Gå til innhold

FU: Kan du fyre i en vedovn?

Anbefalte innlegg

Gjest Shira12
Skrevet

I dag fikk jeg endelig fyr i den nye vedovnen min *stolt*

Jeg styrer noe fælt med ovner, kvir meg for og fyre i, og når jeg endelig prøver, er sjelden resultatet bra.

Den vi hadde før var ett mareritt!

Og det beste av alt, ovnen har luftavkjøling i håndtaket, så nå er det håp for mine små hender også ;-)

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

6

• Mrs. Wallace

4

• Luska

3

• jubalong70

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Gjest Shira12
Skrevet

Seriøst?

Seriøst ja, hvorfor skulle det ikke være det?

Det er kaldt ute, og før eller senere vil jo strømregningen komme, da kan det være greitt og ha fyrt med selvforsynt ved.

Gjest Shira12
Skrevet

Har ikke noe problemer i det hele tatt!

Holder du kurs? :o)

Skrevet

Hvordan går du frem da?

Det som er vitkig er at det er god lufting - spesielt når du starter å fyre opp. Hvis boligen er ganske "tett" så kan det være lurt å lukke opp et vindu litt for å hjelpe på avtrekket til ovnen er blitt ordentlig varm.

Bruk godt med opptenningsved (små fliser som du spikker av trekubbene), og små godt oppdelte vedkubber i starten.

Pass på at du stabler opp dette i høyden slik at det er "luftig" - og med opptenningsveden nederst og de mindre vedkubbene stablet rundt og over opptenningsveden som et "telt".

Legg på de større vedkubbene først når ovnen har blitt skikkelig varm, og opptenningsveden har brent delvis opp.

Sjekk også at du har åpnet spjeldet for både pipa og innluften til ovnen helt.

Da burde det gå så greit så:-)

Skrevet

Som gammel speider kan jeg få fyr på hva det skal være. ;o)

Gjest Shira12
Skrevet

Hvordan går du frem da?

Det som er vitkig er at det er god lufting - spesielt når du starter å fyre opp. Hvis boligen er ganske "tett" så kan det være lurt å lukke opp et vindu litt for å hjelpe på avtrekket til ovnen er blitt ordentlig varm.

Bruk godt med opptenningsved (små fliser som du spikker av trekubbene), og små godt oppdelte vedkubber i starten.

Pass på at du stabler opp dette i høyden slik at det er "luftig" - og med opptenningsveden nederst og de mindre vedkubbene stablet rundt og over opptenningsveden som et "telt".

Legg på de større vedkubbene først når ovnen har blitt skikkelig varm, og opptenningsveden har brent delvis opp.

Sjekk også at du har åpnet spjeldet for både pipa og innluften til ovnen helt.

Da burde det gå så greit så:-)

Tror jeg skal printe ut dette jeg, og henge på veggen ved siden av ovnen :o)

Er noenlunde slik jeg gjør det, men jeg tror jeg bør ta meg bedre tid.

Er litt bortskjemt med en svigerfar som kommer innom på formiddagen med ved og tenner opp i ovnen. Funker bra det, helt til jeg skal være alene hjemme.

Gjest Shira12
Skrevet

Som gammel speider kan jeg få fyr på hva det skal være. ;o)

Så det er deg jeg bør ta med på fjelltur da :o)

Skrevet

Det gjør datteren min på 10 år når hun kommer hjem fra skolen.

Skrevet

Tror jeg skal printe ut dette jeg, og henge på veggen ved siden av ovnen :o)

Er noenlunde slik jeg gjør det, men jeg tror jeg bør ta meg bedre tid.

Er litt bortskjemt med en svigerfar som kommer innom på formiddagen med ved og tenner opp i ovnen. Funker bra det, helt til jeg skal være alene hjemme.

Det er vanskelig å forsere det hvsi du da ikke bruker særdeles mye opptenningsved.

Det aller viktigste er god ventilasjon og tid nok for ovnen til å bli skikkelig varm før du hiver innpå de grove kubbene:-)

Gjest Shira12
Skrevet

Det gjør datteren min på 10 år når hun kommer hjem fra skolen.

Jada, gni det inn.... :o)

Fikk ikke lov av mamma jeg. Der har du det, det er hennes oppdragelse som er skyld i at jeg sliter den dag i dag ;-)

Skrevet

Så det er deg jeg bør ta med på fjelltur da :o)

Absolutt. Men jeg er ikke noen stor skigåer. ;o)

For øvrig er fremgangsmåten min ganske lik Goliaths.

Jeg åpner et vindu litt på gløtt, så slår det ikke inn fra ovnen. Tar en dobbel avisside som rulles og deretter knytes og/eller noen fliser.

Dette er "kjernen" i ildstedet. Deretter bygger jeg et lite hus rundt, enten som en tipi eller et lite laftehus, avhengig av ovnen/peisens utforming.

Ovnsdøren litt på gløtt til det har dratt skikkelig til med flammene, og deretter mate med store, drøye kubber.

Gjest Shira12
Skrevet

Det er vanskelig å forsere det hvsi du da ikke bruker særdeles mye opptenningsved.

Det aller viktigste er god ventilasjon og tid nok for ovnen til å bli skikkelig varm før du hiver innpå de grove kubbene:-)

Jeg er nok for tidlig ute med de store jeg da.

Men man blir vel bedre og bedre etterhvert som man øver vel? :o)

Gjest Shira12
Skrevet

Absolutt. Men jeg er ikke noen stor skigåer. ;o)

For øvrig er fremgangsmåten min ganske lik Goliaths.

Jeg åpner et vindu litt på gløtt, så slår det ikke inn fra ovnen. Tar en dobbel avisside som rulles og deretter knytes og/eller noen fliser.

Dette er "kjernen" i ildstedet. Deretter bygger jeg et lite hus rundt, enten som en tipi eller et lite laftehus, avhengig av ovnen/peisens utforming.

Ovnsdøren litt på gløtt til det har dratt skikkelig til med flammene, og deretter mate med store, drøye kubber.

Kan ikke gå på ski jeg heller :o)

Sånn tipi skal jeg tenke på, ovnen er høy, så det hørtes logisk ut.

Hva er det man ikke kan lære på Dol?

Skrevet

Luft og tålmodighet er nøkkelordene. ;o)

Skrevet

Kan ikke gå på ski jeg heller :o)

Sånn tipi skal jeg tenke på, ovnen er høy, så det hørtes logisk ut.

Hva er det man ikke kan lære på Dol?

Av alle unyttige tidsfordriv, er DOL det nyttigste. Jeg har fått utrolig mange kjekke tips her inne!

Skrevet

Det blir omtrent som med sex.

Ikke lurt å hive innpå den grove kubba før det er blitt ordentlig "varmt"....:-)

Skrevet

Jada, gni det inn.... :o)

Fikk ikke lov av mamma jeg. Der har du det, det er hennes oppdragelse som er skyld i at jeg sliter den dag i dag ;-)

Er det noen trøst at vi er to som har det sånn?

Jeg fikk heller ikke lov under oppveksten. Og senere har jeg aldri hatt vedovn i noen bolig, så jeg har aldri lært meg det...

*småflau*

Gjest Shira12
Skrevet

Av alle unyttige tidsfordriv, er DOL det nyttigste. Jeg har fått utrolig mange kjekke tips her inne!

Jeg har også fått mange gode tips her. Og noen dårlige da, men noen råtne tomater finner man vel overalt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...