Gå til innhold

droppe mensen

Anbefalte innlegg

BekymraforDama
Skrevet

Jeg er litt bekymret for hvordan det påvirker kroppen å droppe mensen. Kjæresten min går på Diane p-piller, og har funnet ut at kroppen begynner å blå når den må, slik at det egentlig ikke er noe vist i å ha mensen tolv ganger i året.

Erfaring tilsier at hun ved å gå rett på neste brett (dvs: ikke ha en uke opphold for å blø), vil få mensen ca fire ganger i året. Nå er ikke saken den at jeg er så usansynlig glad i disse ukene hvor hun blør - jeg er bare bekymret for hvilke innvirkninger det kan ha på kropp og sinn hos henne.

Diskusjonen har gått noe a-la p-piller hindrer produksjon av egg i utgangspunktet, så mens er ikke nødvendig - det er ingenting som skal 'spyles' ut. Til dette har jeg sagt at hvis så var tilfelle, så ville vel ikke kroppen overstyrt pillene ved å igangsette blødning etter tre-fire måneder?

Uansett: det jeg lurer på er hvorvidt det er skadelig å droppe mensen på denne måten.

Skrevet

Det er ikke skadelig for kroppen. Den såkalte "mensen" som kommer i uke- oppholdet på brettet er noe jenta selv provoserer da hun stopper tilførselen av hormoner.

Det at hun blør 4 ganger i året, tilfeldig, kan bety at hun kanskje får for lite hormoner, av det ene eller slaget. Kvinnekroppen er utrolig følsom for hormonforskjeller og oppfører seg deretter. Men det er faktisk ikke meningen at kroppen skal kunne overstyre p-piller, men det skjer.

UndrendePåDetMeste
Skrevet

Mensen er egentlig ikke rennende blod som kommer ut. Slimhinnene i livmora hovner opp i tilfelle dama blir gravid. Når et egg ikke fester seg (hun blir ikke gravid) så blir slimhinnene støtt ut av kroppen. Det er derfro noen får vondt, ettersom det kan oppstå kramper i forbindelse med utstøtingen.

Kroppen har ikke noe behov for å samleopp blod for så å støte ut igjen slimhinnene etterpå:) Det er bare i forbindelse med å bli gravid at man har behov for denne funksjonen i kroppen egentlig:) Om man blør så og så mange ganger i året likevel er gjerne individuelt. Det er helt trygt å droppe mensen:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...