Gå til innhold

Muhammedtegninger og toleranse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det siste er noe en definitivt IKKE skal godta.Hvis et er et problem for enkelte innvandrere at de blir provosert av vår måte å leve på, så får de heller utvandre. Den synes jeg er helt grei.

Jeg har spurt meg selv mer enn en gang om hvorfor de kommer hit når de tydeligvis foretrekker landene de kommer fra.

Da må det være av økonomiske hensyn.

• Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

13

• petter smart

11

• flisa

9

• snø

7

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg har litt lyst å lage en tegning av muhammed som puler en gris, med en sigar i den ene hånden og en spritflaske i den andre hånden, og spre den rundt. Bare for å være barnslig provoserende overfor noe jeg personlig mener at alle burde tåle uten å rope opp om fatwa. Men jeg må nok avertere websiden min litt mer (og komplettere den) før det har noe for seg :-)

Samtidig kunne jeg forøvrig tenkt meg en tegning av jesus og muhammed i fullt kjør - kanskje med paven som deltaker også.

"............................................."

Jeg tipper at du ikke hadde behøvd å avertere websiden din til så mange andre da.

Et lite tips til den/de rette og din webside ville blitt verdenskjent på "no time" :-)

Skrevet

Jeg se nå at du skriver at dette ikke er en diskusjon om ytringsfrihet, men en diskusjon om noe mye mer viktig. Og da håper jeg du klarer å opplyse meg om hva dette "mye mer viktigere" er for noe, for jeg har som sagt _store_ problemer med å se hva som var motivet og målet ved disse tegningene. I følge den danske redaktøren var det ytringsfriheten for deres del. Hva den norske avisen skjuler seg bak vet jeg ikke.

Men som sagt, vær vennlig å opplys meg, for jeg kan bare ikke begripe det!

Jeg sier ikke at det var målet og motivet bak disse tegningene.

Jeg sier at det er det som denne debatten/konflikten har utviklet seg til å bli.

Nå vet jeg ikke om du har fulgt med på de debattene om dette som har gått på blant annet NRK og TV2.

Men det som der har fremkommet fra aktører på "begge sider" av bordet har for meg vært meget interessant.

Ikke minst når jeg forstår at selv de som går for å være meget moderate norske muslimer (og samtidig representanter for store grupper av norske muslimer), mener at dette klart viser behovet for endringer i lovverket for å hindre den ytringsfriheten vi har - så sier det seg selv at vi sitter på en udetonert bombe.

For dette er selvfølgelig krav som etterhvert vil komme enda mer frem i lyset, når muslimske samfunn i Norge får stadig sterkere politisk makt.

Skrevet

Du har noen gode poenger. Og selvfølgelig skal vi ikke la være å gjøre ting, fordi vi veit at de provoserer.

Samtidig er det andre hensyn å ta også. For eksempel ville jeg aldri prata dritt om mora til noen mens de hørte på, fordi jeg veit at dette er veldig sårbart for de fleste. Men om dette kan sammenlignes med å tegne mer eller mindre støtende bilder av profeten Muhammed, det veit jeg nå ikke helt.

JO, det er sammenlignbart - for DEM.

Skrevet

Jeg har spurt meg selv mer enn en gang om hvorfor de kommer hit når de tydeligvis foretrekker landene de kommer fra.

Det gjelder nok dessverre litt flere enn jeg liker å tenke på. Men jeg trur likevel flertallet av innvandrere er ordentlige og skikkelige mennesker. Og det baserer jeg på folk jeg har møtt. Mye fine mennesker.

Det som er problemet er når det blir slike ghetto-tilstander som det er i Oslo, hvor innvandrerne ikke føler noen tilhørighet til Norge, men tvertimot føler seg utstøtt. Dette skaper grobunn for mye faenskap. Folk blir slik vi møter dem. God integreringspolitikk er veldig viktig.

Skrevet

De gjør som "våre"misjonærer - de skal omvende oss, selvsagt.

Det står jo i vår Bibel også det; "gå ut og gjør alle folkeslag til..." etc.

jeg syns misjonering er ille også - - de gjør MASSE godt for folk som er fattige - men hva er betalingen? at de skal ta i mot Jesus?

Skrevet

JO, det er sammenlignbart - for DEM.

Vel... Da er vi inne på fanatisme. Selvfølgelig har jeg i mine yngre dager most en del folk som snakka dritt om Pink Floyd og Liverpool, men jeg ser jo nå i ettertid at det ikke var særlig smart:-D

Skrevet

Det gjelder nok dessverre litt flere enn jeg liker å tenke på. Men jeg trur likevel flertallet av innvandrere er ordentlige og skikkelige mennesker. Og det baserer jeg på folk jeg har møtt. Mye fine mennesker.

Det som er problemet er når det blir slike ghetto-tilstander som det er i Oslo, hvor innvandrerne ikke føler noen tilhørighet til Norge, men tvertimot føler seg utstøtt. Dette skaper grobunn for mye faenskap. Folk blir slik vi møter dem. God integreringspolitikk er veldig viktig.

Men hvor mange kan vi ta mot og fortsatt klare å integrere? Jo flere som kommer hit jo verre blir det å integrere dem. Kanskje vi snart bør innse at vi har tatt imot for mange allerede.

En har jo sett at spesielt muslimer ikke ønsker å integreres. De ønsker ikke å bli norske og mobber de få som prøver å tilpasse seg. Dette er ulikt mange andre innvandringsgrupper som tar mye mer av det norske til seg.

Når i tillegg SSB tror vi har nesten 50% ikke etniske nordmenn i landet rundt 2050 så tror jeg vi kan glemme alt som heter integrering. Det er vel heller vi etniske nordmenn som må integreres snart.

Skrevet

Jeg sier ikke at det var målet og motivet bak disse tegningene.

Jeg sier at det er det som denne debatten/konflikten har utviklet seg til å bli.

Nå vet jeg ikke om du har fulgt med på de debattene om dette som har gått på blant annet NRK og TV2.

Men det som der har fremkommet fra aktører på "begge sider" av bordet har for meg vært meget interessant.

Ikke minst når jeg forstår at selv de som går for å være meget moderate norske muslimer (og samtidig representanter for store grupper av norske muslimer), mener at dette klart viser behovet for endringer i lovverket for å hindre den ytringsfriheten vi har - så sier det seg selv at vi sitter på en udetonert bombe.

For dette er selvfølgelig krav som etterhvert vil komme enda mer frem i lyset, når muslimske samfunn i Norge får stadig sterkere politisk makt.

Nei, jeg har ikke fulgt med ut over avisene. Men så vidt meg bekjent ønsker de kun å endre blasfemiloven til å også omfatte islam og andre religioner - ikke bare kristendommen? Gjør det dem til større mørkemenn enn dem som ønsker blasfemiloven slik den er i dag for kristendommen? Jeg synes ikke det. Og jeg reagerer ikke på at muslimer ønsker å forsvare det som er hellig for dem, mer enn jeg reagerer på at kristne ønsker å forsvare det som er hellig for dem.

For min del burde de fjernet hele blasfemiloven. Og så burde folk hatt folkeskikk nok til å ikke harselere unødvendig med andre sin tro i stedet.

Jeg er ikke troende selv, men jeg ville aldri funnet på å hetse noen som trodde av den grunn. Det handler om å ha respekt for andres livssyn.

Nå snakker jeg ikke om overgrep begått i en eller annen gud sitt navn, men om å harselere med begreper og andre trosrelaterte ting.

Bruk ytringsfriheten til å slå ned på overgrep, ikke på å gjøre narr av andre menneskers personlige tro.

Skrevet

Men hvor mange kan vi ta mot og fortsatt klare å integrere? Jo flere som kommer hit jo verre blir det å integrere dem. Kanskje vi snart bør innse at vi har tatt imot for mange allerede.

En har jo sett at spesielt muslimer ikke ønsker å integreres. De ønsker ikke å bli norske og mobber de få som prøver å tilpasse seg. Dette er ulikt mange andre innvandringsgrupper som tar mye mer av det norske til seg.

Når i tillegg SSB tror vi har nesten 50% ikke etniske nordmenn i landet rundt 2050 så tror jeg vi kan glemme alt som heter integrering. Det er vel heller vi etniske nordmenn som må integreres snart.

En del nordmenn har allerede emigrert - til Spania. Der har de egne "ghettoer" på Torrvika som de kaller det, de stemmer FrP alle som en, snakker stygt om innvandrere som snylter på staten Norge, handler bare norsk mat i norske butikker, snakker ikke et ord spansk, kler seg akkurat som de vil, og snylter på trygda.

Jada - dette er provokativt ment *s*

Gjest wannabe musikeren
Skrevet

Vel... Da er vi inne på fanatisme. Selvfølgelig har jeg i mine yngre dager most en del folk som snakka dritt om Pink Floyd og Liverpool, men jeg ser jo nå i ettertid at det ikke var særlig smart:-D

Selv synes jeg ikke Elvis var særlig populær.

*knegg*

Skrevet

Nei, jeg har ikke fulgt med ut over avisene. Men så vidt meg bekjent ønsker de kun å endre blasfemiloven til å også omfatte islam og andre religioner - ikke bare kristendommen? Gjør det dem til større mørkemenn enn dem som ønsker blasfemiloven slik den er i dag for kristendommen? Jeg synes ikke det. Og jeg reagerer ikke på at muslimer ønsker å forsvare det som er hellig for dem, mer enn jeg reagerer på at kristne ønsker å forsvare det som er hellig for dem.

For min del burde de fjernet hele blasfemiloven. Og så burde folk hatt folkeskikk nok til å ikke harselere unødvendig med andre sin tro i stedet.

Jeg er ikke troende selv, men jeg ville aldri funnet på å hetse noen som trodde av den grunn. Det handler om å ha respekt for andres livssyn.

Nå snakker jeg ikke om overgrep begått i en eller annen gud sitt navn, men om å harselere med begreper og andre trosrelaterte ting.

Bruk ytringsfriheten til å slå ned på overgrep, ikke på å gjøre narr av andre menneskers personlige tro.

Dette hadde med vesentlig mer enn blasfemiparagrafen å gjøre.

Men det blir vanskelig å diskutere all den tid du ikke så debattprogrammet.

Hårene reiste seg i hvert fall på ryggen min.....

Skrevet

Jeg tipper at du ikke hadde behøvd å avertere websiden din til så mange andre da.

Et lite tips til den/de rette og din webside ville blitt verdenskjent på "no time" :-)

"Et lite tips til den/de rette og din webside ville blitt verdenskjent på "no time" :-)"

Nå er ikke jeg spesiellt redd for at folk skal vite hvem jeg er, men 140 sinte Mujaffaer utenfor, med kniver, køller og 9mm-ere er litt mye selv for meg :-)

".............................................."

Skrevet

hehe - og jeg KNUSTE folk som ikek var snille med Donny Osmond - det gjør jeg enda...:)

Skrevet

En del nordmenn har allerede emigrert - til Spania. Der har de egne "ghettoer" på Torrvika som de kaller det, de stemmer FrP alle som en, snakker stygt om innvandrere som snylter på staten Norge, handler bare norsk mat i norske butikker, snakker ikke et ord spansk, kler seg akkurat som de vil, og snylter på trygda.

Jada - dette er provokativt ment *s*

Nordmenn i Spania er en ekstremt god inntektskilde for Spania. De bruker enten egne penger eller får penger fra den norske stat (pensjon, sykepenger e.l.)

Hvordan det er mulig å sammenligne med personer som kommer hit uten ett øre og får masse penger i støtte skjønner jeg ikke.

Nordmenn i Spania prøver heller ikke å konvertere spanjoler til norsk kultur, religion eller noe annet. De bedriver ikke terror og truer ikke med vold dersom spanjolene sier noe de ikke liker.

Skal du provosere bør du komme med noe bedre enn dette.

Skrevet

Helt klart at vi ikke bør ta imot flere enn at vi kan gi de vi tar imot et ordentlig tilbud. Ellers blir det omtrent som å pisse i buksa for å holde varmen...

"De ønsker ikke å bli norske og mobber de få som prøver å tilpasse seg."

Men denne trur jeg du sliter litt med å kunne dokumentere.

Skrevet

Problemet er at muslimer anser islam som perfekt og ønsker ikke at noen skal kunne stille spørsmålstegn ved religionen? Alle kritiske blikk anses som blasfemiske.

Skrevet

Helt klart at vi ikke bør ta imot flere enn at vi kan gi de vi tar imot et ordentlig tilbud. Ellers blir det omtrent som å pisse i buksa for å holde varmen...

"De ønsker ikke å bli norske og mobber de få som prøver å tilpasse seg."

Men denne trur jeg du sliter litt med å kunne dokumentere.

Har lest flere artikler om dette. Skal se om jeg finner dem igjen.

Skrevet

hehe - og jeg KNUSTE folk som ikek var snille med Donny Osmond - det gjør jeg enda...:)

Donny Osmond? Han med hestetenna? :-D

Skrevet

Donny Osmond?????

Flisa,da! ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...