Gjest Shira12 Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 Er det noen trøst at vi er to som har det sånn? Jeg fikk heller ikke lov under oppveksten. Og senere har jeg aldri hatt vedovn i noen bolig, så jeg har aldri lært meg det... *småflau* Vi får skylde det på oppdragelsen! Sambo hogger ved selv, og de har alltid fyrt her, så de fatter ikke at jeg ikke helt får det til. 0 Siter
Luska Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 Seriøst ja, hvorfor skulle det ikke være det? Det er kaldt ute, og før eller senere vil jo strømregningen komme, da kan det være greitt og ha fyrt med selvforsynt ved. Ble bare overrasket over spørsmål om det finnes noen som ikke klarer å fyre i en vedovn. Det går vel ikke an å ikke få til det? Klart, noen ganger er det vanskeligere å få fyr enn andre ganger, pga. trekk, nedslag i pipa osv. Men alle _klarer_ vel å fyre i en vedovn, tror jeg... 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 Det blir omtrent som med sex. Ikke lurt å hive innpå den grove kubba før det er blitt ordentlig "varmt"....:-) Ah, nå skjønte jeg det med en gang. Fra og med idag skal ovnen behandles kjærlig, og jeg skal tenke på hvordan jeg liker det! ;-) 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 Ble bare overrasket over spørsmål om det finnes noen som ikke klarer å fyre i en vedovn. Det går vel ikke an å ikke få til det? Klart, noen ganger er det vanskeligere å få fyr enn andre ganger, pga. trekk, nedslag i pipa osv. Men alle _klarer_ vel å fyre i en vedovn, tror jeg... Til slutt får nok alle fyr, men cluet er jo om man bare går bort, legger innpå og vips så brenner det akkurat slik det skal gjøre. Og i tillegg får jeg jo slått ihjel litt tid med og spørre på Dol ) Og her kan man spørre om alle slags små og store ting en lurer på. 0 Siter
Goliath Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 Ah, nå skjønte jeg det med en gang. Fra og med idag skal ovnen behandles kjærlig, og jeg skal tenke på hvordan jeg liker det! ;-) :-) 0 Siter
tonie Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 Hehe, jeg trodde det var noe alle kunne, jeg? Det var en av mine faste arbeidsoppgaver flere ganger i uka da jeg var barn. Toåringen i huset er min lille assistent når jeg fyrer i ovnen. Han vet nøyaktig hva som skal gjøres:-) Bra du har funnet ut av det, så slipper du å gå rundt inntullet i pledd, og med hansker og lue på inne neste gang du er alene hjemme;-) 0 Siter
Snorkfrøken Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 Jada, gni det inn.... ) Fikk ikke lov av mamma jeg. Der har du det, det er hennes oppdragelse som er skyld i at jeg sliter den dag i dag ;-) Ja, jeg må jo si at jeg slet litt sjøl før, men jeg fyrte aldri opp da jeg bodde hjemme så jeg måtte jo lære. Synes datterene min er kjempeflink som får til nå. 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 Hehe, jeg trodde det var noe alle kunne, jeg? Det var en av mine faste arbeidsoppgaver flere ganger i uka da jeg var barn. Toåringen i huset er min lille assistent når jeg fyrer i ovnen. Han vet nøyaktig hva som skal gjøres:-) Bra du har funnet ut av det, så slipper du å gå rundt inntullet i pledd, og med hansker og lue på inne neste gang du er alene hjemme;-) I den første leiligheten vi bodde var det iskaldt, sambo reiste vekk en helg, og gjett hvem som satt under 2 dyner da han kom hjem ) 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 Ja, jeg må jo si at jeg slet litt sjøl før, men jeg fyrte aldri opp da jeg bodde hjemme så jeg måtte jo lære. Synes datterene min er kjempeflink som får til nå. Jeg skal lære opp guttungen så han ikke møter de samme problemene han, he he. Må bare få det til selv først ;-) 0 Siter
Luska Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 Til slutt får nok alle fyr, men cluet er jo om man bare går bort, legger innpå og vips så brenner det akkurat slik det skal gjøre. Og i tillegg får jeg jo slått ihjel litt tid med og spørre på Dol ) Og her kan man spørre om alle slags små og store ting en lurer på. Ja, det er sant! ) 0 Siter
EllaJo Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 Fyre kan jeg ja! Det er da så enkelt. Trikset mitt er å bruke bjørkeved ved oppfyring, og heller legge på større kubber av andre sorter etter hvert. I tillegg har vi småved som vi bruker til å få fyr. 0 Siter
Lillemus Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 Jepp. Er ikke noe problem det, men det er vanskeligere om ovnen er helt tom for gammel aske, da tar det lengre tid før det blir så varmt at vedkubbene tar skikkelig fyr. 0 Siter
Soria Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 Jeg syntes det var vanskelig helt til jeg oppdaget tennbriketter. Nå er det enkelt å få fyr 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 Jepp. Er ikke noe problem det, men det er vanskeligere om ovnen er helt tom for gammel aske, da tar det lengre tid før det blir så varmt at vedkubbene tar skikkelig fyr. Det ligger en liten skrytemelding fra meg til deg på meldinger:) 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 Jeg syntes det var vanskelig helt til jeg oppdaget tennbriketter. Nå er det enkelt å få fyr Har tenkt på at skal kjøpe det, sambo bare fnyser av det,men jeg har lært meg og ikke alltid høre på han ;-) 0 Siter
Gjest GA Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 Ja, jeg kan fyre. Vi har vedovn på hytta, og hjemme. Det har jeg kunnet siden jeg var jentunge. -jeg jukser med opptenningsbriketter, da går det kjappere... Eneste jeg ikke har gjort er å fyre opp i parafinovnen, det gjør gubben. 0 Siter
Goliath Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 Har tenkt på at skal kjøpe det, sambo bare fnyser av det,men jeg har lært meg og ikke alltid høre på han ;-) Små tennbriketter er faktisk kjekke å ha, for da slipper du opptenningspapiret. De koster en tier for 20 stk på europris. Men uansett vil du trenge oppfyringsveden. For legger du inn store kubber med en eller to små opptenningsbriketter, så blir det ikke mye fart av det..... 0 Siter
mrxx Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 Yepp det kan jeg, fyrer i peisen hver dag og det tar fyr etter første forsøk. 0 Siter
Excelsion Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 Små tennbriketter er faktisk kjekke å ha, for da slipper du opptenningspapiret. De koster en tier for 20 stk på europris. Men uansett vil du trenge oppfyringsveden. For legger du inn store kubber med en eller to små opptenningsbriketter, så blir det ikke mye fart av det..... Da har du dårlig ved! 0 Siter
bugge -jenta Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 Da er det gjort. Fra nå av blir du rene kløpperen. Hadde også en sperre på det området, siden mannen min styrer med det når han er hjemme, men nå er jeg i gang jeg også. Men mannen min styrer fortsatt med det når han er hjemme, for det meste. Kan ikke bli helt arbeidsledig i huset han heller da:o) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.