Gjest Elizbeth Skrevet 1. februar 2006 Skrevet 1. februar 2006 traff en islandsk jente som har bodd i Norge i vel ett år og prater så å si uten utenlandsk aksent. Først trodde jeg at hun hadde en dialekt siden hun skarret. Men så sa hun at hun var i fra Island. Har møtt andre islendinger også som så og si prater perfekt norsk. Bedre enn noen dansker når de prater norsk er språkene så like at de plukker det opp så raskt? 0 Siter
keinstein Skrevet 1. februar 2006 Skrevet 1. februar 2006 Egentlig ikke. Islendinger jeg har møtt har sagt norsk er veldig vanskelig. Men mange av lydene er ganske like. Artikulatorisk. Germansk språk. Stammer fra sørvestnorske gamle dialekter og allerede på 1200-tallet skiller det seg vesentlig fra disse, bl a har det bevart mer av det gamle formverket enn norsk. 0 Siter
Prozak Skrevet 1. februar 2006 Skrevet 1. februar 2006 Tror i såfall det har mer å gjøre med at akkurat de personene har godt språkøre, enn noe annet. Alle islendinger jeg har møtt har snakket med tydelig aksent, selv etter flere år her. "............................................" 0 Siter
Gjest Elizbeth Skrevet 1. februar 2006 Skrevet 1. februar 2006 Tror i såfall det har mer å gjøre med at akkurat de personene har godt språkøre, enn noe annet. Alle islendinger jeg har møtt har snakket med tydelig aksent, selv etter flere år her. "............................................" kan være tilfeldig ja. har bare bitt meg i at de fleste islendinger som jeg har pratet med har pratet perfekt norsk 0 Siter
soleil Skrevet 1. februar 2006 Skrevet 1. februar 2006 Mange studerer i Norge eller Danmark. Tror de lærer norsk eller dansk på skolen. (Mulig valgfag). 0 Siter
fresja Skrevet 1. februar 2006 Skrevet 1. februar 2006 Islendingene har ikke den "komlen" som danskene har når de prater. Derfor snakker de bedre norsk enn danskene gjør. Og islandsk ligner jo på gammelnorsk, til og med på noen av de dialektene vi i avkroksnorge bruker i dag. Keg leste vitser i et islandsk blad en gang og forstod veldig mye. Litt verre muntlig. Vi har hatt isslendinger til opplæring der jeg jobber. Den ene sa: Ek etla fara heimatt. Og så dro han! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.