Gå til innhold

Ang. mens-smerter og p-pillebruk

Anbefalte innlegg

Gjest lurer litt på dette jeg?
Skrevet

Jeg har en datter på 15 år som har slitt veldig med kraftige menssmerter. Veldig kraftige og varer lenge.

De kan gjerne starte 2 uker før mens, og vare nesten hele uka hun har mensen. Så mye av måneden går til å ha vondt i magen.

Var med henne til legen før jul hvor vi da også tok opp dette. Og legen foreslo at hun kunne prøve p-piller. Yasmin.

Hun begynte med disse for 4 uker siden og har nå fått første mens etter pille-start.

Hun slapp nå unna smertene hun pleide å ha i opptil 2 uker før mens. Men hun hadde store mens-smerter i starten av mensen. Men disse varte vel ikke mer enn 3-4 dager. Men den ene dagen var smertene nesten værre enn tidligere.

Jeg ser jo det at det har hjulpet slik at hun ikke har smerter i bortimot tre uker.

Men mitt spørsmål til dere er som følger:

Kan det være slik at smertene som var i starten av mensen vil kunne avta etter hvert som hun har brukt pillene lenger? Eller må vi regne med at hun bare må innfinne seg med slike store menssmerter?

Skrevet

hei kom bare på noe

Siden hun såpass sterke smerter ved mens, har store blødninger og de starter 2 uker før mens, har hun blitt undersøkt i forhold til endiometriose

Bare en tanke jeg fikk. Legen har vel kanskje undersøkt det, men vet at gynekologer har mest kompetanse i denne type problematikk. Kunne vært greit å vite om det var noe sånt som lå i bunnen for dette her, for det hørtes veldig smertefullt og plagsomt ut

Skrevet

det kan også være mellombødningene som gir menssmerter. jeg har iallefall opplevd å få mer vondt i magen når jeg har mellomblødninger som en slags mens. Men mellomblødningene pleier jo å avta etter noen måneder da

Men det er godt mulig det er det som gir smerter altså

Skrevet

hei kom bare på noe

Siden hun såpass sterke smerter ved mens, har store blødninger og de starter 2 uker før mens, har hun blitt undersøkt i forhold til endiometriose

Bare en tanke jeg fikk. Legen har vel kanskje undersøkt det, men vet at gynekologer har mest kompetanse i denne type problematikk. Kunne vært greit å vite om det var noe sånt som lå i bunnen for dette her, for det hørtes veldig smertefullt og plagsomt ut

Hun ble vel egentlig ikke undersøkt så grundig av legen når hun fikk resept på pillene. Regner med at det er GU-undersøkelse du tenker på?

Og ettersom jeg forstod vil de ikke ta det på såpass unge jenter som i tillegg er jomfru. Hvis det ikke er noen grunn som tilsier at de _må_ ta det.

Men hun har jo kun brukt pillene en måned foreløpig da. Og smertene som varte 2 uker før mens forsvant jo denne gangen. Men hun hadde fortsatt kraftige smerter når hun først fikk mensen.

Skrevet

Hun ble vel egentlig ikke undersøkt så grundig av legen når hun fikk resept på pillene. Regner med at det er GU-undersøkelse du tenker på?

Og ettersom jeg forstod vil de ikke ta det på såpass unge jenter som i tillegg er jomfru. Hvis det ikke er noen grunn som tilsier at de _må_ ta det.

Men hun har jo kun brukt pillene en måned foreløpig da. Og smertene som varte 2 uker før mens forsvant jo denne gangen. Men hun hadde fortsatt kraftige smerter når hun først fikk mensen.

hvis p-pillene demper smertene så er jo det bra.

jeg tenkte på en full gynekologisk undersøkelse ja. og Hvor man bruker ultralyd for å se på livmoren.Endiometriose har ingenting med om man er jomfru å gjøre. Ved å ta en ultralyd kan man få et pekepinn på om det kan dreie seg om dette. Hvis det så er tilfelle så er det mange som tilbys operasjon (akkurat hva det går ut på husker jeg ikke).

Så det kan være greit å ha det i bakhodet at det KAN være noe sånt, selv om det kan være for tidlig å gi noen pekepinn på det nå. mange med endiometriose kan få store problemer med blant annet å bli gravide senere

Skrevet

hvis p-pillene demper smertene så er jo det bra.

jeg tenkte på en full gynekologisk undersøkelse ja. og Hvor man bruker ultralyd for å se på livmoren.Endiometriose har ingenting med om man er jomfru å gjøre. Ved å ta en ultralyd kan man få et pekepinn på om det kan dreie seg om dette. Hvis det så er tilfelle så er det mange som tilbys operasjon (akkurat hva det går ut på husker jeg ikke).

Så det kan være greit å ha det i bakhodet at det KAN være noe sånt, selv om det kan være for tidlig å gi noen pekepinn på det nå. mange med endiometriose kan få store problemer med blant annet å bli gravide senere

OK, takk for svar!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...