Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi leier ut sokkelleilighet. Ikkerøykere som vi er, sa vi klart ifra at de (paret som vi leier ut til) IKKE hadde lov til å røyke inne. Men på trappa er det helt greit.

Her om dagen måtte jeg ned for å bytte en sikring (sikringsskapet til hele huset er i sokkelleiligheten). Jeg ringte og hørte om det var greit at jeg kunne komme ned. Og det var det jo.

Da jeg kom ned, slo røyklukta mot meg. Som sagt er jeg ikkerøyker, og kjenner røyklukt svært lett. Ikke snakk om at hun hadde stått på trappa og røkt; jeg kjente at hun hadde røkt inne.

Da sa jeg ikke noe, jeg ville diskutere det med mannen min først. Og han mente at vi (dvs jeg) måtte ta det opp.

Uff, det er jo ekkelt å si sånt til voksne mennesker... Så jeg sendte ei melding: "Jeg finner grunn til å påpeke at dere ikke må røyke nede i sokkelleiligheten. Med vennlig hilsen ***". Jeg har ikke fått svar på meldingen, og det ventet jeg heller ikke.

Men mannen min sier at han fremdeles kjenner røyklukt. Hva kan vi gjøre? Vi har jo ikke lyst til å drive spionasje på leieboerne heller... Mulig jeg bør gjøre meg et ærend ned, for da kjenner jeg det. Men så da? Hva skal vi gjøre hvis de fortsatt trosser vårt forbud?

Skrevet

Står det noe on dette i kontrakten dere skrev?

Hvis ikke er det kanskje på sin plass med en ny kontrakt i samarbeid med leietagerne?

Skrevet

Jeg tror dessverre ikke du har anledning til å nekte folk å røyke i den nye husleieloven. Så vidt jeg har forstått kan du heller ikke nekte dem å ha dyr. Er ikke 100% sikker på om dette også gjelder for leieligheter når man selv bor i samme hus, men nesten. Dessverre :-(

Skrevet

Står det noe on dette i kontrakten dere skrev?

Hvis ikke er det kanskje på sin plass med en ny kontrakt i samarbeid med leietagerne?

Nei, det skrev jeg ikke på kontrakten... Det var dumt, altså! Men både jeg og mannen min sa det meeeget tydelig til dem før, under og etter innflytting. SELFØLGELIG, naturligvis, de skulle ikke røyke inne de, nei!

Skrevet

Nei, det skrev jeg ikke på kontrakten... Det var dumt, altså! Men både jeg og mannen min sa det meeeget tydelig til dem før, under og etter innflytting. SELFØLGELIG, naturligvis, de skulle ikke røyke inne de, nei!

http://forbrukerportalen.no/filer/fil_leie_bolig.pdf

Bruker dere denne kan det føres opp i punkt 16. Særskilte merknader.

Skrevet

Jeg tror dessverre ikke du har anledning til å nekte folk å røyke i den nye husleieloven. Så vidt jeg har forstått kan du heller ikke nekte dem å ha dyr. Er ikke 100% sikker på om dette også gjelder for leieligheter når man selv bor i samme hus, men nesten. Dessverre :-(

Feil! hvis det er spesifisert i kontrakten, at de f.eks. ikke har lov å røyke inne, eller at de ikke har lov å ha husdyr, drive framleie osv osv.. Da har du retten på din side :) Kast dem ut!

Skrevet

DA kan du ihvertfall ikke kaste de ut. Viktig å få sånt i kontrakten!

Skrevet

Feil! hvis det er spesifisert i kontrakten, at de f.eks. ikke har lov å røyke inne, eller at de ikke har lov å ha husdyr, drive framleie osv osv.. Da har du retten på din side :) Kast dem ut!

Ikke i følge dette:

http://forum.lovinfo.no/posting.php?mode=quote&p=185&sid=222cafb7ccd231b3038666e3eedd6088

Man kan skrive i kontrakten at man ikke vil ha røyking inne, men hvis de likevel gjør det, så stiller man ikke sterkt, om de som røyker vil krangle på det. Og det er ikke særlig lett å få kastet ut leieboere :-((

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Dere har en muntlig avtale om å ikke røyke inne.

Vi erfarte det samme som deg, og vi sendte et brev rekommandert- hvor vi minte om vår muntlige avtale. Rekommandert- for at de ikke skulle kunne si at de ikke hadde fått brev. I alle fall, hos oss hjalp det. De sluttet røyke inne.

(forholdet derimot var ikke så varmt etterpå... allikevel ble de boende et par år til- da helt uproblematisk mht røyking/husleie etc!)

Skrevet

Beklager org, her taper du...

Har vært i samme situasjon, bare at vi har det i kontrakten (standardkontrakt, husleiekontrakt).

Det er ikke tillatt å nekte folk å røyke inne. Du kan faktisk ikke nekte leieboerne dine noe særlig i det heletatt, samma hva de har gått med på i kontrakten. Du kan ikke kaste dem ut heller, med mindre de setter ditt eller din families liv og helse på spill. Da kan du få dem ut med makt, om det kan bevises.

Snakk med dem, prøv å appellere til deres moral og slikt, men vil de røyke inne, kan de kreve det med loven i hånden.

Dessverre.

Skrevet

Beklager org, her taper du...

Har vært i samme situasjon, bare at vi har det i kontrakten (standardkontrakt, husleiekontrakt).

Det er ikke tillatt å nekte folk å røyke inne. Du kan faktisk ikke nekte leieboerne dine noe særlig i det heletatt, samma hva de har gått med på i kontrakten. Du kan ikke kaste dem ut heller, med mindre de setter ditt eller din families liv og helse på spill. Da kan du få dem ut med makt, om det kan bevises.

Snakk med dem, prøv å appellere til deres moral og slikt, men vil de røyke inne, kan de kreve det med loven i hånden.

Dessverre.

Søren. Så dumt. Men vi kan få en øre-nese-halsspesialist til å skrive en erklæring på at sønnen vår ikke skal utsettes for passiv innerøyking.

Vet ikke om det vil hjelpe?

Skrevet

Søren. Så dumt. Men vi kan få en øre-nese-halsspesialist til å skrive en erklæring på at sønnen vår ikke skal utsettes for passiv innerøyking.

Passiv innerøyking? Du merket jo ikke røyklukten før du kom inn i leiligheten deres? Er sønnen din hos dem noe da?

Skrevet

Vi var i kontakt med politiet, fordi røyken kom inn til vår del av huset gjennom luftekanalene - og gjorde vår astmatiker syk. De (politiadvokaten) sa at det var et argument som slo, men det må jo bevises.

Det er uhyre vanskelig, altså, å komme gjennom. Leietaker har veldig sterkt vern. Eneste muligheten du i praksis har, er å si dem opp med begrunnelse at du skal ha arealet sjøl. Da må du sørge for at de ikke anmelder deg hvis du vil leie ut igjen...

Lykke til!

Skrevet

Det er j.... irriterende. Jeg bodde selv i en andre etage engang. Utleier hadde ingen restriksjon på at jeg ikke skulle røyke inne.

Det jeg ikke hadde spurt om før jeg flyttet inn, var om hun røykte inne i sin første etage.

Tidlig og seint kunne jeg kjenne røyklukt på stua, på soverommene, inni skapene... til slutt greide jeg ikke mer, og jeg flyttet ut.

Aldri om jeg skal bo i en andre etage mer, der røyken til leieboer eller eier siver opp gjennom gulvet.

Skrevet

Passiv innerøyking? Du merket jo ikke røyklukten før du kom inn i leiligheten deres? Er sønnen din hos dem noe da?

Jovisst merkes røyklukten. Den passer jo mellom vegger, gjennom tak og gulv den, vet du.

Skrevet

Du kan ikke bestemme over folks privatliv. De er i sitt hjem og røyker inne dersom de ønsker det.

Neste gang får du leie ut til ikke-røykere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...