fei1365380229 Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 Jeg skjønner ikke en dritt av dette her jeg. Hvorfor blir noen muslimer så vanvittig forbannet pga. disse Muhammed-tegningene. Orker ikke følge med jeg, syns det er en ikke sak. Vi blir da ikke så forbannet hvis de tegner Jesus i merkelige posisjoner. Ja, egentlig så er det vel bare gøy . Tar de seg så vanvittig høytidlig eller hva er det for noe? Jeg vet jeg er skikkelig uvitende. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 Det skal ikke lages bilder av Muhammed eller profetene i følge islam. I alle fall er det sånn jeg har forstått det. 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 2. februar 2006 Forfatter Skrevet 2. februar 2006 Det skal ikke lages bilder av Muhammed eller profetene i følge islam. I alle fall er det sånn jeg har forstått det. "På 600-tallet grunnla kjøpmannen Muhammed en ny verdensreligion, islam. Han fikk liten støtte for budskapet i hjembyen Mekka, og dro derfor i 622 med sine tilhengere til Medina. Utvandringen fra Mekka regnes som grunnleggelsen av islam. Grunnlaget for islam er Koranen, en samling muntlige overleveringer fra Muhammed, som han betraktet som åpenbaringer fra Allah (Gud)". Er det virkelig slik det foregikk? Jaja, det er vel litt på samme måte som med Jesus. Har muslimene ALDRI trykket bilder av Muhammed da eller? Er det noe han fant på selv? *skikkelig grønn i religion* 0 Siter
Goliath Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 Det skal ikke lages bilder av Muhammed eller profetene i følge islam. I alle fall er det sånn jeg har forstått det. I følge koranen så finnes det intet slikt forbud. Men i visse muslimske kulturer (balnt Sunni muslimer tror jeg) så har de valgt selv at det skal være et slikt forbud. Blant Shia muslimer finnes visst ikke et slikt forbud. Muhammed er blant annet avbildet over alt i Iran. 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 2. februar 2006 Forfatter Skrevet 2. februar 2006 I følge koranen så finnes det intet slikt forbud. Men i visse muslimske kulturer (balnt Sunni muslimer tror jeg) så har de valgt selv at det skal være et slikt forbud. Blant Shia muslimer finnes visst ikke et slikt forbud. Muhammed er blant annet avbildet over alt i Iran. Men at en avis trykker disse forholdsvis "snille" tegningene er det noe en norsk regjering egentlig skal beklage? Det som bør beklages er vel heller at norske statsborgere ute i verden og her hjemme blir truet på livet pga. noe en avis har gjort 0 Siter
Prozak Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 "På 600-tallet grunnla kjøpmannen Muhammed en ny verdensreligion, islam. Han fikk liten støtte for budskapet i hjembyen Mekka, og dro derfor i 622 med sine tilhengere til Medina. Utvandringen fra Mekka regnes som grunnleggelsen av islam. Grunnlaget for islam er Koranen, en samling muntlige overleveringer fra Muhammed, som han betraktet som åpenbaringer fra Allah (Gud)". Er det virkelig slik det foregikk? Jaja, det er vel litt på samme måte som med Jesus. Har muslimene ALDRI trykket bilder av Muhammed da eller? Er det noe han fant på selv? *skikkelig grønn i religion* "Er det virkelig slik det foregikk? Jaja, det er vel litt på samme måte som med Jesus. " Det er i prinsippet nøyaktig det samme som med kristendommen. ".............................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 "Orker ikke følge med jeg, syns det er en ikke sak." Det er ikke lenger en ikke-sak :-) "Vi blir da ikke så forbannet hvis de tegner Jesus i merkelige posisjoner. Ja, egentlig så er det vel bare gøy" En del kristne ville nok blitt i harnisk hvis noen hadde gjort det. Men forskjellen er at de hadde neppe truet med vold og terrororganisasjoner, og at alle andre skal be om unnskyldning. "............................................" 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 2. februar 2006 Forfatter Skrevet 2. februar 2006 "Orker ikke følge med jeg, syns det er en ikke sak." Det er ikke lenger en ikke-sak :-) "Vi blir da ikke så forbannet hvis de tegner Jesus i merkelige posisjoner. Ja, egentlig så er det vel bare gøy" En del kristne ville nok blitt i harnisk hvis noen hadde gjort det. Men forskjellen er at de hadde neppe truet med vold og terrororganisasjoner, og at alle andre skal be om unnskyldning. "............................................" Nei, selvfølgelig nå syns jeg faktisk ikke det er en ikke-sak lenger jeg heller. Jeg blir sint og provosert over disse fanatiske muslimene, men les; fanatiske da, siden det utrolig mange som tar avstand fra det vi ser her nå. Jeg blir også helt matt av Kreket Krekar. Få'n ut!!!! 0 Siter
petter smart Skrevet 3. februar 2006 Skrevet 3. februar 2006 Det er to grunner til at de blir så sinte. For det første er det i enkelte deler av islam forbudt å avbilde muhammed (mens det i andre er lov, og gjøres). For det andre reiste danske imamer til midtøsten med andre tegninger enn de som ble trykket. Disse var langt verre og folk ble lurt til å tro at vi i vesten støtter slikt. 0 Siter
Goliath Skrevet 3. februar 2006 Skrevet 3. februar 2006 Men at en avis trykker disse forholdsvis "snille" tegningene er det noe en norsk regjering egentlig skal beklage? Det som bør beklages er vel heller at norske statsborgere ute i verden og her hjemme blir truet på livet pga. noe en avis har gjort Og nettopp derfor vil ikke (og kan ikke) vår regjering unnskylde for dette. De kan si det er beklagelig at en avis har trykket tegninger som muslimer føler seg støtt av, men de kan ikke unnskylde at redaktøren har benyttet sin ytringsfrihet til å gjøre noe som er godt innenfor norske lover. Og til nå er det akkurat det de har gjort, og ikke har gjort - hvilket er helt korrekt. 0 Siter
morsan Skrevet 3. februar 2006 Skrevet 3. februar 2006 Det er to grunner til at de blir så sinte. For det første er det i enkelte deler av islam forbudt å avbilde muhammed (mens det i andre er lov, og gjøres). For det andre reiste danske imamer til midtøsten med andre tegninger enn de som ble trykket. Disse var langt verre og folk ble lurt til å tro at vi i vesten støtter slikt. "For det andre reiste danske imamer til midtøsten med andre tegninger enn de som ble trykket. Disse var langt verre og folk ble lurt til å tro at vi i vesten støtter slikt. " Oi, det har jeg ikke fått med meg. Link? 0 Siter
favn Skrevet 3. februar 2006 Skrevet 3. februar 2006 "For det andre reiste danske imamer til midtøsten med andre tegninger enn de som ble trykket. Disse var langt verre og folk ble lurt til å tro at vi i vesten støtter slikt. " Oi, det har jeg ikke fått med meg. Link? Har stått i flere aviser, jeg tror jeg leste dette i Aftenposten. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 3. februar 2006 Skrevet 3. februar 2006 "For det andre reiste danske imamer til midtøsten med andre tegninger enn de som ble trykket. Disse var langt verre og folk ble lurt til å tro at vi i vesten støtter slikt. " Oi, det har jeg ikke fått med meg. Link? Ikke den du vil ha, men har du sett denne? http://web3.aftenbladet.no/innenriks/article253370.ece 0 Siter
Goliath Skrevet 3. februar 2006 Skrevet 3. februar 2006 "På 600-tallet grunnla kjøpmannen Muhammed en ny verdensreligion, islam. Han fikk liten støtte for budskapet i hjembyen Mekka, og dro derfor i 622 med sine tilhengere til Medina. Utvandringen fra Mekka regnes som grunnleggelsen av islam. Grunnlaget for islam er Koranen, en samling muntlige overleveringer fra Muhammed, som han betraktet som åpenbaringer fra Allah (Gud)". Er det virkelig slik det foregikk? Jaja, det er vel litt på samme måte som med Jesus. Har muslimene ALDRI trykket bilder av Muhammed da eller? Er det noe han fant på selv? *skikkelig grønn i religion* Det er noe sunni-muslimene har "funnet på". Det står intet slikt forbud i Koranen. Shia-muslimene har alltid trykket bilder av Muhammed, og f.eks Iran er fulle av slike bilder (dog kun "respektable" bilder). 0 Siter
citygirl Skrevet 3. februar 2006 Skrevet 3. februar 2006 Det er noe sunni-muslimene har "funnet på". Det står intet slikt forbud i Koranen. Shia-muslimene har alltid trykket bilder av Muhammed, og f.eks Iran er fulle av slike bilder (dog kun "respektable" bilder). Jeg er også ganske uvitende om religion... Men tenker noen naive tanker høyt: Men hvis en religion erklærer krig med et annet land - Og mange personer i det landet har den religionen. Har vi da en borgerkrig? Hvem er motparten til muslimene - _alle_ dansker og nordmenn? Skal man vente til noen blir bombet før man erklærer "motkrig"? Skjønner ikke dette helt, jeg. Er JEG i krig? Skal jeg i militæret da? Hva med muslimene som er i det norske forsvaret - er de da i krig mot eller med? Er det bare "Kreket" som er i krig? For seg selv, liksom? Jeg ser ikke frem til at fredagsbønnen er ferdig. *leter i telefonkatalogen etter nærmeste bomberom* 0 Siter
Goliath Skrevet 3. februar 2006 Skrevet 3. februar 2006 Jeg er også ganske uvitende om religion... Men tenker noen naive tanker høyt: Men hvis en religion erklærer krig med et annet land - Og mange personer i det landet har den religionen. Har vi da en borgerkrig? Hvem er motparten til muslimene - _alle_ dansker og nordmenn? Skal man vente til noen blir bombet før man erklærer "motkrig"? Skjønner ikke dette helt, jeg. Er JEG i krig? Skal jeg i militæret da? Hva med muslimene som er i det norske forsvaret - er de da i krig mot eller med? Er det bare "Kreket" som er i krig? For seg selv, liksom? Jeg ser ikke frem til at fredagsbønnen er ferdig. *leter i telefonkatalogen etter nærmeste bomberom* Skulle dette bli en krig, så blir det en type krig vi aldri har kjempet før. Det vil i så fall kunne bli en blanding av krig "land mot land", kultur mot kultur (der terroraksjoner er inkludert) og borgerkrig - alt i en og samme røre..... Et "godt" samlebegrep vil vel være 3.dje verdenskrig...... 0 Siter
citygirl Skrevet 3. februar 2006 Skrevet 3. februar 2006 Skulle dette bli en krig, så blir det en type krig vi aldri har kjempet før. Det vil i så fall kunne bli en blanding av krig "land mot land", kultur mot kultur (der terroraksjoner er inkludert) og borgerkrig - alt i en og samme røre..... Et "godt" samlebegrep vil vel være 3.dje verdenskrig...... Lurer på om politikerne skjønner hva som skjer. Håper noen passer på "oss" som ikke vil krige med noen som helst. Er jeg hysterisk som synes dette er dritskummelt? Jeg vokste opp i et land med ca 40 % muslimer - opplevde aldri noe skummelt da. Men jeg får ikke veldig lyst til å reise tilbake dit nå... 0 Siter
Goliath Skrevet 3. februar 2006 Skrevet 3. februar 2006 Lurer på om politikerne skjønner hva som skjer. Håper noen passer på "oss" som ikke vil krige med noen som helst. Er jeg hysterisk som synes dette er dritskummelt? Jeg vokste opp i et land med ca 40 % muslimer - opplevde aldri noe skummelt da. Men jeg får ikke veldig lyst til å reise tilbake dit nå... Jeg tror nok at det går opp for "noen og en hver" hvor alvorlig det er det som nå skjer. Og så kan vi ikke annet enn å håpe at de som har muligheten til det behandler dette på det som er den mest fornuftige måten å gjøre det på. Diplomatiet og dialogen mellom vestlige land har fungert forholdsvis bra i svært mange år. Utfordringen nå er at det samme diplomatiet og dialogen ikke har tilsvarende effekt når man møter ledelsen i totalitære land som har en helt annen kultur, samfunnsstruktur, reaksjonsmønster og verdinormer enn hva vi er vant og kjent med. Det skaper store utfordringer, og det kan medføre store konflikter på grunnlag av noe som egentlig er "bagateller". Men det KAN også føre til økt forståelse for hverandre på litt sikt - hvis vi skal forsøke å se noe positivt i alt dette. 0 Siter
citygirl Skrevet 3. februar 2006 Skrevet 3. februar 2006 Jeg tror nok at det går opp for "noen og en hver" hvor alvorlig det er det som nå skjer. Og så kan vi ikke annet enn å håpe at de som har muligheten til det behandler dette på det som er den mest fornuftige måten å gjøre det på. Diplomatiet og dialogen mellom vestlige land har fungert forholdsvis bra i svært mange år. Utfordringen nå er at det samme diplomatiet og dialogen ikke har tilsvarende effekt når man møter ledelsen i totalitære land som har en helt annen kultur, samfunnsstruktur, reaksjonsmønster og verdinormer enn hva vi er vant og kjent med. Det skaper store utfordringer, og det kan medføre store konflikter på grunnlag av noe som egentlig er "bagateller". Men det KAN også føre til økt forståelse for hverandre på litt sikt - hvis vi skal forsøke å se noe positivt i alt dette. Håper du har rett, at dette på sikt kan føre til bedre forståelse og kommunikasjon. Blir lettet norske muslimer skal hjelpe til for å få økt forståelse og for å roe gemyttene. Folk flest (muslimer og andre) ønsker vel i bunn og grunn ikke krig hvor uskyldige slaktes ned? Håper jeg. 0 Siter
Goliath Skrevet 3. februar 2006 Skrevet 3. februar 2006 Håper du har rett, at dette på sikt kan føre til bedre forståelse og kommunikasjon. Blir lettet norske muslimer skal hjelpe til for å få økt forståelse og for å roe gemyttene. Folk flest (muslimer og andre) ønsker vel i bunn og grunn ikke krig hvor uskyldige slaktes ned? Håper jeg. "Folk flest (muslimer og andre) ønsker vel i bunn og grunn ikke krig hvor uskyldige slaktes ned?" Jeg håper du har rett, men blir stadig vekk negativt overrasket over de jeg opprinnelig trodde var moderate muslimer. Det ser i hvert fall ut til at veldig mange muslimer (både enkelte totalitære lands ledelse, organisasjoner og svært mange enkeltpersoner) faktisk ser ut til å ønske at dette utvikler seg til en storkonflikt mellom "dem og oss". Og det er det som nå er mest skremmende - særlig fordi det er svært lite vi kan gjøre med det hvis det utvikler seg videre, annet enn å sette hardt mot hardt til slutt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.