Gå til innhold

Hvor gammel er sykdommen anorexia?

Anbefalte innlegg

Gjest nysgjerrig på dette
Skrevet

Har denne forekommet i alle tider, eller er det en sykdom som har kommet de senere årene? Er det EN definert sykdom med like symptomer, eller går en rekke spiseforstyrrede inn under denne sykdomsbetegnelsen?

Skrevet

har lest at denne lidelsen har vært tilstede i alle år. Det er jo opprinnelig et gresk ord som betyr "uten apetitt"

Men når det ble en psykiatrisk diagnose er vel heller usikkert.

Skrevet

Jeg kan ikke noe om dette, men jeg trodde anoreksi var betegnelsen på de som så og si slutter å spise fordi de vil bli tynne (andre grunner ligger nok unger).

Bulimi er de som overspiser og så kaster opp, noen holder vekten, andre legger kraftig på seg. Om noen blir syltynne av den grunn vet jeg ikke, men kjenner jeg dol'erne rett blir jeg nok korrigert. :o)

Hva de kalles de som "kun" overspiser og ikke kaster opp vet jeg ikke.

Det er også en spiseforstyrrelse som går på at man står opp om natten og spiser tilnærmet uhemmet, vet ikke om den har noe navn, men den er i alle fall "fastslått".

Skrevet

Jeg kan ikke noe om dette, men jeg trodde anoreksi var betegnelsen på de som så og si slutter å spise fordi de vil bli tynne (andre grunner ligger nok unger).

Bulimi er de som overspiser og så kaster opp, noen holder vekten, andre legger kraftig på seg. Om noen blir syltynne av den grunn vet jeg ikke, men kjenner jeg dol'erne rett blir jeg nok korrigert. :o)

Det er også en spiseforstyrrelse som går på at man står opp om natten og spiser tilnærmet uhemmet, vet ikke om den har noe navn, men den er i alle fall "fastslått".

"Hva de kalles de som "kun" overspiser og ikke kaster opp vet jeg ikke."

Bulimi demens, kanskje? de spiser og spiser, men glemmer å kaste opp?

;o)

Gjest søstrene sisters
Skrevet

;o)

Kalles også bulimia alzheimer...

:-)

Neida. Helt seriøst;

*anorexia nevrosa er de som ikke spiser og tror de er tjukke

*bulemia nevrosa er de som spiser og spyr evt også trøkker i seg avføringspiller

*tvangsspisere er de som "bare" spiser for mye

Alle tre regnes som spiseforstyrrelser.

Anorexi (uten nevrosa-etter seg) betyr bare å ikke spise. Det kan dermed dukke opp i legejournalen din uten at du har en spiseforstyrrelse. Det kan f,eks være bivirkning av en medisin som gjør at folk ikke orker å spise.

Spiseforstyrrelser har nok eksistert i en eller annen form siden vi fikk problemet med for mye mat, overflod og overvekt.

I steinalderen spiste man for å overleve, og man hadde nok ikke mulighet til å velge hva eller når man spiste.

Spiseforstyrrelser er altså ikke et helt nymoderne begrep. Men jeg tror tvangsspising ikke har vært en egen diagnose så lenge som de andre.

Gjest et tips til deg bare
Skrevet

"Diagnosebetegnelsen «anorexia nervosa» ble først brukt av sir William W. Gull i 1874, mens den første som anvendte «bulimia nervosa» var Gerald Russell i England i 1979. Hilde Bruch og Mara Selvini Palazzoli satte i 1970-årene søkelyset på symptomer som streben etter en slank figur og det å ha et forstyrret kroppsbilde. Gjennombruddet for behandling, forskning og informasjon om bulimi kom rundt 1980, mye takket være Russells arbeider. "

"Spiseproblemer har vært kjent siden oldtiden - både i Hellas, Roma og Arabia. Avvikende atferd knyttet til mat og matinntak og brekning er ikke ensbetydende med forekomst av det vi i dag definerer som de psykiatriske tilstandene «spiseforstyrrelser». Ikke desto mindre kan eldre beretninger gi oss interessante perspektiver på tidligere tiders holdninger og bevissthet knyttet til spiseatferd. "

"Fra hellig anoreksi til medisinsk lidelse

Blant kristne var spisevegring i middelalderen knyttet til åndelige verdier, moral og religionsutøvelse. Høymiddelalderen er den perioden i vestlig kultur der kvinner i likhet med i dag i stort omfang benyttet askese og kontroll av appetitten som en vital kommunikasjon om seg selv og med seg selv (4).

Anorexia (gresk a + orexis, frihet fra materielle behov), eller «anorexia mirabilis - hellig anoreksi», ble forstått som et mirakuløst tap av appetitt, i kombinasjon med kristne asketiske idealer og filosofisk dualisme (5). Det var knyttet mye mystikk til disse kvinnelige «hellige anorektikerne», som ble sett på som helgener og heltinner. Men de kunne også bli beskyldt for hekseri og for å stå i ledtog med onde makter. Historikeren Rudolph M. Bell (6) har i sitt klassiske verk Holy anorexia tatt grundig for seg de italienske kvinnelige helgenene i den romersk-katolske kirken fra år 1200 og frem til våre dager. En av de mest kjente av disse kvinnene var Caterina av Siena.

De hellige anorektikere forsøkte å oppnå åndelig perfeksjon, høyere moral og høyere religiøs standard (7). I dagens kliniske bilde kan vi se liknende former for overdrivelse av kulturelle verdier - viktigheten av å ha en slank figur, kroppslig perfeksjon, kan bli forsterket og forstyrret av for eksempel moteindustrien og massemedier."

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.visseksjon?vp_seks_id=1071091

Skrevet

;o)

Holdt på å le meg fordervet første gangen jeg hørte den! ;o)

Skrevet

"Diagnosebetegnelsen «anorexia nervosa» ble først brukt av sir William W. Gull i 1874, mens den første som anvendte «bulimia nervosa» var Gerald Russell i England i 1979. Hilde Bruch og Mara Selvini Palazzoli satte i 1970-årene søkelyset på symptomer som streben etter en slank figur og det å ha et forstyrret kroppsbilde. Gjennombruddet for behandling, forskning og informasjon om bulimi kom rundt 1980, mye takket være Russells arbeider. "

"Spiseproblemer har vært kjent siden oldtiden - både i Hellas, Roma og Arabia. Avvikende atferd knyttet til mat og matinntak og brekning er ikke ensbetydende med forekomst av det vi i dag definerer som de psykiatriske tilstandene «spiseforstyrrelser». Ikke desto mindre kan eldre beretninger gi oss interessante perspektiver på tidligere tiders holdninger og bevissthet knyttet til spiseatferd. "

"Fra hellig anoreksi til medisinsk lidelse

Blant kristne var spisevegring i middelalderen knyttet til åndelige verdier, moral og religionsutøvelse. Høymiddelalderen er den perioden i vestlig kultur der kvinner i likhet med i dag i stort omfang benyttet askese og kontroll av appetitten som en vital kommunikasjon om seg selv og med seg selv (4).

Anorexia (gresk a + orexis, frihet fra materielle behov), eller «anorexia mirabilis - hellig anoreksi», ble forstått som et mirakuløst tap av appetitt, i kombinasjon med kristne asketiske idealer og filosofisk dualisme (5). Det var knyttet mye mystikk til disse kvinnelige «hellige anorektikerne», som ble sett på som helgener og heltinner. Men de kunne også bli beskyldt for hekseri og for å stå i ledtog med onde makter. Historikeren Rudolph M. Bell (6) har i sitt klassiske verk Holy anorexia tatt grundig for seg de italienske kvinnelige helgenene i den romersk-katolske kirken fra år 1200 og frem til våre dager. En av de mest kjente av disse kvinnene var Caterina av Siena.

De hellige anorektikere forsøkte å oppnå åndelig perfeksjon, høyere moral og høyere religiøs standard (7). I dagens kliniske bilde kan vi se liknende former for overdrivelse av kulturelle verdier - viktigheten av å ha en slank figur, kroppslig perfeksjon, kan bli forsterket og forstyrret av for eksempel moteindustrien og massemedier."

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.visseksjon?vp_seks_id=1071091

Tusen hjertelig takk!

Skrevet

Dette var da overhodet ikke det jeg spurte om.. jeg vet jo hva sykdommene er, bare ikke når de "oppstod"...

Gjest tarrrita
Skrevet

anorexia har forekommet svært svært lenge og økningen i anoreksi er heller sparsom. Er bulimi og andre typer spiseforstyrrelser som har skutt i været.

Hos de fleste fører sulting til overspising og dermed er spyinga ikke langt unna for de som er disponert for å flytte fokus på kropp og vekt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...