Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest movka

Etter fødselen for 2 mnd siden har jeg blitt mye videre nedentil. Særlig i skjedeinngangen.Revnet masse under fødsel,både bakover og framover. Vi har nettopp opptatt samlivet igjen, men syns ikke jeg kjenner noe særlig når han er inne i meg. Jeg tar knipeøvelser daglig, ca 40 lange og 50 korte, og kjenner at det strammer litt når jeg kjenner etter med en finger.

Vil skjeden/åpningen bli trangere etter hvert? og hvor lang tid vil det ta før den er blitt tilnærmet normal igjen? Blir man trangere av knipeøvelsene, eller må man også knipe under samleiet?

Hvor mange knipeøvelser bør jeg ta om dagen, og hvor lenge er det vanlig at en gjør øvelsene?

Er ung, og håper det fortsatt er mulig med et sexliv...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21666-vid-nedentil-etter-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Att känna sig vidare nedentill i slidan(skjeden), tror jag är en vanlig kännsla som man har efter en förlossning. Under förlossningen blir slidan maximalt uttänjd och det är (liksom för dig )vanligt att gå sönder i samband med detta. Muskulaturen och vävnaderna har dock en otrolig förmåga att kunna läka och dra i hop sig till näst intill samma storlek som innan. Detta tar en längre tid men det gäller att ha tålamod. Det har ännu bara gått 2 månader, sedan förlossningen så då kan man inte begära att allt ännu skall vara helt återställt. Det gäller som du själv vet, att gjöra daglig träning av bäckenbotten. Hur dessa träningsövningar skall gå till, finns det delade meningar om. Jag har läst olika förslag på träning. En undersökning som jag har hört talas om, rekomenderade att inte träna så många knipövningar som möjligt, utan istället gjöra några få som man hade maximalt med styrka och kraft i. De menade att man liksom en tyngdlyftare eller styrketränare inte skulle basera sin träning på kvantite utan kvalite. Detta skulle då ge strkare och bättre muskulatur. Det kan vara bra att själv känna efter med ett finger om man kniper rätt. Det går också som du själv nämnde att knipa runt penis, då får du bekräftat av din mann om du gjör rätt. Ha alltså tålamod och prata med din mann om detta. Erat sexliv kommer helt säkert att bli bra och fint igen om ni har förståelse för att detta är ett övergående problem. Under amningsperioden kan trötthet var en faktor som gjör att man inte har lika stor lust som innan. Torra slemhinnor är också vanligt under denna period. Använd då glidmedel.

Lycka till vidare!

Jeg følte meg også veldig vid nedentil etter fødselen, og jeg revnet ikke engang(fikk et lite klipp bare). Dette varte ca 3 måneder, og jeg følte det akkurat som du. Nå er det snart 6 måneder siden, og alt er helt som før hos meg! Det tar jo nødvendigvis tid før alt blir som før når man har vært gjennom noe så stort som en fødsel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...