Gå til innhold

SSB tror etniske nordmenn vil være i mindretall

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke adoptivmor, og jeg er like sår som Snø og Sophie når det gjelder det her.

*smask*!

En diiiiger en ;o)

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• snø

14

• flisa

12

• keinstein

10

• Mrs. Wallace

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Vi kan vel kanskje konkludere med at flerkoneri er oppskrytt?

I vår tid er det ikke så aktuelt. Dessuten er det ingen "skam" å være enslig lenger.

Skrevet

*smask*!

En diiiiger en ;o)

Slutt å spre basiller her :-)

Skrevet

Jeg er så fornøyd med den svigermora jeg har at jeg tror jeg stopper allerede nå. ;o)

Alle burde være merket med "mor godkjent av psykiater".

Skrevet

Jeg er ikke adoptivmor, og jeg er like sår som Snø og Sophie når det gjelder det her.

;o*

Skrevet

ok

Skrevet

Jeg kommmer til å være sår på det der til min dødsdag. Jeg kommer _aldri_ til å slutte å slå ned på folk som fremhever det etnisk norske som det eneste saliggjørende. Man må gjerne diskutere kulturer, men bland ikke etnisitet inn i det. Kulturrasisme er en ting, og jeg kan godt være med på å diskutere gode og dårlige kulturer. Men ikke f om jeg finner meg i at noen bringer etnisk opprinnelse inn i det.

Sorry, det er meg :-)

Jeg tenkte ikke på etnisitet med avbilding av Muhammed, og det har da intet med rase å gjøre.

Skrevet

Jeg tenkte ikke på deg, jeg tenkte på de etniske nordmennene - ikke trøndere:-D

å de...med snus og snurrebart? - - -de ligner jo på Muhammed de :)

Skrevet

Om flertallet ikke vil være etnisk norske, dvs at de har en ren norsk anetavle, det plager meg ikke. I så fall er jeg ikke etnisk norsk selv heller. Jeg driter i hva slags hårfarge og øyenfarge folk har.

Men hvis Islam blir statsreligion i Norge, så vil det være problematisk. Men nå er det i en del tilfeller slik at 2. og 3. generasjons innvandrere ikke lenger er like religiøse som foreldrene sine, og også får litt mere "norske" verdier. Men det gjelder slett ikke alle, dessverre. Dessuten er det ikke sikkert at 2. og 3. generasjons innvandrere vil få like mange barn som foreldrene deres fikk heller, så de vil vel ikke formere seg i det uendelige heller.

Enig - for meg hadde det ikke spilt noen rolle om jeg var blålilla med rosa flekker og grønt hår -bare jeg slapp å leve under Islamske mørkemenn.

Skrevet

Det var et veldig fornuftig innlegg, og jeg er enig med deg i hvert eneste ord.

Da er du enig med meg også - men du har ikke skjønt det. Man kan ha hvilken etnisitet som helst bare man slipper å leve i middelalderen.

Skrevet

Du sier det jeg mener. Det er ikke etnisitet men kultur som er problemet her. Jeg vil heller IKKE leve i en muslimsk stat. Bare for å rydde _den_ misforståelsen av veien ;-)

Hurra -da skjønner vi hverandre også :)

Skrevet

Helt sant. Men noen ganger blir man litt fjollete, du får lese svaret mitt til Petter Smart :-)

Det er lett å misforstå når én plutselig er fjollete i en tråd når jeg er forbanna ! hehehe

ShitDiddelyDo
Skrevet

Da er du enig med meg også - men du har ikke skjønt det. Man kan ha hvilken etnisitet som helst bare man slipper å leve i middelalderen.

Det er ikke jeg som ikke har forstått det. Det er dere som tror Norge blir en Islam-stat om 50 år som ikke har forstått det.

Skrevet

Jeg tenkte ikke på etnisitet med avbilding av Muhammed, og det har da intet med rase å gjøre.

Men i denne tråden var det ikke avbildning av Muhammed som var tema, men at SSB tror at "etniske nordmenn" ville være i midretall en gang i framtiden som ble diskutert vet du ;-)

Det var at det nødvendigvis skulle være så ille jeg reagerte på. Hadde ikke svart det samme om det hadde stått at SSB trodde at at islam ville være dominerende i Norge en gang i framtiden.

Hvis du forstår hvor jeg vil henn? Som du forstår er jeg sår på alt som har vag antydning av fordommer mot mennesker som ikke er blonde og blåøyde nordmenn bare fordi de ikker er blonde og blåøyde.

Skrevet

Det er lett å misforstå når én plutselig er fjollete i en tråd når jeg er forbanna ! hehehe

Hihihi, du sier noe der! Jeg er bare veldig glad i å diskutere jeg :-) Og noen ganger får jeg utløp for det på dol. Ofte er jeg litt premenstruell, og det er myyye bedre å ta det ut på gutta her enn på min kjære hjemme ;o)

ShitDiddelyDo
Skrevet

*smask*!

En diiiiger en ;o)

Angående det her tror min generasjon og den som kommer etter meg knapt tenker over en persons etnisitet. I starten, da jeg var barn og det knapt fantes annet enn blonde nordmenn selv på tv, var det nok annerledes.

Men vårt syn på andre farger har utviklet seg i positiv retning nøyaktig på samme måte (og like raskt) som vårt syn på homofili.

Det er sikkert ikke så langt ut på landet man skal for å finne folk som frykter negrer og homser mer enn de frykter spøkelser, men i løpet av mine 30 år på denne kloden har jeg sett fint lite til rasisme og fremmedfrykt blant min aldersgruppe, verken for 15 år siden eller nå. Og jeg har alltid bodd i en fargerik del av landet.

De fleste av oss har gått i klasser med diverse etnisiteter, med folk som tilber de merkeligste ting og bruker hånklær rundt huet, adopterte fra det som er av land og unger med svært religiøse muslimforeldre, uten å finne ut noe annet enn at forskjellen faktisk ikke er spesielt stor.

Folk flest har vett nok til å forstå at det finnes fanatikere med det som er av hudfarger, og jeg har faktisk til gode å møte på en fanatisk muslim. Selv om jeg jo ser på tv og leser her inne at de finnes overalt.

Jeg har dog ikke til gode å møte fanatiske nordmenn.

Det er bare å lese her inne. De verste ekstremistene er rimelig lyse i huden, og jeg tror disse er langt mer farlige for Norge enn en eller annen skjeggnisse i skaugen borte i Pakistan og en haug med Imaner inne i Oslo.

De hvite ekstremistene, som sannsynligvis hadde meldt seg inn i Vigrid dersom det ikke var for Tore Tvedts jødesyn, kan skrike seg hese i noen år til.

Deres gammelmannssyn på verdens befolkning dør ut med dem.

Skrevet

Om flertallet ikke vil være etnisk norske, dvs at de har en ren norsk anetavle, det plager meg ikke. I så fall er jeg ikke etnisk norsk selv heller. Jeg driter i hva slags hårfarge og øyenfarge folk har.

Men hvis Islam blir statsreligion i Norge, så vil det være problematisk. Men nå er det i en del tilfeller slik at 2. og 3. generasjons innvandrere ikke lenger er like religiøse som foreldrene sine, og også får litt mere "norske" verdier. Men det gjelder slett ikke alle, dessverre. Dessuten er det ikke sikkert at 2. og 3. generasjons innvandrere vil få like mange barn som foreldrene deres fikk heller, så de vil vel ikke formere seg i det uendelige heller.

Tar du da med i betrakningen at også de fleste 2. og 3. generasjons muslimer gifter seg med en person fra deres "opprinnelsesland", og således opprettholder (u)kulturen på den måten?

Skrevet

"Synes du dette er noe å spøke med?"

Jeg trodde vi hadde slått fast i diskusjonen om tegningene av Muhammed at ingenting er for alvorlig å spøke med jeg!

Men hvis vi skal være litt alvorlige her, så må jeg si at mitt mål ikke er å kjempe for muslimer, men å kjempe mot fordommer.

Fordommer mot mennesker som ikke er etnisk norske. Som mamma til en datter som ikke er etnisk norsk så provoseres jeg av slike overskrifter, selv om innholdet i seg selv er aldri så alvorlig.

Det er ikke et problem om hovedvekten ikke er etnisk norske. Problemet oppstår når hovedvekten har en annen kultur. Etnisitet og kultur henger ikke nødvendigvis sammen. Og den fordommen kommer jeg til å bekjempe til min dødsdag!

Her er jeg helt enig med deg.

Det er kulturen og ikke minst det politiske islam som er hovedproblemet.

Og med den innvandringspolitikken vi fører i dag, så ser jeg ikke hvordan dette skal utvikle seg til det bedre?

Flertallet av 2. og 3. generasjons innvandrere fra muslimske miljøer gifter seg med mennesker fra deres opprinnelsesland. Dvs med mennesker som fremdeles lever dypt i den kulturen som skiller vesentlig fra vår når det gjelder de verdier som vårt samfunn er bygd på.

Og da ser ikke jeg hvordan dette "automatisk" kan utvikle seg i en positiv retning - men heller tvert i mot.

Skrevet

Tar du da med i betrakningen at også de fleste 2. og 3. generasjons muslimer gifter seg med en person fra deres "opprinnelsesland", og således opprettholder (u)kulturen på den måten?

Det er selvsagt en fare for det, ja.

Skrevet

Det er ikke jeg som ikke har forstått det. Det er dere som tror Norge blir en Islam-stat om 50 år som ikke har forstått det.

Jeg tror ikke det!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...