Gå til innhold

Muhammedtegninger trykkes nå i fransk, tysk og islands avis

Anbefalte innlegg

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

23

• mil1365380270

6

• ShitDiddelyDo

6

• flisa

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Men han har vel ytringsfrihet, han som deg?

Selvfølgelig - har jeg skrevet noe annet?

Og jeg har like mye rett til å reagere på hans uttalelser, og kommentere dem, som han har på å ytre dem.

Det interessante er jo å få et innblikk i hva det er de ønsker å oppnå på sikt.

Og det ser intet mindre enn skremmende ut.

Skrevet

Jeg syns det burde henges opp overalt, nå som de likevel er så kjent.

Det neste kravet blir at når navnet til profeten Muhammed nevnes skal det også skrives etter navnet "(salla Allah alayhi wa-sallam)" i alle norske bøker og aviser, og når profetens navn nevnes i nyheter og TV-programmer.

Merk deg mine ord.

Muhammed (salla Allah alayhi wa-sallam) er hellig, selv om han selv ikke ville være det, og forbød tilbedelse av sin person og familie.

"...og forbød tilbedelse av sin person og familie."

Du må ikke bry muslimene med slike bagateller keinstein....

Skrevet

"...og forbød tilbedelse av sin person og familie."

Du må ikke bry muslimene med slike bagateller keinstein....

Tolkningen av tegne- og maleforbudet kommer ut av at koranen forbyr avgudsdyrkelse, og at bare guden kan skape.

Kunst i alle former tilkjennegir at kunstneren vil konkurrere med guden og skape liv. Kunstneren vil da bli konfronert i himmelrik med sin skapertrang som en fornærmelse mot guden, og/eller en form for avgudsdyrkelse. Skriftene sier kunstneren skal dømmes av guden, ikke av menneksker, men visse mennesker vil gjerne hjelpe guden på alle måter. F eks ved å utrydde de som trosser gudens lover, slik at guden får dem til doms tidligere, og at de ikke fornærmer guden ytterligere.

De gamle utøvere av stammereligioner før profeten trodde ofte de kunne skape liv ved å tegne dyr når de skulle på jakt, eller tegne barn når de var barnløse og ønsket barn.

mil1365380270
Skrevet

Følger du med videre i media så ser du at det etterhvert har blitt svært mange....

Ja, det brer så klart om seg. Vi skal på ingen måte ta lett på det. Men vi må holde fokus på at dette er startet at ytterliggående folk som har en plan med det. Og at det utnyttes av ytterliggående folk på den andre siden.

Skrevet

Ja, det brer så klart om seg. Vi skal på ingen måte ta lett på det. Men vi må holde fokus på at dette er startet at ytterliggående folk som har en plan med det. Og at det utnyttes av ytterliggående folk på den andre siden.

Det skremmende er at det ser ut til at dette ikke på noen måte er begrenset til kun å gjelde ytterliggående muslimer.

Jeg har nå selv pratet med en norsk muslim som jeg har kjent i mange år. Han er en respektert foretningsmann, og har en stor inflytelse i store deler av det norsk-pakistanske miljøet i Norge. Han har bodd her i over 20 år, og jeg har alltid ansett han som en meget moderat og liberal muslim.

Og den samtalen skremte meg ikke rent lite.....

ps: vi er begge fremdeles på god fot med hverandre....men det er mer min skyld enn hans:-)

mil1365380270
Skrevet

Det skremmende er at det ser ut til at dette ikke på noen måte er begrenset til kun å gjelde ytterliggående muslimer.

Jeg har nå selv pratet med en norsk muslim som jeg har kjent i mange år. Han er en respektert foretningsmann, og har en stor inflytelse i store deler av det norsk-pakistanske miljøet i Norge. Han har bodd her i over 20 år, og jeg har alltid ansett han som en meget moderat og liberal muslim.

Og den samtalen skremte meg ikke rent lite.....

ps: vi er begge fremdeles på god fot med hverandre....men det er mer min skyld enn hans:-)

Ja, jeg leste det du skrev. Men han kan jo være ytterliggående selv om han jobber sammen med deg, og til daglig er en hyggelig fyr.

Vi må ikke glemme at ikke alle er sånn, det er meget ødeleggende for samfunnet om dette rammer de muslimene som ikke deler denne oppfatningen.

Skrevet

Muslimene svarer med samme mynt.

De vanærer vårt nasjonalsymbol ved å lage en karikatur av det norske flagg. For så å BRENNE det etterpå! Det er ikke akseptabelt.

Skrevet

Muslimene svarer med samme mynt.

De vanærer vårt nasjonalsymbol ved å lage en karikatur av det norske flagg. For så å BRENNE det etterpå! Det er ikke akseptabelt.

Hvis de nøyer seg med det, så er det helt greit for meg.

Såpass skal vi så absolutt tåle i ytringsfrihetens navn - for den skal gjelde også for dem.

Da er det helt andre reaksjoner som opprører og provoserer meg.

Skrevet

Ja, jeg leste det du skrev. Men han kan jo være ytterliggående selv om han jobber sammen med deg, og til daglig er en hyggelig fyr.

Vi må ikke glemme at ikke alle er sånn, det er meget ødeleggende for samfunnet om dette rammer de muslimene som ikke deler denne oppfatningen.

Hvis han er ytterliggående, så er det stor mulighet for at flertallet av muslimer i Norge også er det.

Jeg jobber ikke sammen med han, men kjenner han privat. Han er nær venn av bl.annet høyres pakistanske byrådsmedlem, og hans meninger blir tungt vektlagt i det som er den pakistanske "eliten" i Norge - rent foretningsmessig og økonomisk.

Hvis man skulle forvente at noen muslimer i Norge var godt integrert i vårt samfunn, så måtte det være han og hans "likemenn" - som jeg også ved flere anledninger har truffet i sosiale sammenheng.

Når disse reagerer slik de gjør, så er det et STORT varselflagg til etniske nordmenn.

Hvis vi ikke tar lærdom av dette, så er vi så dumme og naive at det burde vært straffbart.

Og du skal ikke se bort i fra at den straffen kommer før vi aner.....

mil1365380270
Skrevet

Hvis han er ytterliggående, så er det stor mulighet for at flertallet av muslimer i Norge også er det.

Jeg jobber ikke sammen med han, men kjenner han privat. Han er nær venn av bl.annet høyres pakistanske byrådsmedlem, og hans meninger blir tungt vektlagt i det som er den pakistanske "eliten" i Norge - rent foretningsmessig og økonomisk.

Hvis man skulle forvente at noen muslimer i Norge var godt integrert i vårt samfunn, så måtte det være han og hans "likemenn" - som jeg også ved flere anledninger har truffet i sosiale sammenheng.

Når disse reagerer slik de gjør, så er det et STORT varselflagg til etniske nordmenn.

Hvis vi ikke tar lærdom av dette, så er vi så dumme og naive at det burde vært straffbart.

Og du skal ikke se bort i fra at den straffen kommer før vi aner.....

Poenget mitt er at om vi setter alle i samme bås, da risikerer vi å vende folk som er med oss mot oss.

"Integreringspolitikk" vet jeg ikke som vi kan snakke om, det er så j..... skakkjørt hele greia. Kan heller kalle det misslykket import, det vi har holdt på med. "Snillisme" på sitt verste.

Nå må alle sammen passe på at rasismen ikke tar av, slå ned på sms-aksjoner mot muslimer o.s.v, samtidig som vi ikke viker en tomme når det gjelder ytringsfriheten. Norge har virkelig muligheten til å vise hva vi står for i denne saken, ikke feige ut som noen andre har gjort.

Skrevet

Poenget mitt er at om vi setter alle i samme bås, da risikerer vi å vende folk som er med oss mot oss.

"Integreringspolitikk" vet jeg ikke som vi kan snakke om, det er så j..... skakkjørt hele greia. Kan heller kalle det misslykket import, det vi har holdt på med. "Snillisme" på sitt verste.

Nå må alle sammen passe på at rasismen ikke tar av, slå ned på sms-aksjoner mot muslimer o.s.v, samtidig som vi ikke viker en tomme når det gjelder ytringsfriheten. Norge har virkelig muligheten til å vise hva vi står for i denne saken, ikke feige ut som noen andre har gjort.

Jeg er ikke uenig med deg i det, og jeg kan love deg at jeg gjorde mitt beste for å forklare overfor vedkommende hvordan det norske samfunn fungerer.

Og dette har intet med rassisme å gjøre. Dette er en helt klassisk kulturkollisjon mellom kulturer som ikke er kompatible på denne siden av århundreskiftet.

Men jeg håper og tror at han muligens satt igjen med noe større forståelse i etterkant. Men det var helt klart en grunnleggende mangel på kunnskap om Norge hos han. En kunnskap jeg ikke kan fatte at vi ikke for lengst har avkrevd av de som vi gir statsborgerskap til.

Desverre tror jeg det er alt for sent nå - og ei heller har jeg tillitt til at norske politikere har evnen til å lære og iverksette tiltak raskt nok, om det likevel skulle være tid til det.

Det er mange år siden jeg og mange med meg advarte mot nettopp dette (for ikke å snakke om Frp).

Og hva ble vi da møtt med? "Brunskjorter, ekstremister, nazister osv"....

Noen forsøkte også å advare mot Hitler i sin tid, og ble vel møtt med mye av de prinsippielt samme bemerkninger den gang....

For selv om situasjonen er en helt annen, så ligger det likevel alt for mange tilsvarende mekanismer og likhetstrekk bak også dette.

Skrevet

Jeg er ikke uenig med deg i det, og jeg kan love deg at jeg gjorde mitt beste for å forklare overfor vedkommende hvordan det norske samfunn fungerer.

Og dette har intet med rassisme å gjøre. Dette er en helt klassisk kulturkollisjon mellom kulturer som ikke er kompatible på denne siden av århundreskiftet.

Men jeg håper og tror at han muligens satt igjen med noe større forståelse i etterkant. Men det var helt klart en grunnleggende mangel på kunnskap om Norge hos han. En kunnskap jeg ikke kan fatte at vi ikke for lengst har avkrevd av de som vi gir statsborgerskap til.

Desverre tror jeg det er alt for sent nå - og ei heller har jeg tillitt til at norske politikere har evnen til å lære og iverksette tiltak raskt nok, om det likevel skulle være tid til det.

Det er mange år siden jeg og mange med meg advarte mot nettopp dette (for ikke å snakke om Frp).

Noen forsøkte også å advare mot Hitler i sin tid, og ble vel møtt med mye av de prinsippielt samme bemerkninger den gang....

For selv om situasjonen er en helt annen, så ligger det likevel alt for mange tilsvarende mekanismer og likhetstrekk bak også dette.

Kva skjer egentlig no då? Kjem det til å bli krig?????

Skrevet

Kva skjer egentlig no då? Kjem det til å bli krig?????

Det er alt for tidlig å være redd for en krig.

Det er mulig at det vil kunne bli noen voldlige aksjoner, men neppe på norsk jord.

Høyst sansynlig så vil dette avta etterhvert, men desverre vil tolleransenivået og grensene mellom "dem og oss" bli forsterket ytterligere i lang tid.

Hva det ellers vil kunne føre til er svært uklart, men forhåpentlig tar de fleste - og ikke minst politikerne i første omgang, og de som stemmer på dem i neste omgang - lærdom av dette, og gjør hva som skal til for å redusere riskikoen ved neste "korsvei".

For den kommer også....

mil1365380270
Skrevet

Enig med deg!

Mente ikke at det bunner i rasisme, men det blir fort rasisme av det.

Skrevet

Enig med deg!

Mente ikke at det bunner i rasisme, men det blir fort rasisme av det.

Vet du - jeg tror faktisk ikke det blir mer rasisme ut av dette jeg, men heller en større forståelse av at kritikken mot innvandringspolitikken (og også at en del av kritikken mot innvandrer), først og fremst går på kulturelle problemstillinger.

Og derfor har vesentlig mindre med opprinnelsesland, hudfarge osv å gjøre.

Og så kan det kanskje bidra til at begge "sider" får økt kunnskap om hverandre, og hva som er de store forskjellene i verdier - som igjen kanskje kan føre til noe større forståelse for hverandres reaksjoner. I hvert fall de reaksjoner som ligger innenfor hva man kan kreve tolleranse for.

Dog gjelder ovennevnte kun de miljøer som finnes i Norge (og Europa), og ikke i de ulike muslimske miljøer ruundt om i verden ellers. Det vil ta mange tiår til - om noen gang i hele tatt i den midlere fremtid...?

Og så er det også mulig at det er for optimistisk å tro på en positiv utvikling i bare Norge, men håpet er ikke helt borte enda....selv om det begynner å bli svakt det også.

mil1365380270
Skrevet

Vet du - jeg tror faktisk ikke det blir mer rasisme ut av dette jeg, men heller en større forståelse av at kritikken mot innvandringspolitikken (og også at en del av kritikken mot innvandrer), først og fremst går på kulturelle problemstillinger.

Og derfor har vesentlig mindre med opprinnelsesland, hudfarge osv å gjøre.

Og så kan det kanskje bidra til at begge "sider" får økt kunnskap om hverandre, og hva som er de store forskjellene i verdier - som igjen kanskje kan føre til noe større forståelse for hverandres reaksjoner. I hvert fall de reaksjoner som ligger innenfor hva man kan kreve tolleranse for.

Dog gjelder ovennevnte kun de miljøer som finnes i Norge (og Europa), og ikke i de ulike muslimske miljøer ruundt om i verden ellers. Det vil ta mange tiår til - om noen gang i hele tatt i den midlere fremtid...?

Og så er det også mulig at det er for optimistisk å tro på en positiv utvikling i bare Norge, men håpet er ikke helt borte enda....selv om det begynner å bli svakt det også.

Du er mer optimistisk enn meg m.h.t. rasisme, ser jeg. At du tilhører en "reflektert" skare, betyr dessverre ikke at det gjelder hele befolkningen. Stygt å si, vet det. Men du skal ikke langt utenfor gryta før du finner unge mennesker som opplever det som helt gjengs å spotte "svarte" og homofile. Nesten som vi ikke lever på samme planet, så forskjellig er virkelighetsoppfatningen... Og dette er folk med samme tilgang til nyheter og informasjon om resten av verden. Rart og skremmende, mennesker elsker å sortere, gjerne mellom "oss" og "dem".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...