen evne til å stikke riktig. Jeg er iallefall imponert, og foretrekker derfor å ta blod fra armen i stedenfor fingeren i alle situasjoner

Det er nok forskjell på blodårer. Jeg har opplevd en rekke ganger ganger at prøvetagerne har nektet å stikke meg flere ganger etter å ha bommet en 3-4 ganger. De vil at jeg skal komme tilbake en annen dag, og helst til en annen prøvetager. Det er jeg ikke særlig interessert i.

Men nå har jeg funnet et triks. Når prøvetageren ser skeptisk på blodåren min og spør om jeg er vanskelig å stikke, så sier jeg: "Neida, det bruker alltid å gå så bra så."

Etter at jeg begynte å si det, så treffer de som oftest.

Skrevet

Jada, du får det på resept og det må virke minst en time før stikket.

Ulempen er at årene trekker seg sammen så det kan bli vanskeligere å treffe åren.

Det skjedde da barnet mitt skulle ta blodprøve, det ble litt mer pirking og leting med nåla.

Skrevet

Det er nok forskjell på blodårer. Jeg har opplevd en rekke ganger ganger at prøvetagerne har nektet å stikke meg flere ganger etter å ha bommet en 3-4 ganger. De vil at jeg skal komme tilbake en annen dag, og helst til en annen prøvetager. Det er jeg ikke særlig interessert i.

Men nå har jeg funnet et triks. Når prøvetageren ser skeptisk på blodåren min og spør om jeg er vanskelig å stikke, så sier jeg: "Neida, det bruker alltid å gå så bra så."

Etter at jeg begynte å si det, så treffer de som oftest.

Jeg har det akkurat på samme måte. Vanskelig å finne blodårene mine og de blir veldig nervøse når jeg sier det er et vanlig problem.

Neste gang skal jeg jammen meg si det pleier å gå bra, og se om det hjelper :b

Skrevet

kan du velge om du vil ta blod fra finger eller arm?

Skrevet

kan du velge om du vil ta blod fra finger eller arm?

ja jeg har iallefall fått lov til det når det har vært snakk om CRP prøver.

Men jeg tror nok ikke at jeg kunne valgt å bli stukket i fingeren istedenfor armen når det var en blodprøve som skulle tas for å si det sånn:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...