Gå til innhold

Hva er definisjonen på krig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er egentlig definisjon på krig?

Jeg er nesten fristet til å si at hele verden pr i dag er i krig. Dette fordi hele verdens befolkning kan risikere terrorhandlinger. "Ingen er trygge", på en måte. Slik har det kanskje alltid vært, men alt er jo mer synlig i dag siden informasjonsstrømmen er mye større i dag enn for 30, 70 eller 100 år siden.

Eller er det slik at for å kalle det krig, så må det være gjensidige krigshandlinger mellom to eller flere nasjoner?

Uansett så er verdenssituasjonen i dag dramatisk og trist, synes jeg.

Og alt som har fulgt i kjølvannet av disse berømte muhammed-tegninene skremmer hvertfall meg. Gjør meg sint.

fuji1365380447
Skrevet

Hvis du føler at du lever i en krigssituasjon, så er det en STOR fornærmelse mot alle de stakkars mennenskene som virkelig lever med krig tett innpå seg!

I Norge blir vi utrygge bare med tanken på at noen kan være stygge med oss.

For de som bor i Angola, Afganistan, Irak, Somalia osv, så er drap og vold dagligdags.

Skrevet

Hvis du føler at du lever i en krigssituasjon, så er det en STOR fornærmelse mot alle de stakkars mennenskene som virkelig lever med krig tett innpå seg!

I Norge blir vi utrygge bare med tanken på at noen kan være stygge med oss.

For de som bor i Angola, Afganistan, Irak, Somalia osv, så er drap og vold dagligdags.

Det er derfor jeg lurer på om det finnes en formell definisjon på ordet krig.

Selvsagt vet jeg at vår situasjon i Norge ikke på noen måte kan sammenlignes med situasjonen i alle tungt krigsherjede land. Jeg er jo ikke helt snever heller.

fuji1365380447
Skrevet

Det er derfor jeg lurer på om det finnes en formell definisjon på ordet krig.

Selvsagt vet jeg at vår situasjon i Norge ikke på noen måte kan sammenlignes med situasjonen i alle tungt krigsherjede land. Jeg er jo ikke helt snever heller.

A war is a contest between nations or states, carried on by force, whether for defence, for revenging insults and redressing wrongs, for the extension of commerce, for the acquisition of territory, for obtaining and establishing the superiority and dominion of one over the other, or for any other purpose; armed conflict of sovereign powers; declared and open hostilities. "Men will ever distinguish war from mere bloodshed." (F. W. Robertson)

As war is the contest of nations or states, it always implies that such contest is authorised by the monarch or the sovereign power of the nation. A war begun by attacking another nation, is called an offensive war, and such attack is aggressive. War undertaken to repel invasion, or the attacks of an enemy, is called defensive.

Skrevet

A war is a contest between nations or states, carried on by force, whether for defence, for revenging insults and redressing wrongs, for the extension of commerce, for the acquisition of territory, for obtaining and establishing the superiority and dominion of one over the other, or for any other purpose; armed conflict of sovereign powers; declared and open hostilities. "Men will ever distinguish war from mere bloodshed." (F. W. Robertson)

As war is the contest of nations or states, it always implies that such contest is authorised by the monarch or the sovereign power of the nation. A war begun by attacking another nation, is called an offensive war, and such attack is aggressive. War undertaken to repel invasion, or the attacks of an enemy, is called defensive.

Mener du at alle andre krigsliknende aktiviteter (der grupper på tvers av land fører "krig" mot land eller andre grupper av mennesker) derfor ikke kan defineres som krig?

I følge den definisjonen så kan man ikke føre krig mot terrorister. Og hva skal man i så fall da kalle det?

fuji1365380447
Skrevet

Mener du at alle andre krigsliknende aktiviteter (der grupper på tvers av land fører "krig" mot land eller andre grupper av mennesker) derfor ikke kan defineres som krig?

I følge den definisjonen så kan man ikke føre krig mot terrorister. Og hva skal man i så fall da kalle det?

Det er jo netopp det som er terrorismens paradoks - at de "gamle" definisjonene på krig ikke tar høyde for at kriger kan foregå på tvers av stater.

Men Luska ba om en definisjon på krig, og det fikk hun.

Skrevet

Det er jo netopp det som er terrorismens paradoks - at de "gamle" definisjonene på krig ikke tar høyde for at kriger kan foregå på tvers av stater.

Men Luska ba om en definisjon på krig, og det fikk hun.

Det fikk hun.

Og den definisjonen er for lengst blitt gammeldags. Lurte derfor på om du hadde noe mer.

Angela1365380318
Skrevet

Jepp det finnes en definesjon på krig. Husker den ikke ordrett men det er noe med et visst antall mennesker drept innen for et visst tidsrom muligens var ordet konflikt med også. Kan sjekkes opp (stod i samfunskunnskapsboken min 3sk) definisjonen på fred var iallefall fravær av krig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...