Gå til innhold

Muhammedtegninger og toleranse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har vært mange debatter om tegningene av muhammed og drapstrusler o.l. i det siste.

Ser at en del mener nordmenn, og redaktøren i magazinet spesielt, kan skylde seg selv. "Han visse han ba om bråk." "Det er ikke noe poeng i å provosere andre på denne måten". osv.

Dette er en ekstremt farlig tankegang. Skal en la være å gjøre alt en vet provoserer andre?

Hva med kvinner som kler seg "utfordrende"? Dette provoserer jo bl.a. muslimer, ifølge en del av dem gir det dem rett til å voldta disse kvinnene.

Bør vi si til slike kvinner at de kan takke seg selv? At de måtte vite at slik oppførsel ville få konsekvenser?

Skal vi forstå oss ihjel på ukultur?

Eller bør vi si at slikt er uakseptabelt, uansett?

• Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

13

• petter smart

11

• flisa

9

• snø

7

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Et av argumentene til fremtredende norske muslimer er at muslimer ikke "erter" kristne - mao de påstår at de viser respekt for vår religion.

Ganske drøy påstand når de proklamerer hellig krig mot de kristne. Men å utrydde oss er kanskje ikke sammenlignbart med å "erte" med et bilde.

Skjønn det den som kan...

Er en overbevist ateist, alle typer overbeviste og fundamentalistiske religiøse skremmer meg shitless... uansett hvilken religion.

Det lille jeg vet om bibelen og koranen; er at de bøkene er ganske like og handler om å vise nestekjærlighet og respektere dine foreldre etc. At folk tolker disse sitatene i sin favør og bruker religion som makt er suspekt. Eksempler finnes både i vår egen historie med undertrykking av samer, er ganske synlig i amerika den dag i dag, og man ser det i en rekke muslimske land.

Skrevet

Det er fullt mulig å være kritisk til tegningene samtidig som man er kritisk til reaksjonene på dem. Jeg er blant dem som mener at tegningene aldri burde vært trykket. Samtidig så mener jeg at reaksjoene er helt ekstreme og ikke kan forsvares.

Nei, redaktøren fortjener ikke å dø eller få så mye som et blått øye.

Men han burde heller ikke ha trykket tegningene, han burde visst hva han bega seg ut på. Man springer ikke rundt naken i nifse strøk om natten. Men om man er så dum at man gjør det, så fortjener man ikke å bli voldtatt likvel. Det finnes ingen formildende omstendigheter. Voldtekt er voldtekt, drap er drap.

Hvis du forstår hva jeg mener?

Skrevet

Det er fullt mulig å være kritisk til tegningene samtidig som man er kritisk til reaksjonene på dem. Jeg er blant dem som mener at tegningene aldri burde vært trykket. Samtidig så mener jeg at reaksjoene er helt ekstreme og ikke kan forsvares.

Men han burde heller ikke ha trykket tegningene, han burde visst hva han bega seg ut på. Man springer ikke rundt naken i nifse strøk om natten. Men om man er så dum at man gjør det, så fortjener man ikke å bli voldtatt likvel. Det finnes ingen formildende omstendigheter. Voldtekt er voldtekt, drap er drap.

Akkurat sånn ser også jeg på denne saken!

Skrevet

Ansvarlige myndigheter i Norge har etter mitt syn taklet dette klokt ved å si:

'I Norge trykker avisene det de vil, dette sorterer ikke under myndighetene (implisitt: Slik det gjør i deres land). Når det er sagt, er det leit at noen ble såret over tegningene.'

Mitt personlige syn:

Jeg ville ikke hatt et gram islam om så jeg fikk rikelig betaling for det, først og fremst fordi kvinnesynet (og derfor menneskesynet) er fullstendig på trynet - men også fordi dette er en totalitær religion som kun et forsvinnende mindretalls 'dissidenter' tør kritisere og fordi de fleste islamske stater i det store og hele er notoriske kneblere av menneskerettigheter. Islam er der kristendommen var for flere hundre år siden.

I disse dager framstår mange muslimer som totalt ustabile og farlige klovner for meg. For å si det sånn.

Ups.

Denne kommentaren er interessant:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=179009

Skrevet

Akkurat sånn ser også jeg på denne saken!

Tror dere at dette vil få konsekvenser som selvmordsbombere og terrorhandlinger mot danmark eller norge? Redd, jeg.

Jeg har ikke trykket bilder av noens religiøse forbilder...

De redaktørene - har de visst om at det de gjorde ville føre til reaksjoner? Er det almennt kjent at det er bare noe man ikke gjør?

I såfall burde de ha latt være.

Men det skremmer meg når noen brenner norske flagg på tv...

mil1365380270
Skrevet

Terrortrusler og lovbrudd er selvfølgelig uakseptabelt uansett foranledning.

Vi må passe på at vi ikke retter baker for smed her. Virker som noen har klart å hisse opp en mobb, og nå får alle verdens muslimer kritiske øyne på seg. Det utnyttes av de som er redde for muslimer.

Når myndighetene begynner å blande seg antar dette enda større dimensjoner. Egentlig burde noen ikke-ekstreme muslimer ta på seg jobben å forklare dette med demokrati og ytringsfrihet. Vise hvordan det også harseleres med "vår" gud. På tide at saken vinkles over til en debatt om ytringsfrihet, ikke om alle innbyggere i Norge, Sverige og Danmark er respektløse mot muslimer. Blir for dumt.

Tror dette bunner i uvitenhet og at det er lett å hisse opp allerede frustrerte folk.

Skrevet

Terrortrusler og lovbrudd er selvfølgelig uakseptabelt uansett foranledning.

Vi må passe på at vi ikke retter baker for smed her. Virker som noen har klart å hisse opp en mobb, og nå får alle verdens muslimer kritiske øyne på seg. Det utnyttes av de som er redde for muslimer.

Når myndighetene begynner å blande seg antar dette enda større dimensjoner. Egentlig burde noen ikke-ekstreme muslimer ta på seg jobben å forklare dette med demokrati og ytringsfrihet. Vise hvordan det også harseleres med "vår" gud. På tide at saken vinkles over til en debatt om ytringsfrihet, ikke om alle innbyggere i Norge, Sverige og Danmark er respektløse mot muslimer. Blir for dumt.

Tror dette bunner i uvitenhet og at det er lett å hisse opp allerede frustrerte folk.

Godt sagt!

Skrevet

'I Norge trykker avisene det de vil, dette sorterer ikke under myndighetene (implisitt: Slik det gjør i deres land). Når det er sagt, er det leit at noen ble såret over tegningene.'

Mitt personlige syn:

Jeg ville ikke hatt et gram islam om så jeg fikk rikelig betaling for det, først og fremst fordi kvinnesynet (og derfor menneskesynet) er fullstendig på trynet - men også fordi dette er en totalitær religion som kun et forsvinnende mindretalls 'dissidenter' tør kritisere og fordi de fleste islamske stater i det store og hele er notoriske kneblere av menneskerettigheter. Islam er der kristendommen var for flere hundre år siden.

I disse dager framstår mange muslimer som totalt ustabile og farlige klovner for meg. For å si det sånn.

Ups.

Enig i at det var interessante tanker i den linken.

Takk for at du delte den med oss.

Skrevet

Godt sagt!

Skrevet

Leste nettopp på teksttv at Frankrike publiserte tegningene i dag

Skrevet

Har aldri regnet meg for å være rasist.Det gjør jeg ikke nå heller.Men jeg tror det er meget viktig å holde stand mot religiøs fundamentalisme, i denne sammenheng islams fundamentalisme.Den må ikke få lov til å innvirke på de tradisjoner og den kultur vi her i Skandinavia,og i vesten forøvrig,har kjempet fram gjennom flere hundre år.Demokratiske rettigheter er gull verd, og er IKKE noe de bygger samfunnet opp på i de muslimske stater. Så det er meget forståelig at presteskapet/de islamske fundamentalistene synes disse tegningene er hårreisende.For den del er det nok mange nordmenn som også reagerer på tegningene.Men det er en ENORM forskjell fra å føle seg såret/fornærmet/skuffet/tråkketpå til å kreve at disse ytringene må trekkes tilbake/sensureres og sende ut drapstrusler.Vårt land er et demokrati, med ydtringsfriheten som en grunnpilar.Mange av de muslimske stater utøver et terrorvelde på sine innbyggere,med fravær av menneskerettigheter.

Skrevet

Neida, man skal ikke la være å benytte seg av ytringsfriheten av frykt for represalier. Og det er heller ikke greit å angripe noen som ytrer seg fritt.

Men at den kristne avisen som trykket disse tegningene gjorde det helt og holdent for å provosere "fienden", og at yttringsfrihet er helt irellevant som poeng i den sammenhengen, er hevet over enhver tvil. Det samme gjelder den franske avisen som skal trykke / har trykket tegningene i dag.

".........................................."

Gjest anonymuus
Skrevet

Neida, man skal ikke la være å benytte seg av ytringsfriheten av frykt for represalier. Og det er heller ikke greit å angripe noen som ytrer seg fritt.

Men at den kristne avisen som trykket disse tegningene gjorde det helt og holdent for å provosere "fienden", og at yttringsfrihet er helt irellevant som poeng i den sammenhengen, er hevet over enhver tvil. Det samme gjelder den franske avisen som skal trykke / har trykket tegningene i dag.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=179005

Slapp av, dette forbudet vil jo hindre at denne religionen sprer seg ytterligere...

Skrevet

Selvfølgelig ble dette gjort for å provosere. Jeg synes det var unødvendig gjort. En vil ikke tjene noe på dette.

Men jeg vil likevel kjempe for retten deres til å trykke slikt. Selv om det kun er ment for å provosere. Det er jo nettopp det ytringsfriheten handler om. Folks rett til å provosere andre.

Skrevet

Selvfølgelig ble dette gjort for å provosere. Jeg synes det var unødvendig gjort. En vil ikke tjene noe på dette.

Men jeg vil likevel kjempe for retten deres til å trykke slikt. Selv om det kun er ment for å provosere. Det er jo nettopp det ytringsfriheten handler om. Folks rett til å provosere andre.

Dere som kan noe om dette; er de en reell fare for terrorhandlinger i Norge eller Danmark pga dette?

Eller er det bare media som hauser opp noen få menneskers synspunkt?

Engstelig...

Skrevet

Dere som kan noe om dette; er de en reell fare for terrorhandlinger i Norge eller Danmark pga dette?

Eller er det bare media som hauser opp noen få menneskers synspunkt?

Engstelig...

Faren er neppe særlig større enn den var før tegningene ble trykket.

Det er ikke så mange muslimer i Norge og selv om enkelte grupper er ekstreme og nok ønsker å begå terror, er de ikke mange nok og sterke nok til det. Ennå i alle fall.

Sjansen for at akkurat du blir rammet er uansett ekstremt liten.

Jeg ville bekymret meg mer for å ta turen ut i trafikken.

Skrevet

Det er helt klart at det er viktig for oss også å gi klart uttrykk for hva vi mener er vår grense når det gjelder å vise tolleranse og forståelse.

Slik sett kan man påstå at denne provokasjonen med påfølgende reaksjoner er noe som er nødvendig - og kanskje også på høy tid å gjøre.

Skrevet

Denne diskusjonen/konfrontasjonen måtte uansett komme. Og kanskje det var på høy tid at den kom?

Skrevet

Mitt personlige syn:

Ups.

Det ser ut til at den siden nå er fjernet?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...