Gå til innhold

Hjelp-sikringen gått!

Anbefalte innlegg

Gjest blondine i nød
Skrevet

Hva gjør jeg når det er gått en sikring??? Jeg har sånn sikringsskap av gammel type, og har ingen aning om hva jeg skal gjøre:((

Skrevet

Ring en venn. ;) Helst en voksen mann. ;)

Nei, men helt seriøst. Ta den ut, putt inn en ny og skru inn igjen. Det er egentlig ikke så vanskelig tror jeg...

Skrevet

Nei, men helt seriøst. Ta den ut, putt inn en ny og skru inn igjen. Det er egentlig ikke så vanskelig tror jeg...

Det er ikke vanskelig i det hele tatt. Men man bør kanskje skru av en eller annen strøm-kilde, det bruker som oftest å være for stor belastning i strømkretsen som gjør at sikringen går.

Gjest blondine i nød
Skrevet

"Putt inn en ny"? Har ingen ny for hånden nå, jeg..Vet du hvor man kan kjøpe det? Må vel på elektrisk butikk da, eller? Takk skal du ha iallefall!

Gjest blondine i nød
Skrevet

Det er ikke vanskelig i det hele tatt. Men man bør kanskje skru av en eller annen strøm-kilde, det bruker som oftest å være for stor belastning i strømkretsen som gjør at sikringen går.

Jeg har prøvd å skrue av lys/elektriske apparater, men det hjelper ikke:(

Skrevet

"Putt inn en ny"? Har ingen ny for hånden nå, jeg..Vet du hvor man kan kjøpe det? Må vel på elektrisk butikk da, eller? Takk skal du ha iallefall!

Se om det ligger inni sikringsskapet.

Skrevet

Løp fort på Kiwi. Og husk å kjøp riktig slag da. Og skru av hovedsikringen når du skifter ellers så går den antagelig igjen.

Skrevet

Du bør bruke en gryteklut når du skrur ut den sikringen som er gått. Den er sikkert ganske varm. Du kan dessuten se hvilken som er gått fordi den lille kulen spretter ut når sikringen går.

Så pleier det å henge en liten plansje på innsiden av døra til sikringsskapet der det står hvor mange ampere hver enkelt sikring skal ha. Der står det også hvilke kretser de ulike sikringene tilhører.

Hvis du ikke har sikringer i reserve, vet jeg ikke hva du får gjort før i morgen når butikkene åpner. Kanskje de har på bensinstasjoner, eller kanskje du kan spørre naboen om å få låne + hjelp til å bytte sikring..?

Gjest blondine i nød
Skrevet

Tusen takk dere som har svart meg!! Det er visst lite jeg får gjort før i morgen, men nå ble jeg iallefall litt klokere. Er ikke vant med denne typen sikringer, har ikke bodd her så lenge.

Skrevet

;) haha....

Gjest Megler Smekker
Skrevet

Hjelper nok ikke så mye når sikringen først har gått da..

Skrevet

;) haha....

sorry. Håper du får det i orden igjen i morgen da. lykke til!

Gjest blondine i nød
Skrevet

sorry. Håper du får det i orden igjen i morgen da. lykke til!

;-p

Gjest blondine i nød
Skrevet

Hjelper nok ikke så mye når sikringen først har gått da..

Hehe, nei, sikkert ikke. Er litt optimist jeg da, så prøvde å skru ut sikringen og så sette den inn igjen. Hjalp ikke det heller-overraskende? ;-p

Skrevet

Du må først skru av noen av lysene/elektriske apparatene, men du må uansett bytte sikring.

Dvs. du må sette inn en ny sikring når du har sikringsskap av den gamle typen. Om du hadde hatt av den nye typen, så kunne du bare vippet opp en bryter.

Men altså, i begge tilfelle bør man skru av noen elektriske apparater i den kretsen hvor sikringen er gått. Inne i sikringsskapet står det en forklaring på hvilke sikringer som dekker hvilke kretser (som oftest et eller flere rom). Så om det er en sikring på kjøkkenet som har gått, så var det kanskje fordi du både hadde stekeovnen og vannkokeren og oppvaskmaskinen på samtidig.

I mindre leiligheter er det kanskje bare en eller noen få sikringer, jeg husker ikke helt... :-)

Det er også en hovedsikring, og om den går, så går strømmen i hele boligen.

Gjest blondine i nød
Skrevet

Du må først skru av noen av lysene/elektriske apparatene, men du må uansett bytte sikring.

Dvs. du må sette inn en ny sikring når du har sikringsskap av den gamle typen. Om du hadde hatt av den nye typen, så kunne du bare vippet opp en bryter.

Men altså, i begge tilfelle bør man skru av noen elektriske apparater i den kretsen hvor sikringen er gått. Inne i sikringsskapet står det en forklaring på hvilke sikringer som dekker hvilke kretser (som oftest et eller flere rom). Så om det er en sikring på kjøkkenet som har gått, så var det kanskje fordi du både hadde stekeovnen og vannkokeren og oppvaskmaskinen på samtidig.

I mindre leiligheter er det kanskje bare en eller noen få sikringer, jeg husker ikke helt... :-)

Ja, det er MYE greiere med moderne sikringer! Aldri hatt denne typen før, så er jo helt grønn. Kjekt med snille folk som gidder å svare på dumme spørsmål:) Takker og bukker. Jeg har funnet ut hvilken sikring som er gått. Det er lys på kjøkken og bad og i gangen+ noen strømuttak på kjøkkenet som er ute av funksjon. Men har lys/strøm i resten av leil. så klarer meg til i morgen, heldigvis:)

Skrevet

"Det er også en hovedsikring, og om den går, så går strømmen i hele boligen."

Jeg bare MÅ fortelle noe hysterisk morsomt i den anledning! En gang jeg var alene hjemme skulle jeg virkelig gjøre unna før jul og brukte både komfyr, oppvaskmaskin og vaskemaskin samtidig på full guffe. Selvfølgelig ble det mørkt og jeg byttet alt som var av sikringer. Trodde jeg. Min far og onkel kom og skiftet hovedsikringer og da ordna det seg. Dette fikk jeg jo selvfølgelig høre opptil flere ganger i ettertid av min eks (som da ennå ikke var eks).

Så, etter at jeg hadde flyttet ut, klarte han og en kompis å gjøre akkurat det samme kunststykket! Men hva gjorde de to knølene?! De skjønte ikke hva det var og ringte elektriker!!! (husk - de hadde ertet meg grundig for samme feilen!) Og dette var selvfølgelig på lørdags kveld. *Hehe* Det kosta 2000,-! Om jeg har flirt rått og godt av det siden? Oh yeah! *Gliser*

Mannfolk! Sier jeg bare. ;o)

Gjest blondine i nød
Skrevet

Jeg bare MÅ fortelle noe hysterisk morsomt i den anledning! En gang jeg var alene hjemme skulle jeg virkelig gjøre unna før jul og brukte både komfyr, oppvaskmaskin og vaskemaskin samtidig på full guffe. Selvfølgelig ble det mørkt og jeg byttet alt som var av sikringer. Trodde jeg. Min far og onkel kom og skiftet hovedsikringer og da ordna det seg. Dette fikk jeg jo selvfølgelig høre opptil flere ganger i ettertid av min eks (som da ennå ikke var eks).

Så, etter at jeg hadde flyttet ut, klarte han og en kompis å gjøre akkurat det samme kunststykket! Men hva gjorde de to knølene?! De skjønte ikke hva det var og ringte elektriker!!! (husk - de hadde ertet meg grundig for samme feilen!) Og dette var selvfølgelig på lørdags kveld. *Hehe* Det kosta 2000,-! Om jeg har flirt rått og godt av det siden? Oh yeah! *Gliser*

Hihi, godt det ikke er bare meg som mangler litt peil på sikringer og sånt;)

Skrevet

Veldig bra historie!!! :-)

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Jeg ser du har fått mange råd her.

Det du også skal være klar over, er at det går an å få kjøpt automatsikringer til å skru inn i gamle sikringsskap. De er naturligvis litt dyrere enn vanlige sikringer. Men neste gang sikringen går, kan du da bare trykke inn igjen en knapp, og slipper å bytte hele sikringen.

Skal du bo i leiligheten en stund, så kan det lønne seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...