Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 30 år. De siste dagene har jeg hatt tiltagende magesmerter og etterhvert også feber. Jeg var hos lege i dag og fikk påvist egglederbetennelse. Har fått Flagyl + antibiotica.

Jeg ahr det siste året vært plaget av en del blødninger utenom mens og også noe smerter på samme side som jeg nå har vondt. Jeg har vært til flere kontroller hos gynekolog som kun fant ut at jeg hadde en hyperplastisk slimhinne. Dette fant hun ut ved å ta celleprøver fra livmorhals og livmorhulen. Det ble behandlet med et gestagent hormon og siden har jeg ikke merket mye til blødningene.

Mitt spørsmål er derfor: Kan det hende at jeg har gått rundt med egglederbetennelse i perioder det siste året uten at dette bla fanget opp på undersøkelse? (det ble kun tatt ultralyd, ikke blodprøver)Kan egglederbetennelse gå over av seg selv for så å vende tilbake? (har hatt 5 perioder med smerter og blødninger siste år)

I såfall: Kan det hende jeg er blitt steril?

Jeg har kun hatt vondt på den ene siden, bedrer dette mine sjanser for å unngå å bli steril?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216850-egglederbetennelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kan ikke svare deg på det konkrete spørsmål: om du kan ha gått med egglederbetennelse i perioder. Egglederbetennelse vil vanligvis komme akutt med smerter og feber. Som andre infeksjoner, kan den gå over av seg selv uten behandling. Risiko for sterilitet etter en enkelt episode med egglederbetennelse angis å være 15%, tallet øker etter flere anfall.

Den hyperplastiske slimhinne har ikke sammenhang med infeksjon, den kan ses ved manglende eggløsning.

Egglederbetennelse kan med sikkerhet bare påvises ved laparoskopi, er det i det hele tatt sikkert at det er det du har hatt?

Jeg vil foreslå at man vurderer andre årsaker til dine symptomer, og jeg tenker på at det kan være endometriose, en godartet tilstand hvor det er livmorslimhinne utenfor livmoren. Det gir smerter og i noen tilfeller feber. Det gir gjerne symptomer i tiden før menstruasjonen og menstruasjonssmerter. Det kan også bare påvises ved laparoskopi. Etter så lang sykehistorie bør man kanskje overveie laparoskopi for å få det hele avklart?

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216850-egglederbetennelse/#findComment-1599193
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...