Gå til innhold

Fjerne mange rader i XL

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har en XL-fil som inneholder _mange_ rader. Disse står samlet i bolker på omtrent fem og fem rader med to tomme rader i mellom. Innholdet i radene er tilsvarende i de ulike bolkene.

Problemet er at jeg vil beholde kun en rad fra hver bolk (med samme type info) og slette alle de andre.

Noen som har noen forslag? Det er alt for mange til å slette manuelt.

Hadde det bare vært kolonnene det gjaldt...;-)

Skrevet

Hvorfor hadde det vært bedre om det var kolonnene? Du har vel samme muligheter med radene som med kolonnene? Hva ville du eventuelt gjort med kolonnene som du mener du ikke kan gjøre med radene?

Skrevet

Det er ikke noen måte du kan få sortert radene på da slik at de radene du vil slette kommer etter hverandre ?

Skrevet

Hvorfor hadde det vært bedre om det var kolonnene? Du har vel samme muligheter med radene som med kolonnene? Hva ville du eventuelt gjort med kolonnene som du mener du ikke kan gjøre med radene?

Hvis det var samlet i kolonner ville det, pga typen informasjon og form (listeform), mest sannsynlig vært mulig å fjerne all info av en type i et jafs.

Mao slett fire kolonner og sitt igjen med den man ønsker...

Skrevet

Hvis det var samlet i kolonner ville det, pga typen informasjon og form (listeform), mest sannsynlig vært mulig å fjerne all info av en type i et jafs.

Hmm... Ok. (Uten at jeg skjønte det helt)

Men du vet du kan markere hele rader ved et museklikk og slette?

Eventuelt kan det være mulig å markere informasjonen du skal spare på og bare dra den oppover dit du vil ha den, men det blir selvsagt også mye jobb.

Skrevet

Det er ikke noen måte du kan få sortert radene på da slik at de radene du vil slette kommer etter hverandre ?

Det var en god ide. Håper det funker for henne. Eller han.

Skrevet

Ja, det hørtes lurt ut! Men jeg kjenner ingen slik metode...

Blir litt frustrert, for "alt" er jo mulig i XL, og så skal det være så plundrete likevel...

;-)

Skrevet

Hmm... Ok. (Uten at jeg skjønte det helt)

Men du vet du kan markere hele rader ved et museklikk og slette?

Eventuelt kan det være mulig å markere informasjonen du skal spare på og bare dra den oppover dit du vil ha den, men det blir selvsagt også mye jobb.

Ja. Men når det er snakk om et femsifret antall blir det mange - åkke som...

Skrevet

Blir litt frustrert, for "alt" er jo mulig i XL, og så skal det være så plundrete likevel...

;-)

Sett inn en rad foran all infoen din. Så skriver du tall fra 1 og oppover foran de radene du vil beholde. Så markerer du alt sammen, og klikker på den knappen som har tegnet A-Å på seg med en pil nedover.

Og husk at du har angre-knapp hvis du skulle gjøre noe galt. ;)

Skrevet

Det var en god ide. Håper det funker for henne. Eller han.

...henne...

:)

Skrevet

;-)

Ser nå at du skriver at det er et 5sifret antall...

Gosj!

Da hadde det nok uansett vært en fordel om det hadde vært riktig med en gang. ;)

Men hvis du tar det litt og litt samtidig som du surfer litt går det vel bra? ;)

Skrevet

Ser nå at du skriver at det er et 5sifret antall...

Gosj!

Da hadde det nok uansett vært en fordel om det hadde vært riktig med en gang. ;)

Men hvis du tar det litt og litt samtidig som du surfer litt går det vel bra? ;)

He he... ja - det gjør vel det. ...men - hadde vært godt å slippe, da!

Takk uansett! :)

Skrevet

Men har ikke Excel en funksjon for å bytte rader og kolonner?

Jeg får ikke prøvd herfra, men du kan kanskje finne noe om det under Hjelp.

Ta en kopi før du eksperimenterer for mye.

Skrevet

Hva er en XL-fil?

Spør du eller pirker du??

For eksempel: Årsoppgjør2005.xls... Mao ville det strengt tatt kanskje vært mer korrekt å si en xls-fil...

Alternativt er det en fil du får når du lagrer noe i regnearkprgrammet Excel...

Skrevet

Men har ikke Excel en funksjon for å bytte rader og kolonner?

Jeg får ikke prøvd herfra, men du kan kanskje finne noe om det under Hjelp.

Ta en kopi før du eksperimenterer for mye.

Jo - jeg syns også jeg har hørt noe om det, så det var godt å høre deg foreslå den muligheten. Da er det kanskje tilfelle!!

Jeg har søkt litt etter det under hjelp, men ikke funnet noe foreløpig...

Skrevet

;-)

Du sorterer den/de kolonnene som inneholder den verdien som grupperer radene riktig . Sortering finner du under data - sorter.

Eks. hvis de radene du vil ha vekk har en kolonne det alltid står "a" i. I den samme kolonnen MÅ det stå noe annet i den samme kolonnen.

Gjest WolfMan (TopGun)
Skrevet

Hei.

Jeg jobber med Excel til daglig, men jeg forstår ikke åssen det ser ut i arbeidsboken du plages med, så jeg vet ikke åssen jeg skal få til å hjelpe deg.

Rader er nedover, kolonne er bortover.

Hvis du skal ha det som står i en rad på kolonnene.

Så merker du hele raden, velger kopier fra rediger menyen.

Så velger du rediger meny igjen, og klikker på lim inn utvalg.

Der velger du å hake av for "bytt om rader og kolonner".

Var det den løsningen du var ute etter?

Skrevet

Er det viktig å beholde formlene, eller er det kun selve dataene du trenger? I så fall ville jeg eksportert til CSV-format og kjørt filen gjennom et lite perl-script med et regulært uttrykk for å plukke ut bare de radene du ønsker å beholde. CSV-filen kan importeres inn igjen i Excel etterpå. Men denne løsningen forutsetter selvsagt litt kjennskap til perl og regex :)

Skrevet

Hei.

Jeg jobber med Excel til daglig, men jeg forstår ikke åssen det ser ut i arbeidsboken du plages med, så jeg vet ikke åssen jeg skal få til å hjelpe deg.

Rader er nedover, kolonne er bortover.

Hvis du skal ha det som står i en rad på kolonnene.

Så merker du hele raden, velger kopier fra rediger menyen.

Så velger du rediger meny igjen, og klikker på lim inn utvalg.

Der velger du å hake av for "bytt om rader og kolonner".

Var det den løsningen du var ute etter?

"Rader er nedover, kolonne er bortover."

Feil, det er motsatt! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...