Gå til innhold

Fjerne mange rader i XL

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Rader er nedover, kolonne er bortover."

Feil, det er motsatt! :-)

Kan vi ikke si at rader er vannrett oppå hverandre og kolonner er loddrett ved siden av hverandre? Bortover og nedover kan misforstås. :o)

Skrevet

Jo - jeg syns også jeg har hørt noe om det, så det var godt å høre deg foreslå den muligheten. Da er det kanskje tilfelle!!

Jeg har søkt litt etter det under hjelp, men ikke funnet noe foreløpig...

Bytt om rader og kolonner finner du under "Edit - Paste Special" (Rediger - Lim inn utvalg)

Kopier først regnearket ditt.

Lag nytt tomt regneark (eller en ny fane i det du har)

Sett markøren i A1-cellen

Velg Edit - Paste Special - og kryss av for å bytte om rader og kolonner

Vet ikke om det løser problemet ditt tilstrekkelig.

En annen mulighet - i tillegg til det andre har nevnt med sorterings-funksjonen - så er det også en AutoFilter-funksjon i Excel som er fantastisk for å få fram bare de rader (evt kolonner) som inneholder visse data (enten et bestemt ord, tall innen et visst område osv.)

Spør igjen om du tror det kan være noe ift. problemet ditt.

Lykke til!

Skrevet

Kan vi ikke si at rader er vannrett oppå hverandre og kolonner er loddrett ved siden av hverandre? Bortover og nedover kan misforstås. :o)

Vel - jeg har aldri tenkt tanken på at det kan misforstås, men så er også Excel det første jeg lærte innen Windows-programvare, etter kabalen... hehe

Tror det var på Windows 3.0 eller 3.1 (husker ikke Excel-versjonen, mulig det var 1.0).

Når man har kunnet noe såpass lenge (dvs. jeg kunne det grunnleggende innen Excel dengang da), så blir slike ting så "selvsagte"... :)

Gjest WolfMan (TopGun)
Skrevet

"Rader er nedover, kolonne er bortover."

Feil, det er motsatt! :-)

Tror nok ikke det er det nei.

Sakset dette fra excel veiviseren

"Dra kantlinjen til høyre for kolonneoverskriften for å endre kolonnebredden."

Kolonner er nok bortover, altså A, B, C, D, E, F osv.

Rader er nedover, altså 1, 2, 3, 4, 5, 6, osv

En celle referanse består da av kolonnen først og radnummer etter.

F.eks. A1, C2 osv.

Skrevet

Tror nok ikke det er det nei.

Sakset dette fra excel veiviseren

"Dra kantlinjen til høyre for kolonneoverskriften for å endre kolonnebredden."

Kolonner er nok bortover, altså A, B, C, D, E, F osv.

Rader er nedover, altså 1, 2, 3, 4, 5, 6, osv

En celle referanse består da av kolonnen først og radnummer etter.

F.eks. A1, C2 osv.

Vi mener det samme, selv om det kanskje ikke virker slik. Det er flere måter å se ting på... hehe

Les det Lillemus skrev, kanskje det oppklarer litt. :-)

Gjest WolfMan (TopGun)
Skrevet

Vi mener det samme, selv om det kanskje ikke virker slik. Det er flere måter å se ting på... hehe

Les det Lillemus skrev, kanskje det oppklarer litt. :-)

Ja, er enig med det hun skriver, men jeg forstår ikke at det jeg skrev og det du skrev er det samme. Hehe..

Samme kan det være om vi jo egentlig er enige.

Jeg begynte med Excel i Windows 3.0/3.11 tiden selv også, så det sitter i fingrene en smule.

Merker det på jobben når jeg skal forklare til folk, at jeg bruker hurtigtaster veldig veldig mye. Hehe.

Skrevet

Ja, er enig med det hun skriver, men jeg forstår ikke at det jeg skrev og det du skrev er det samme. Hehe..

Samme kan det være om vi jo egentlig er enige.

Jeg begynte med Excel i Windows 3.0/3.11 tiden selv også, så det sitter i fingrene en smule.

Merker det på jobben når jeg skal forklare til folk, at jeg bruker hurtigtaster veldig veldig mye. Hehe.

Forsøker meg på en enkel liten forklaring på hvordan jeg ser det:

Eksempelvis kolonne A er et vertikalt/loddrett felt, mens rad 1 er et horisontalt/vannrett felt.

Loddrett = nedover, vannrett = bortover

Så enkelt ser jeg det. Men jeg skjønner hva du mener også! :-)

Skrevet

Ja. Men når det er snakk om et femsifret antall blir det mange - åkke som...

Jeg arbeider også daglig med Excel, noe jeg har gjort i flere år. Jeg synes det er litt vanskelig å helt klart se hva du ønsker, men jeg er sikker på at det er en finurlig enkel måte du (jeg eller andre) kan løse det på. Regnearket ditt inneholder kanskje sensitive data, men har du mulighet til å lage et eksempel og laste det opp et sted slik at vi kan kikke på det? Du kan f.eks. laste eksempelet opp her: http://www.gratishost.dk/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...