Gå til innhold

Alkohol i bryllup?

Anbefalte innlegg

Gjest kalendria
Skrevet

Det er ikke så uvanlig i alle fall, har vært i en mengde bryllup, både med og uten alkohol. Har opplevd mange dritings onkler i alkohol-bryllup, ikke så morsomt for de nærmeste, kanskje, men ofte ganske festlig for oss andre.

Du må ikke finne på å ta med medbrakt!! Hvordan har du tenkt å gjøre det, sitte og helle av din private vinflaske under middagen? Det går virkelig ikke an!

Det er vertskapet som bestemmer hva slags fest de vil ha, det gjelder for alle lag, ikke bare bryllup. Veldig uhøflig å ikke respektere det.

Vi hadde alkohol til maten + kaffe avec i vårt bryllup. Deretter var det bar, men dersom folk villa ha mer alkohol, måtte de kjøpe det selv. Jeg gadd ikke å bruke tusenvis av kroner på at folk skulle drikke mer enn jeg liker på vår dag.

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Hawkwind

8

• mariaflyfly

6

• Prozak

5

• ShitDiddelyDo

5

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Skrevet

Du må ikke finne på å ta med deg og sette flasker på bordet hvis du vil framstå som sivilisert.

*knegg* ser for meg en 3-liter pappvin mellom et par ved bordet - med navnelapp på .

Skrevet

Det er ikke vanlig. Jeg har vært i et alkoholfritt bryllup, men brudeparet var avholdsfolk. Jeg har ikke hørt om andre alkoholfrie bryllup. Jeg syns likevel det er helt uhørt å ta med medbrakt!

Skrevet

*knegg* ser for meg en 3-liter pappvin mellom et par ved bordet - med navnelapp på .

:) ja det hadde tatt seg ut. Man får vel holde ut å respektere brudeparets valg, eller avslutte kvelden på pub.

Skrevet

Skal hun feire bryllup i et lokale hvor man ikke tillater alkohol? Jeg har vært i et par bryllup i bedehuset (det var stedets eneste festlokale) der jeg vokste opp; og der kunne de ikke serverte alkohol. Jeg tror nok noen skjenket seg ute utpå kvelden. I det ene tilfelle mener jeg at de som ville kunne gå til det gamle ungdomshuset og danse sent på kvelden.

Skrevet

Jeg har vært i bryllup både med og uten alkohol. For meg er det ikke alkoholen som er viktig.

Skal det være barn med (altså barn under 12 år) er jeg kanskje enig i at alkoholen ikke bør være en del av feiringen. (Vi har vel alle vært borti fulle bryllupsgjester.)

Det er nok vanligst å ha alkohol i bryllup.

Det er fryktelig uhøflig å ta med eget drikke til et bryllup - og særlig å ta med alkohol til et alkoholfritt bryllup!

Skrevet

Med mindre man har gode grunner for å ha det alkoholfritt (alkoholiker i familien f.eks. eller at brudeparet er avholdsfolk) er det ikke vanlig å ha alkoholfritt bryllup. Jeg var selv 4 1/2 mnd på vei i mitt første svangerskap da jeg giftet meg, men hadde da alkoholservering i bryllupet fordet! Selv om jeg ikke drakk selv da.

Gjest Min fest, mine regler, din fest...
Skrevet

Jeg skjønner godt at avholdsfolk ikke gidder å ha alkoholservering i bryllupet sitt. For det første sparer paret MYE penger, for det andre er det deres fest, og festen bør derfor bli slik dem vil ha det.

Skrevet

Det er ikke så uvanlig i alle fall, har vært i en mengde bryllup, både med og uten alkohol. Har opplevd mange dritings onkler i alkohol-bryllup, ikke så morsomt for de nærmeste, kanskje, men ofte ganske festlig for oss andre.

Du må ikke finne på å ta med medbrakt!! Hvordan har du tenkt å gjøre det, sitte og helle av din private vinflaske under middagen? Det går virkelig ikke an!

Det er vertskapet som bestemmer hva slags fest de vil ha, det gjelder for alle lag, ikke bare bryllup. Veldig uhøflig å ikke respektere det.

Vi hadde alkohol til maten + kaffe avec i vårt bryllup. Deretter var det bar, men dersom folk villa ha mer alkohol, måtte de kjøpe det selv. Jeg gadd ikke å bruke tusenvis av kroner på at folk skulle drikke mer enn jeg liker på vår dag.

"Du må ikke finne på å ta med medbrakt!! Hvordan har du tenkt å gjøre det, sitte og helle av din private vinflaske under middagen? Det går virkelig ikke an!

Det er vertskapet som bestemmer hva slags fest de vil ha, det gjelder for alle lag, ikke bare bryllup. Veldig uhøflig å ikke respektere det."

HELT ENIG!!

Selv om jeg også synes det er litt pussig å ha bryllup uten vin til maten, så hadde det aldri falt meg inn i tussmørket å ta med vin selv! Ha ha!!! For en tanke!!!

Skrevet

Hvordan har denne skjellsettende opplevelsen preget deg siden? :-)

*he he*

Skrevet

Hvordan har denne skjellsettende opplevelsen preget deg siden? :-)

Det var en traumatisk opplevelse, skal jeg si deg;-) Det å se voksne mennesker løpe rundt med manisk tindrende øyne, holde tåredryppende taler og danse, synge og ljome på den måten, uten å ha inntatt en dråpe alkohol, skremte vettet av meg! Den dag i dag er jeg litt redd for kristenfolket.

Skrevet

Jeg skjønner godt at avholdsfolk ikke gidder å ha alkoholservering i bryllupet sitt. For det første sparer paret MYE penger, for det andre er det deres fest, og festen bør derfor bli slik dem vil ha det.

Kanskje du skal lese det du svarer på, før du svarer...?

"Hun er _ikke_ avholdsmenneske til vanlige", skrev hun...

"..........................................."

Skrevet

Bryllup er pr.def, en kjedelig affære, og alkohol er en av få ting som kan gjøre det utholdelig i lengden. Jeg hadde neppe blitt der så lenge :-)

Men det er selvfølgelig brudeparet som bestemmer slikt, og da får man gå eller la være.

".............................................."

Skrevet

Joa, det er vel dessverre ganske vanlig at barnas ve og vel overstyres av de voksnes behov for å drikke alkohol når det er bryllupsfeiring.

Dessverre.

Vi meg den ungen som på noen måte har tatt skade av at voksne rundt har drukket vin o.l. til maten. Jeg regner med at de aller fleste er enig i at man ikke har full fest med unger til stede, men disse skal da uansett ikke være våkne på natten.

"............................................."

Skrevet

Vi meg den ungen som på noen måte har tatt skade av at voksne rundt har drukket vin o.l. til maten. Jeg regner med at de aller fleste er enig i at man ikke har full fest med unger til stede, men disse skal da uansett ikke være våkne på natten.

"............................................."

Et glass vin til maten gjør liten forskjell.

Men et glass vin med en del runder av påfyll gjør en merkbar forskjell.

Barn takler dette, selvsagt. Men i en god del settinger vil opplevelsen der og da være skremmende for dem.

Jamfør pågangen til diverse krisetelefoner og lignende type tilbud for barn i forbindelse med julefeiringen. Hvor normale foreldres normale alkoholbruk gjør at barn gruer seg til julaften.

Ikke fordi de blir aggressive, fulle og bråkete. Men fordi de oppfører seg annerledes enn vanlig etter en akevitt eller to, og barna opplever det som skremmende og utrygt.

Selvsagt, barna takler det og, selv om det oppleves som skremmende der og da.

Det sentrale spørsmålet for meg i en setting med barn og voksne sammen, vil da uansett være: Er det barnas eller de voksnes behov som skal prioriteres først?

Jeg velger å prioritere å gi barna en god opplevelse fremfor å gi dem en opplevelse som gir dem en negativ opplevelse de i større eller mindre grad trenger å bearbeide i etterkant.

At andre velger annerledes, får være opp til dem.

Skrevet

Hadde jeg ikke vært så oppsatt på at det ikke skulle være alkoholfritt bryllup hos oss - så skulle jeg jammen meg sløyfet den alkoholen selv, for steike så utrolig dyrt det ble!

Jeg har ikke hørt om så mange alkoholfrie bryllup, har ikke vært i noen selv. MEN, selv om du skulle vært nærmest for alkoholiker å regne, så kan du definitivt ikke ta med egen drikke. Det punktet skulle da være selvsagt!

Skrevet

Et glass vin til maten gjør liten forskjell.

Men et glass vin med en del runder av påfyll gjør en merkbar forskjell.

Barn takler dette, selvsagt. Men i en god del settinger vil opplevelsen der og da være skremmende for dem.

Jamfør pågangen til diverse krisetelefoner og lignende type tilbud for barn i forbindelse med julefeiringen. Hvor normale foreldres normale alkoholbruk gjør at barn gruer seg til julaften.

Ikke fordi de blir aggressive, fulle og bråkete. Men fordi de oppfører seg annerledes enn vanlig etter en akevitt eller to, og barna opplever det som skremmende og utrygt.

Selvsagt, barna takler det og, selv om det oppleves som skremmende der og da.

Det sentrale spørsmålet for meg i en setting med barn og voksne sammen, vil da uansett være: Er det barnas eller de voksnes behov som skal prioriteres først?

Jeg velger å prioritere å gi barna en god opplevelse fremfor å gi dem en opplevelse som gir dem en negativ opplevelse de i større eller mindre grad trenger å bearbeide i etterkant.

At andre velger annerledes, får være opp til dem.

Javisst, det er et problem som absolutt er tilstede. Selv har jeg ingen erfaring med det. Da jeg vokste opp, ble det drukket vin, øl og en dram på normalt vis, og jeg har overhodet ingen erindring om noen i familien som drakk nok til å bli annerledes på noen måte. Og sånn skal det selvfølgelig være - jeg tar neppe mer enn et glass eller to selv i en slik sammenheng. Men hysteriet om totalt avhold, også blant folk som aldri ville tatt mer enn et glass eller to, fordi det er barn tilstede er idiotisk, spør du meg.

Skrevet

Har vært i flere bryllup som har vært alkoholfrie, og når brudeparet vil ha det alkoholfritt respekterer man selvfølgelig det.

Sitter her med budsjett selv, og regner med å måtte ut med 6-7000 kr i bare alkoholutgifter til bryllupet vårt. Det er endel penger. Det er selvsagt andre muligheter, som f.eks bare ha vin til maten, eller la gjestene ha med eller kjøpe alkoholen etter middagen, men det er opp til hvert enkelt brudepar hvordan de vil ha det på den store dagen sin.

Skrevet

Javisst, det er et problem som absolutt er tilstede. Selv har jeg ingen erfaring med det. Da jeg vokste opp, ble det drukket vin, øl og en dram på normalt vis, og jeg har overhodet ingen erindring om noen i familien som drakk nok til å bli annerledes på noen måte. Og sånn skal det selvfølgelig være - jeg tar neppe mer enn et glass eller to selv i en slik sammenheng. Men hysteriet om totalt avhold, også blant folk som aldri ville tatt mer enn et glass eller to, fordi det er barn tilstede er idiotisk, spør du meg.

Så klart, vet man med 100% sikkerhet at ingen drikker mer enn et glass eller to når det er barn til stede, er det greit nok.

Vet man ikke det med total sikkerhet, bør man og ta konsekvensene av det.

Selv praktiserer jeg "better safe than sorry" policyen på det området - fordi barnas behov etter min mening er viktigere enn de voksnes behov; blant annet i settinger hvor det skal drikkes alkohol.

Så kan heller de voksne oppfylle sine behov når barna ikke er til stede.

Hvorvidt det er hysteri eller ikke kan saktens diskuteres i det vide og det brede.

Men så lenge dette er et emne som handler om begrensninger på voksnes muligheter til å utfolde seg, vil de som taler for barnas synspunkt i denne type debatter uansett være i mindretall.

Jamfør debatten omkring innføring av røykeloven, eksempelvis.

Skrevet

Så klart, vet man med 100% sikkerhet at ingen drikker mer enn et glass eller to når det er barn til stede, er det greit nok.

Vet man ikke det med total sikkerhet, bør man og ta konsekvensene av det.

Selv praktiserer jeg "better safe than sorry" policyen på det området - fordi barnas behov etter min mening er viktigere enn de voksnes behov; blant annet i settinger hvor det skal drikkes alkohol.

Så kan heller de voksne oppfylle sine behov når barna ikke er til stede.

Hvorvidt det er hysteri eller ikke kan saktens diskuteres i det vide og det brede.

Men så lenge dette er et emne som handler om begrensninger på voksnes muligheter til å utfolde seg, vil de som taler for barnas synspunkt i denne type debatter uansett være i mindretall.

Jamfør debatten omkring innføring av røykeloven, eksempelvis.

"Så kan heller de voksne oppfylle sine behov når barna ikke er til stede."

Det er jo selvepoenget - og noe som burde være et selvfølge.

"Hvorvidt det er hysteri eller ikke kan saktens diskuteres i det vide og det brede."

Nei, det var ikke det jeg kalte hysteri :-)

".........................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...