Gå til innhold

ALLIANSERING FORLOVELSESRING GIFTERING

Anbefalte innlegg

Gjest syklonen
Skrevet

Hva er forskjellen på de forskjellige? Hvordan skal de brukes? Når tar man på en alliansering f.eks? Og hvilken finger skal disse ringene på? Når man har giftet seg, bytter man da ut forlovelsesringen? Hvordan er skikkene rundt ringene?

Bare nysgjerrig, er ikke i nærheten av å forlove eller gifte meg!

Forvirret...

Gjest mirakel*2?
Skrevet

alliansering kan vel en gå med uten noen planer om noe. Jeg har en alliansering som jeg setter nye diamanter i etterhvert.

Forlovelsesringen er her til lands er vel den samme som en bruker som giftering, men det virker som om det kommer mer "amerikansk" stil der en først kjøper forlovelsesring og så bytter den ut med en giftering.

Her i Norge bruker en forlovelsesring/giftering på høyre hånd

Gjest hver sin smak
Skrevet

Alliansering brukes vel gjerne at de som velger å ikke gifte seg, feks bare være samboere. Ellers kan man jo like godt bruke forlovelsesring, hvis man har tenkt å gifte seg.

Noen bruker samme ring til forlovelse og ekteskap. Andre bytter den ut med en ny.

Gjest syklonen
Skrevet

Alliansering brukes vel gjerne at de som velger å ikke gifte seg, feks bare være samboere. Ellers kan man jo like godt bruke forlovelsesring, hvis man har tenkt å gifte seg.

Noen bruker samme ring til forlovelse og ekteskap. Andre bytter den ut med en ny.

er det noen forskjell på disse i utseendet?

Gjest hver sin smak
Skrevet

er det noen forskjell på disse i utseendet?

Det tror jeg neppe, siden ethvert par velger ringer helt etter sin egen smak. Gull, sølv, tykk, tynn, med eller uten sten.

Skrevet

Gutten frir til jenta (+ i mange kulturer til jentas familie først) og får ja. De er nå forlovet og ringen er på venstre hånd. Der skal den bli sittende.

Når de gifter seg blir det en ny ring på venstre hånd, som er selve gifteringen.

Skrevet

Det tror jeg neppe, siden ethvert par velger ringer helt etter sin egen smak. Gull, sølv, tykk, tynn, med eller uten sten.

Det finnes et par retningslinjer for hvordan en forlovelses- og giftering skal se ut. Man kan ikke bare "slenge" på noe. Dersom man er troende vel å merke.

Skrevet

Gutten frir til jenta (+ i mange kulturer til jentas familie først) og får ja. De er nå forlovet og ringen er på venstre hånd. Der skal den bli sittende.

Når de gifter seg blir det en ny ring på venstre hånd, som er selve gifteringen.

Det skulle stå at når de gifter seg, blir det en ny ring på HØYRE hånd. Forlovelsesringen blir sittende på venstre hånd.

Skrevet

Det må vera i utlandet. >Sånn fungera det ikkje her i landet...

Gjest jobbet i gullsmed før
Skrevet

Det er mange ulike tradisjoner, og i de siste tiårene har vi tatt mer og mer fra USA pga filmer osv

I Norge bruker man (tradisjonelt) bare venstre hånd, til forlovelses- og gifteringer. Prosentandelen som setter på glatte gullringer før vielsen (altså forlovelsesringer til begge) går stadig ned, og de som frir med en diamantring etc til sin utkårede, slik at hun har både denne ringen og senere giftering (og han kun har giftering) blir fler og fler.

Ringforlovelse (med glatte ringer til begge) henger mest igjen utenfor de store byene, i byene og blant de med høy utdannelse taper dette terreng (rart egentlig, ellers er det ikke akademikere osv som lar seg amerikanisere først, men mht diamant når man frir (og kun ring til damen), så er det denne gruppen som har latt seg mest inspirere av Hollywood..)

De som (fortsatt) forlover seg med glatte gullringer, velger enten å legg disse bort og kjøper nye når de gifter seg, eller de bruker forlovelsesringene videre som gifteringer (evt etter en oppshining og gravering).

Allinansering var tidligere en ring (den gifte) kvinnen fikk til en eller annen anledning, og så ble det satt inn nye stener ved senere anledninger (barnefødsler, bursdager, bryllupsdager..) Slik er det i stor grad fortsatt (i gullsmeden der jeg jobbet ihvertfall), men det er sikkert en del kvinner som bruker en alliansering som en "kjærestering" hvis man ikke gifter seg feks.

Men jeg tror fortsatt hoveddelen med alliansering er kvinner på 50 år og oppover. I hvertfall her.

I store deler av verden er det venstre hånd for giftering etc,

Gjest i gullsmed tidligere
Skrevet

Det er mange ulike tradisjoner, og i de siste tiårene har vi tatt mer og mer fra USA pga filmer osv

I Norge bruker man (tradisjonelt) bare venstre hånd, til forlovelses- og gifteringer. Prosentandelen som setter på glatte gullringer før vielsen (altså forlovelsesringer til begge) går stadig ned, og de som frir med en diamantring etc til sin utkårede, slik at hun har både denne ringen og senere giftering (og han kun har giftering) blir fler og fler.

Ringforlovelse (med glatte ringer til begge) henger mest igjen utenfor de store byene, i byene og blant de med høy utdannelse taper dette terreng (rart egentlig, ellers er det ikke akademikere osv som lar seg amerikanisere først, men mht diamant når man frir (og kun ring til damen), så er det denne gruppen som har latt seg mest inspirere av Hollywood..)

De som (fortsatt) forlover seg med glatte gullringer, velger enten å legg disse bort og kjøper nye når de gifter seg, eller de bruker forlovelsesringene videre som gifteringer (evt etter en oppshining og gravering).

Allinansering var tidligere en ring (den gifte) kvinnen fikk til en eller annen anledning, og så ble det satt inn nye stener ved senere anledninger (barnefødsler, bursdager, bryllupsdager..) Slik er det i stor grad fortsatt (i gullsmeden der jeg jobbet ihvertfall), men det er sikkert en del kvinner som bruker en alliansering som en "kjærestering" hvis man ikke gifter seg feks.

Men jeg tror fortsatt hoveddelen med alliansering er kvinner på 50 år og oppover. I hvertfall her.

HØYRE hånd tradisjonelt i Norge, beklager

Skrevet

"I Norge bruker man (tradisjonelt) bare venstre hånd, til forlovelses- og gifteringer."

Du mener sikkert høyre hånd. :-)

Skrevet

HØYRE hånd tradisjonelt i Norge, beklager

Sorry - jeg så rettelsen din først etter at jeg hadde sendt min ... :-)

Skrevet

Det er ingen fast skikk, og skikkene som ev. har vært er i endring.

Jeg kan bare svare for meg selv. Vi forlova oss med glatte ringer i gult gull. Da vi gifta oss, brukte vi de samme ringene om igjen, vi fikk bare gravert inn bryllupsdatoen i tillegg til forlovelsesdatoen. Den ringen har jeg alltid hatt på høyre ringfinger.

Etter en stund fikk jeg en alliansering av min mann - en ring i hvitt gull med en diamant på. Etterhvert har han "ordna med" flere diamanter på ringen, og det har vært enten som bursdagsgaver eller i forbindelse med barnefødsler. (Nå har har han slutta å "fylle på" med diamanter, for de dekker hele den synlige overflaten av ringen - og det er i grunn nok :-).)Allianseringen har jeg på venstre ringfinger.

Skrevet

Det må vera i utlandet. >Sånn fungera det ikkje her i landet...

I dette landet fungerer det meste på en annen måte. Er det ikke 1 av 2 som skiller seg?

Skrevet

I dette landet fungerer det meste på en annen måte. Er det ikke 1 av 2 som skiller seg?

Det veit eg ikkje. Eg har sjøl vore gift i snart 7 år :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...