Gå til innhold

Du er videre!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

flisa bare later som. Det mistenker jeg er mer enn man kan si om deg...:-)

"............................................"

Vet du ikke at språket fornyer seg, utvikles? I takt med tiden oppstår nye ord og nye uttrykk, det er vel ikke så rart? I tillegg så er det nå helt ok å ikke greie å si forskjell på kino og skjønne lyden, sånn er det bare med språk. Hadde ikke språket utviklet seg hadde vi ikke snakket slik vi gjør i dag for å si det sånn. Det gjelder bare å henge med i svingene, eldre folk synes det er litt tungt, forståeelig nok.

Fortsetter under...

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

9

• flisa

8

• Lurveline

3

• tonie

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Nei jeg er ikke dum - men å VÆRE videre er ikke riktig norsk - det heter i så fall "HAR kommet videre".

Du har kommet videre? kontra du er videre? Du er videre klinger bedre iallefall :)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Ikke noe merkeligere enn at man feks har røket ett leddbånd. Med tiden oppstår nye ord og utrykk, ikke så rart det vel?

Det rare var helst at du nærmest kalte flisa dum som reagerer på dette såkalt nye uttrykket.

Det er ikke sånn at man _må_ adoptere alle nye uttrykk som kommer, syns heller det er viktig at vi legger vekt på det som faktisk er korrekt.

Skrevet

Det rare var helst at du nærmest kalte flisa dum som reagerer på dette såkalt nye uttrykket.

Det er ikke sånn at man _må_ adoptere alle nye uttrykk som kommer, syns heller det er viktig at vi legger vekt på det som faktisk er korrekt.

Poenget er jo at etterson vi får nye uttrykk så er jo disse faktisk korrekte.

Skrevet

Bra at det er flere enn meg som har lagt merke til denne merkelige formuleringen " du ER videre", når det heter "du GÅR videre. Det er IDOL-dommerne som har skapt dette, trolig er det talefeil-Jan Fredrik Karlsen som er den skyldige opphavsmannen. Han som også har skapt det sinnsyke begrepet "sinnsykt bra"

"Han som også har skapt det sinnsyke begrepet "sinnsykt bra""

Tull - det er såvisst ikke han som har "skapt" det begrepet. "Sinnsykt" i betydningen "veldig", "enormt" etc. er mange år gammelt.

".............................................."

Skrevet

Vet du ikke at språket fornyer seg, utvikles? I takt med tiden oppstår nye ord og nye uttrykk, det er vel ikke så rart? I tillegg så er det nå helt ok å ikke greie å si forskjell på kino og skjønne lyden, sånn er det bare med språk. Hadde ikke språket utviklet seg hadde vi ikke snakket slik vi gjør i dag for å si det sånn. Det gjelder bare å henge med i svingene, eldre folk synes det er litt tungt, forståeelig nok.

Det eneste som er relevant i forbindelse med deg i denne sammenhengen, er din imponerende dumhet. Det var det jeg kommenterte - all den tid du ikke har sagt én intelligent ting her, så er det selvsagt poengløst å forsøke å diskutere saken med deg.

"............................................."

Annonse

Skrevet

Det eneste som er relevant i forbindelse med deg i denne sammenhengen, er din imponerende dumhet. Det var det jeg kommenterte - all den tid du ikke har sagt én intelligent ting her, så er det selvsagt poengløst å forsøke å diskutere saken med deg.

"............................................."

Ja, for du kommer jo bare med intelligente gullkorn. Faktisk ganske imponerende at du aldri noensinne sier noe som helst med mening.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Poenget er jo at etterson vi får nye uttrykk så er jo disse faktisk korrekte.

Nei, det er de slett ikke, der tar du skammelig feil! Tvert imot advarer språkforskere mot fordumming av språket vårt. At noen begynner å bruke nye ord og uttrykk betyr alldeles ikke at man skal godta dem og svelge alt rått. Det er folk som deg, de som tydeligvis godtar språkavvik ukritisk, som nettopp fordummer språket vårt.

Skrevet

"Han som også har skapt det sinnsyke begrepet "sinnsykt bra""

Tull - det er såvisst ikke han som har "skapt" det begrepet. "Sinnsykt" i betydningen "veldig", "enormt" etc. er mange år gammelt.

Det kan vel heller sies at det er "IDOL-kulturen" som tydeligst har markedsført dette uttrykket, og blitt SÆRLIG identifisert med det.

Du trenger ikke, og det er heller ikke behov for, å karakterisere alt du besvarer med "tull".

Skrevet

Nei, det er de slett ikke, der tar du skammelig feil! Tvert imot advarer språkforskere mot fordumming av språket vårt. At noen begynner å bruke nye ord og uttrykk betyr alldeles ikke at man skal godta dem og svelge alt rått. Det er folk som deg, de som tydeligvis godtar språkavvik ukritisk, som nettopp fordummer språket vårt.

På nicket ditt å dømme er vel du mer med å fordummer språket vil jeg tro...

Det er da nettopp disse språkfolkene som vedtar disse endringen som vi synes er så teite når de er nye, så da er det i tilfelle DE som fordummer språket.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Det er da nettopp disse språkfolkene som vedtar disse endringen som vi synes er så teite når de er nye, så da er det i tilfelle DE som fordummer språket.

Og hva er det ved nicket mitt som du mener fordummer språket?

Skrevet

?? Er du dum, eller bare later du som? Når de er videre i konkuransen sier man jo det...

Du....noen uttrykk, som blir idiotiske, KAN ikke endres uten at det blir helt feil.

"er" videre, betyr at man i nåtid nettopp er videre i en eller annen kvalifisering. Hvis man skal angi "er videre" i fortid, så MÅ det bli "var" videre. Det blir helt feil, ser du.

Derfor er det riktige uttrykket for "kvalifisert for", "går" videre i nåtid, og "gikk" videre i fortid.

En cup-kamp i fotball: Rosenborg GÅR videre til kvartfinale hvis de leder 5-0 når det er 6 minutter igjen. Dagen etter kampen, kan man si at de GIKK videre, ikke at de "var" videre, for ingenting er endret ang deres kvalifisering dagen etter kampen.

Viderekvalifisering i IDOL kan beskrives KUN med går videre, eller gikk videre.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Du....noen uttrykk, som blir idiotiske, KAN ikke endres uten at det blir helt feil.

"er" videre, betyr at man i nåtid nettopp er videre i en eller annen kvalifisering. Hvis man skal angi "er videre" i fortid, så MÅ det bli "var" videre. Det blir helt feil, ser du.

Derfor er det riktige uttrykket for "kvalifisert for", "går" videre i nåtid, og "gikk" videre i fortid.

En cup-kamp i fotball: Rosenborg GÅR videre til kvartfinale hvis de leder 5-0 når det er 6 minutter igjen. Dagen etter kampen, kan man si at de GIKK videre, ikke at de "var" videre, for ingenting er endret ang deres kvalifisering dagen etter kampen.

Du snakker til stein... ;-)

Annonse

Skrevet

*"er" videre, betyr at man i nåtid nettopp er videre i en eller annen kvalifisering.*

Nettopp, det er jo det som er tilfelle.

*Hvis man skal angi "er videre" i fortid, så MÅ det bli "var" videre. Det blir helt feil, ser du.*

Men det er da ikke fortid de snakker i..

*Derfor er det riktige uttrykket for "kvalifisert for", "går" videre i nåtid, og "gikk" videre i fortid.*

Mener du...

*En cup-kamp i fotball: Rosenborg GÅR videre til kvartfinale hvis de leder 5-0 når det er 6 minutter igjen.*

Du en kamp kan ikke gå videre til noen finale, laget kan. I det de vinner ER laget videre til finalen.

*Viderekvalifisering i IDOL kan beskrives KUN med går videre, eller gikk videre*

Neida, i det de er ferdige med dommen sier dommerne at de ER videre til neste trinn, ikke noe feil der.

Skrevet

*"er" videre, betyr at man i nåtid nettopp er videre i en eller annen kvalifisering.*

*Hvis man skal angi "er videre" i fortid, så MÅ det bli "var" videre. Det blir helt feil, ser du.*

*Derfor er det riktige uttrykket for "kvalifisert for", "går" videre i nåtid, og "gikk" videre i fortid.*

Mener du...

*En cup-kamp i fotball: Rosenborg GÅR videre til kvartfinale hvis de leder 5-0 når det er 6 minutter igjen.*

Du en kamp kan ikke gå videre til noen finale, laget kan. I det de vinner ER laget videre til finalen.

*Viderekvalifisering i IDOL kan beskrives KUN med går videre, eller gikk videre*

Neida, i det de er ferdige med dommen sier dommerne at de ER videre til neste trinn, ikke noe feil der.

Er litt enig med ChiengMai...jeg snakker til stein..

Her syns jeg forresten du tar kaka:

"Du en kamp kan ikke gå videre til noen finale, laget kan. I det de vinner ER laget videre til finalen." sitat slutt.

Jeg har vel aldri sagt at det er KAMPEN som går videre, det var da ganske klart at det gjaldt LAGET Rosenborg.

Her har du to linker som kanskje kan ha en viss "språkoppdragende" effekt på deg...

http://www.aftenposten.no/ekspertene/spraak/

http://sprakradet.no/

At språket er i kontinuerlig endring, er helt riktig, men enkelte ting kan ikke endres, og det er nåtid og fortid av verb.

Nåtid. ER

Fortid: VAR

Nåtid GÅR

Fortid: GIKK

Du er ute på skikkelig tynn is, hvis du ikke allerede har gått gjennom og ligger på bunnen.;)

Skrevet

Ja, for du kommer jo bare med intelligente gullkorn. Faktisk ganske imponerende at du aldri noensinne sier noe som helst med mening.

*LOL*

Det at du ikke forstår enkelt logikk, sier vel heller at det er _forståelsen_ av "mening" som er litt vanskelig for deg... :-)

"....................................."

Skrevet

Folkeskikk mangler du også...

Skrevet

Mener du...

*LOL* Steike - du er jaggu ikke sann! :-)

Skrevet

Jeg ler meg fillete :-)

Jeg trodde denne andre gjøken, med de bastante og kunnskapsløse påstandene, var kongen her for tiden. Men du går fristil en god gang i dumhet - helt fantastisk fascinerende :-)

"..........................................."

Skrevet

Er litt enig med ChiengMai...jeg snakker til stein..

Her syns jeg forresten du tar kaka:

"Du en kamp kan ikke gå videre til noen finale, laget kan. I det de vinner ER laget videre til finalen." sitat slutt.

Jeg har vel aldri sagt at det er KAMPEN som går videre, det var da ganske klart at det gjaldt LAGET Rosenborg.

Her har du to linker som kanskje kan ha en viss "språkoppdragende" effekt på deg...

http://www.aftenposten.no/ekspertene/spraak/

http://sprakradet.no/

At språket er i kontinuerlig endring, er helt riktig, men enkelte ting kan ikke endres, og det er nåtid og fortid av verb.

Nåtid. ER

Fortid: VAR

Nåtid GÅR

Fortid: GIKK

Du er ute på skikkelig tynn is, hvis du ikke allerede har gått gjennom og ligger på bunnen.;)

*Jeg har vel aldri sagt at det er KAMPEN som går videre, det var da ganske klart at det gjaldt LAGET Rosenborg.*

Joda, det var lett å lese at du mente kampen, ellers må du sette inn litt flere ord i setningene dine, men norsk er ikke så lett for deg skjønner jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...