Gå til innhold

Og nå trues norske diplomater

Anbefalte innlegg

Skrevet

Erfaring har vist meg at verden trenger både optimister, pessimister og realister.

Og nettopp det at du håper at optimisten i meg skal ha rett er det som gjør det interessant å diskutere med deg, det er det som skiller deg fra røkla, som jeg mistenker for å egentlig håpe at jeg tar inderlig feil...

Men jeg vil ikke at mine barn skal vokse opp i en verden hvor man skuler stygt på mennesker med brun hud. Så da må man jo bare jobbe for det motsatte.

Og tro meg, jeg blir mer enn litt forbanna på ekstremister, uavhengig av hudfarge. De ødelegger like mye alle sammen :-(

Men desto mer glad for gla-nyheter. Å male fanden på veggen har nok noe for seg av og til, men generelt sett burde folk snakke mer om det positive også.

Snakk mer om det du vil ha mer av og mindre om det du vil ha mindre av var et godt råd jeg fikk en gang :-)

Selv tar jeg en dag av gangen, planlegger litt for fremtiden, men det meste av planleggingen dreier seg om det som skal skje i forholdsvis nær fremtid:-)

Barn har jeg enda ikke, og vet heller ikke om jeg ønsker å sette barn til verden slik den ser ut til å utvikle seg.

Men kanskje det bare er en unnskyldning for å slippe å endre på det særdeles gode liv jeg lever nå? :-)

Samtidig er mitt høyeste "ikke oppnålige" ønske, det å kunne få se og vite alt man vet om noen hundre eller tusen år fra nå - og først og fremst hva vi da vet om universet og det som eksisterer utenfor vår lille klode.

I den grad den og mennesket fremdeles eksisterer når den tid kommer:-)

Skrevet

Ja, kanskje flere får øynene opp nå...

Jeg har vært så lei av "stakkars palestinerne, de fæle israelerne" lenge nå, men kanskje folk ser annerledes på det nå som det er nordmenn som blir truet.

Alt det millioner og milliarder Norge har gitt Palestina, ikke at særlig av det har komt mannen i gata til gode, men likevel. Så velger de den rampebanden Hamas i valget. Hvorfor kan de ikke få pengehjelp av f.eks. sine steinrike muslimske brødre i Saudi Arabia?

Syns Norge har hatt et veldig ensidig syn på midtøsten konflikten i forhold til mange andre land i media.

Og når flere kommer til meg å sier at israel vil gjøre det samme mot palestinerne som nazistene gjorde mot de selv får jeg åndenød!

Grrr

"Og når flere kommer til meg å sier at israel vil gjøre det samme mot palestinerne som nazistene gjorde mot de selv får jeg åndenød! Grrr"

Tja...jeg hørte noen jødiske damer fra israel si at israel/jødene har oppfunnet den nye fascismen der nede...

Men - jeg er enig i at det er for ensidig fokusering på dette. Men de som protesterer og hyler høyest her inne, er jo desto mer ensidige enn norsk media - bare med motsatt fortegn.

"........................................."

Skrevet

Man kan selvsagt forstå at de gjør en slik vurdering.

Det viser at islamister allerede på dette stadium av konflikten, i stor grad styrer hva vestlige medier skal trykke/vise.

Jeg skjønner NRK hvis de frykter for norske liv, men det er like fullt for jævli...og viktigere enn noen gang at stadig flere velger å trykke bildene.

Poenget mange nå forholder seg til, er at reaksjoner på disse bildegreiene er fullstendig irrasjonelt. Her ekspanderer en kaos-suppe av voldsfanatikere og vanvittig prestefaenskap. Det går derfor bare ikke an å gamle med liv ut fra en idé og en smule fornuft ved å si at 'dette er bare bilder'.

Jeg støtter derfor de som nå bare vil roe ned framfor å la de gale gå enda mer amok.

Skrevet

Poenget mange nå forholder seg til, er at reaksjoner på disse bildegreiene er fullstendig irrasjonelt. Her ekspanderer en kaos-suppe av voldsfanatikere og vanvittig prestefaenskap. Det går derfor bare ikke an å gamle med liv ut fra en idé og en smule fornuft ved å si at 'dette er bare bilder'.

Jeg støtter derfor de som nå bare vil roe ned framfor å la de gale gå enda mer amok.

Joda, det er jo greit å fly rundt og beklage..det er vel det eneste man kan gjøre (selv om det nå nærmer seg John Cleese-nivå på alle beklagelsene).

Men som vi ser, så hjelper det jo ikke så mye. De krigerske kreftene vil dessuten uansett finne påskudd til å gå bananas.

Vi får drive på som før og ikke liste oss rundt på gummisåler for å unngå å fornærme fundamentalistiske krefter. Såpass gøts bør vi ha.

Skrevet

I følge VG har en avis i Jordan valgt å trykke tegningene. Oj! Det stemmer ikke med bildet av at alle muslimer i hele verden er skiiiiikkelig sinte pga tegnigene. Kan det kanskje stemme det noen hevder. At de fleste blir litt fornærma og lei seg, men at det bare er ekstremistene som blåser det opp til uante dimensjoner?

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=179177

Og nå har redaktøren der fått sparken.

Det viser vel ganske så klart at han var unntaket og ikke regelen.....

Beklager snø - men enn så lenge går det som jeg forventet (men ikke håpet på).

Skrevet

Joda, det er jo greit å fly rundt og beklage..det er vel det eneste man kan gjøre (selv om det nå nærmer seg John Cleese-nivå på alle beklagelsene).

Men som vi ser, så hjelper det jo ikke så mye. De krigerske kreftene vil dessuten uansett finne påskudd til å gå bananas.

Vi får drive på som før og ikke liste oss rundt på gummisåler for å unngå å fornærme fundamentalistiske krefter. Såpass gøts bør vi ha.

Jeg mener ikke fly rundt og beklage, men rett og slett tone ned, bare holde kjeft.

Skrevet

Jeg mener ikke fly rundt og beklage, men rett og slett tone ned, bare holde kjeft.

Den krigen vi nå ser, er foreløpig en krig med ord og symboler. Og da kan vi selvsagt opptre nøkternt og forsiktig, hvilket vi også gjør.

Men mest sannsynlig vil det hele eskalere til at blod flyter på en eller annen måte, i europeiske land.

Da stilles vi overfor vanskelige valg; enten å krype eller å "knytte neven".

Skrevet

Og nå har redaktøren der fått sparken.

Det viser vel ganske så klart at han var unntaket og ikke regelen.....

Beklager snø - men enn så lenge går det som jeg forventet (men ikke håpet på).

Link?

Vi diskuterte nettopp hele greia under morgenkaffen her på jobb og min muslimske kollega (praktiserende muslim, arrangert ekteskap, "bleiebukse" på fritiden og full pakke) sier at etter hans oppfarning så må man være ekstrem muslim for å reagere med trusler og flaggbrenning på tegningene, at han ikke forstår det. Og at vanlige muslimer ikke er mer fantatiske enn en gjennomsnittlig god kristen. Vi spøkte med at han sikkert hadde et dansk flagg som dørmatte hjemme ;-)

Jeg satser fremdeles på at det store flertalle av muslimer er som ham, eller har potensiale til å bli sånn, gitt at de integreres. Min kollega kom til Norge som 12-åring. Han snakker flytende norsk, helt uten aksent. Han kler seg i norske klær på jobben, han er en del av felleskapet og deltar i sosiale sammenhenger. En ressurs på alle måter, selv om han går i tradisjonelle klær på fritiden og har inngått arrangert ekteskap.

Integrering er etter mitt syn hele cluet her. Hvis man feiler der, da har man et alvorlig problem. Hvis det er så problematisk å integrere de på østlandet, så får dere sende dem hit så skal vi fikse det ;-)

Forvørig kom det vel neppe som en bombe at redaktøren fikk sparken. Det gjorde han som trykket tegningene i Frankrike også. Jeg hadde blitt atskillig mer bekymra om han var blitt drept. Selvfølgelig måtte han få sparken.

Skrevet

Den krigen vi nå ser, er foreløpig en krig med ord og symboler. Og da kan vi selvsagt opptre nøkternt og forsiktig, hvilket vi også gjør.

Men mest sannsynlig vil det hele eskalere til at blod flyter på en eller annen måte, i europeiske land.

Da stilles vi overfor vanskelige valg; enten å krype eller å "knytte neven".

Vanskelig, vanskelig.

Men så langt har jo ikke vesten bøyd hodet overfor terror, så det kommer neppe til å skje framover heller.

Skrevet

Link?

Vi diskuterte nettopp hele greia under morgenkaffen her på jobb og min muslimske kollega (praktiserende muslim, arrangert ekteskap, "bleiebukse" på fritiden og full pakke) sier at etter hans oppfarning så må man være ekstrem muslim for å reagere med trusler og flaggbrenning på tegningene, at han ikke forstår det. Og at vanlige muslimer ikke er mer fantatiske enn en gjennomsnittlig god kristen. Vi spøkte med at han sikkert hadde et dansk flagg som dørmatte hjemme ;-)

Jeg satser fremdeles på at det store flertalle av muslimer er som ham, eller har potensiale til å bli sånn, gitt at de integreres. Min kollega kom til Norge som 12-åring. Han snakker flytende norsk, helt uten aksent. Han kler seg i norske klær på jobben, han er en del av felleskapet og deltar i sosiale sammenhenger. En ressurs på alle måter, selv om han går i tradisjonelle klær på fritiden og har inngått arrangert ekteskap.

Integrering er etter mitt syn hele cluet her. Hvis man feiler der, da har man et alvorlig problem. Hvis det er så problematisk å integrere de på østlandet, så får dere sende dem hit så skal vi fikse det ;-)

Forvørig kom det vel neppe som en bombe at redaktøren fikk sparken. Det gjorde han som trykket tegningene i Frankrike også. Jeg hadde blitt atskillig mer bekymra om han var blitt drept. Selvfølgelig måtte han få sparken.

Har ingen link. Det ble sagt på nyhetene på TV i går kveld.

Snakket selv med en norsk mulsim i går, og hadde en interessant samtale med han.

Han er forholdsvis "høyt på strå" i det pakistanske miljøet i Norge, og en respektert foretningmann som har bodd her i over 20 år.

Det "skremmende" er at han er svært engasjert i denne konflikten, og mener at Norge snarest må endre sitt lovverk. Han har INGEN forståelse for at ikke statsministeren og regjeringen iverksetter straffetiltak mot redaktøren i Magazinet.

Når jeg så forklarte han hvordan vårt samfunn fungerer, og hvilke mandat vårt rettsvesenet og regjering/storting har - så hadde han NULL aning om dette.

Han er fremdeles sterkt influert av hvordan et totalitært samfunn fungerer, og tror at statsministeren og regjeringen sitter med ALL makt - også når det gjelder straffeforfølgelse.

Og det sier vel ikke minst hvor dårlig vår integreringspolitikk har vært, og viser sterkt hvor stort behov det er for at utlendinger MÅ bestå en eksamen i samfunnskunnskap for å kunne bli norske statsborgere.

Med noe mer av denne type kunnskap, så ville mange missforståelser vært ryddet av veien før de i det hele tatt hadde oppstått.

Og ikke minst ville slik kunnskap da lettere bli videreformidlet til deres opprinnelsesland.

Frp har foreslått dette i laaang tid, men venstresiden nekter å høre på fornuft.

Forbannede idioter....

Mye av det som nå skjer kunne vært unngått, hadde bare flere norske politikere tatt til fornuften på et tidligere tidspunkt.

Men slik går det når naivismen går hånd i hånd med snillismen.....

Skrevet

Snakket selv med en norsk mulsim i går, og hadde en interessant samtale med han.

Han er forholdsvis "høyt på strå" i det pakistanske miljøet i Norge, og en respektert foretningmann som har bodd her i over 20 år.

Det "skremmende" er at han er svært engasjert i denne konflikten, og mener at Norge snarest må endre sitt lovverk. Han har INGEN forståelse for at ikke statsministeren og regjeringen iverksetter straffetiltak mot redaktøren i Magazinet.

Når jeg så forklarte han hvordan vårt samfunn fungerer, og hvilke mandat vårt rettsvesenet og regjering/storting har - så hadde han NULL aning om dette.

Han er fremdeles sterkt influert av hvordan et totalitært samfunn fungerer, og tror at statsministeren og regjeringen sitter med ALL makt - også når det gjelder straffeforfølgelse.

Og det sier vel ikke minst hvor dårlig vår integreringspolitikk har vært, og viser sterkt hvor stort behov det er for at utlendinger MÅ bestå en eksamen i samfunnskunnskap for å kunne bli norske statsborgere.

Med noe mer av denne type kunnskap, så ville mange missforståelser vært ryddet av veien før de i det hele tatt hadde oppstått.

Og ikke minst ville slik kunnskap da lettere bli videreformidlet til deres opprinnelsesland.

Frp har foreslått dette i laaang tid, men venstresiden nekter å høre på fornuft.

Forbannede idioter....

Mye av det som nå skjer kunne vært unngått, hadde bare flere norske politikere tatt til fornuften på et tidligere tidspunkt.

Øyh! - Det går an å sogne til 'venstresiden' og likevel ville/forvente at borgerne i dette landet setter seg inn i elementære spilleregler.

Skrevet

Øyh! - Det går an å sogne til 'venstresiden' og likevel ville/forvente at borgerne i dette landet setter seg inn i elementære spilleregler.

Fortelle det da videre til "dine" politikere....:-)

Skrevet

Fortelle det da videre til "dine" politikere....:-)

Det har nok vært endel feilslått virksomhet når det gjelder innvandring til Norge, men at det alene skal tilfalle 'mine' politikere, blir jo helt feil. Vi snakker om et større tidsperspektiv.

Skrevet

Det har nok vært endel feilslått virksomhet når det gjelder innvandring til Norge, men at det alene skal tilfalle 'mine' politikere, blir jo helt feil. Vi snakker om et større tidsperspektiv.

De av oss som har forsøkt å si at Frp har hatt en del gode forslag vedrørende dette (uansett om vi stemmer Frp eller ei), har jo vanligvis blitt møtt med "brunskjortestempelet" eller lignende - og få har vært interessert i å ta del i selve saken.

Vi har også ofte blitt møtt med stemplene som "fanatister, ekstremister og provokatører" - og ord som "mangel på respekt for menneskerettigheter" og "mangel på tolleranse", "generalisering" etc har vanligvis haglet.

Og av og til kanskje med rette i en overopphetet debatt.

Men for meg så har i hvert fall det vi nå ser, vært nettopp det jeg har fryktet.

Ikke minst fordi jeg har vært sikker på at denne kulturkonflikten uansett måtte komme.

Og da kunne vi først og fremst klart å begrense den noe, ved å sette større krav til integrering og kunnskap, større krav før statsborgerskap gis, ført en vesentlig strengere innvandringspolitikk - ikke minst når det gjelder familiegjenforening, og heller tatt i mot flere reelle flyktninger som ahr ett vesentlig mer ærlig ønske om å tilpasse seg et norskt og vestlig samfunn.

Men nå er det allerede for sent - som også sagt mange ganger før allerede for mange år siden.

Finland er ett av de få land som tidlig forstod dette, og det har de stor grunn til å prise seg lykkelige over nå.

Skrevet

Forbannede idioter....

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/02/03/456725.html

Her er linken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...