Gå til innhold

FU: Kan du fyre i en vedovn?

Anbefalte innlegg

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

6

• Mrs. Wallace

4

• Luska

3

• jubalong70

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

fuji1365380447
Skrevet

Ja, jeg er en kløpper til å fyre i ovnen. Har vokst opp uten andre varmekilder enn vedovn, og da lærer man seg å fyre opp ganske tidlig.

Trikset er bare å sørge for at det er luft mellom de små pinnene man begynner med. man må følge litt med i starten, og sørge for at det er god trekk hele tiden.

Gubben har aldri bodd i hus med vedovn, og han klarer aldri å fyre opp. Jeg holder på å le meg i hjæl der han stapper inn to store kubber og håper at det skal skje mirakler....

Skrevet

Etter mottoet "øvelse gjør mester" så kan jeg fyre i en vedovn. Men da jeg fikk vedovn inn i huset for 3 år siden kunne jeg det ikke...

Gjest Shira12
Skrevet

Da er det gjort. Fra nå av blir du rene kløpperen. Hadde også en sperre på det området, siden mannen min styrer med det når han er hjemme, men nå er jeg i gang jeg også.

Men mannen min styrer fortsatt med det når han er hjemme, for det meste. Kan ikke bli helt arbeidsledig i huset han heller da:o)

Arbeidsledige må de ikke bli :o)

Det brenner godt nå, og varmt og godt i huset, jeg sitter med en kopp nytrykket kaffe og doler, kan det bli bedre? :o)

Gjest Shira12
Skrevet

Ja, jeg er en kløpper til å fyre i ovnen. Har vokst opp uten andre varmekilder enn vedovn, og da lærer man seg å fyre opp ganske tidlig.

Trikset er bare å sørge for at det er luft mellom de små pinnene man begynner med. man må følge litt med i starten, og sørge for at det er god trekk hele tiden.

Gubben har aldri bodd i hus med vedovn, og han klarer aldri å fyre opp. Jeg holder på å le meg i hjæl der han stapper inn to store kubber og håper at det skal skje mirakler....

"Gubben har aldri bodd i hus med vedovn, og han klarer aldri å fyre opp. Jeg holder på å le meg i hjæl der han stapper inn to store kubber og håper at det skal skje mirakler.... "

Tror på mirakler jeg altså! ;-)

Gjest Shira12
Skrevet

Etter mottoet "øvelse gjør mester" så kan jeg fyre i en vedovn. Men da jeg fikk vedovn inn i huset for 3 år siden kunne jeg det ikke...

Så da er det håp for meg da altså.

fuji1365380447
Skrevet

"Gubben har aldri bodd i hus med vedovn, og han klarer aldri å fyre opp. Jeg holder på å le meg i hjæl der han stapper inn to store kubber og håper at det skal skje mirakler.... "

Tror på mirakler jeg altså! ;-)

De fleste som syntes at det er vanskelig å fyre, tar seg bare ikke tid til å gjøre det skikkelig.

Å fyre opp er kos - sett deg ned foran ovnen de første minuttene. Bruk avispapir, småpinner og evt et par opptenningsbrikketter. Ha dørene oppe slik at trekken får skikkelig tak. Fyll på med flere små pinner slik at ilden får noe å ta tak i.

Og nyt den deilige varmen i ansiktet når du puster litt ekstra på flammene får å få opp farten. Skikkelig Askeladden jeg.

laguna1365380434
Skrevet

Jeg KAN om jeg må,men jeg er ikke særlig dreven. Mutter en mester, hun får det til med en gang hun, jeg strever litt. Ikke noen super speider jeg altså..;-)

Skrevet

Arbeidsledige må de ikke bli :o)

Det brenner godt nå, og varmt og godt i huset, jeg sitter med en kopp nytrykket kaffe og doler, kan det bli bedre? :o)

Da har du det bedre enn meg, for her er det faktisk ganske kaldt. Og likevel sitter jeg her...

Skrevet

Da har du dårlig ved!

Har du store kubber som fungerer godt med bare et par briketter som "opptenningsved", så brenner de alt for godt og raskt til å være god fyringsved.

Så det så...:-)

Gjest Shira12
Skrevet

De fleste som syntes at det er vanskelig å fyre, tar seg bare ikke tid til å gjøre det skikkelig.

Å fyre opp er kos - sett deg ned foran ovnen de første minuttene. Bruk avispapir, småpinner og evt et par opptenningsbrikketter. Ha dørene oppe slik at trekken får skikkelig tak. Fyll på med flere små pinner slik at ilden får noe å ta tak i.

Og nyt den deilige varmen i ansiktet når du puster litt ekstra på flammene får å få opp farten. Skikkelig Askeladden jeg.

Kan jo bli en riktig kosestund og fyre opp, for bli morgenrituale mitt dette da :o)

Skrevet

Holder du kurs? :o)

Bare kom du, skal jeg vise deg!

Kluet er å ha nok papir og nok luft mellom veden. I tillegg nok trekk etter at man har tent opp.

Skrevet

Ja det har jeg måttet lært meg ellers hadde jeg frosset ihjel når sambo er på sjøen.

Skrevet

Jeg er, mildt sagt - jævlig dårlig på å fyre i ovnen. Men med avispapir, flis og opptenningsbriketter så får jeg det til....innimellom...:-D

Skrevet

Klart jeg kan!

Jeg kan hugge ved også. Har til og med saget ned et par trær, og hugget dem opp til ved - alene.

Det er bra terapi.

Skrevet

Uff, dette her er jeg elendig på.

Hadde vedovn der vi bodde før, og jeg fikk nesten aldri fyr på den.

Ga som regel opp etter noen forsøk.

Tror jeg kan telle på hånda de gangene jeg har greid å få fyr i en vedovn ja.

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Ja, jeg kan å fyre opp i en vedovn. Fyr på peisen får jeg også :-)

Men det er blandt de tingene mine foreldre ikke lot barna slippe til med, så jeg har fått grundig opplæring av min mann.

Skrevet

Hadde vedfyring som eneste varmekilde der jeg bodde tidligere, så kunsten å fyre opp ble jeg dreven i. Lærte det forresten hjemme da jeg var rundt ti år...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...