Gå til innhold

Tror bankkortet mitt har blitt misbrukt - hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Gjest martamor
Skrevet

Har tatt kontakt med banken min etter å ha sett en betaling med kortet mitt som jeg overhodet ikke kan huske at jeg har gjort.

Personen som har gjort det, må ha vært i besittelse av kortet mitt (jeg vet når det var).

Banken sa at jeg må reklamere. Er jo 99% sikker på at det ikke er jeg som har brukt kortet (hadde dessverre drukket litt alkohol). Er det mulig å reklamere via banken slik at Visa sjekker opp kvittering og underskrift og så videre allikevel? Med en gang jeg ser underskriften, vil jeg jo vite det 100% sikkert.

Er redd for at jeg skal bli beskyldt for å ha gjort noe galt, men jeg kan nesten ikke la være å reklamere heller. (Det er snakk om et ganske stort beløp). Er det kurant å gjøre det når jeg er så sikker på at det er svindel?

Trenger litt hjelp her nå..

Skrevet

Om det er betalt med et vanlig Visa-kort og ikke MasterCard e.l, kreves det vel ikke underskrift ved bruk? I tillegg tror jeg ikke du kommer noen vei om du frivillig har lånt dette kortet til personen.

Skrevet

Du vil kunne anmelde misbrukeren for underslag, og at du ikke var edru er ikke noen formildende omstendighet i den saken.

Hvis du har begått et mislighold av avtalen ved å låne bort kortet, grovt uaktsom, eller ikke tatt godt nok vare på det, må du vel betale en egenandel.

Skrevet

Glemte å skrive at banken er ansvarlig overfor deg hvis brukerstedet ikke kan bevise at det var du som brukte kortet, og ikke vil dekke tapet.

Det har vært debatt om det i det siste, og at forbrukerportalen har noe om dette på sine sider. Bankene har fått kjeft for å ikke gjøre oppmerksom på den rettigheten.

Skrevet

Om det er betalt med et vanlig Visa-kort og ikke MasterCard e.l, kreves det vel ikke underskrift ved bruk? I tillegg tror jeg ikke du kommer noen vei om du frivillig har lånt dette kortet til personen.

Underskrift kreves vel ved bruk av visa også, gjør det ikke? Det er bank accept som kun krever kode.

"............................................"

Skrevet

Underskrift kreves vel ved bruk av visa også, gjør det ikke? Det er bank accept som kun krever kode.

"............................................"

Jeg har et vanlig Visa-kort. Har aldri skrevet under på noe, med mindre det har vært reserveløsning.

Skrevet

Jeg har et vanlig Visa-kort. Har aldri skrevet under på noe, med mindre det har vært reserveløsning.

I butikken, nei. For da bruker du ikke Visa, men bank accept. Mange barer, restauranter etc. har ikke bank accept, men visa. Og da må man skrive under på kvitteringen når man bruker kortet. Jeg er rimelig sikker på at det ikke skal gå an å bruke Visa uten underskrift.

".............................................."

Skrevet

I butikken, nei. For da bruker du ikke Visa, men bank accept. Mange barer, restauranter etc. har ikke bank accept, men visa. Og da må man skrive under på kvitteringen når man bruker kortet. Jeg er rimelig sikker på at det ikke skal gå an å bruke Visa uten underskrift.

".............................................."

Men ... VISA brukes med kode i minibanker i utlandet.

Skrevet

Men ... VISA brukes med kode i minibanker i utlandet.

I minibank, ja. Men ikke i betalingsterminaler.

"........................................"

Gjest martamor
Skrevet

I minibank, ja. Men ikke i betalingsterminaler.

"........................................"

Jeg har ikke lånt bort kortet mitt, må ha mistet det. Det er brukt i betalingsterminal - av taxisjåføren som kjørte oss, altså sannsynligvis i hans egen bil.

Er så sint..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...