Gå til innhold

har veileder noe som helst ansvar for at en oppgave går til helvete...

Anbefalte innlegg

Gjest masterstudentinnen
Skrevet

fikk elendig resultat på en masteroppgave. I begrunnelsen fra sensor heter det at " problemstillingen er svært tvetydig og uklar, og legger dermed premiss for resten av oppgaven, da man ikke er sikker på hva kandidaten ønsker å legge fokus på.

Problemstillingen ble nærmest lagt i fanget mitt av veileder da han syntes at den var mye bedre enn den jeg selv foreslo. Problemstilling skal også godkjennes av veileder.

Nå er det ikke min mening å gi veileder skylda for at hele oppgaven gikk i dass, mye kunne nok vært bedre utdypet og forklart fra min side. Men har de ikke noe ansvar i forhold til de problemstillinger og forslag de råder studenter til å velge?

Eller ligger ansvaret på meg alene?

Gjest En annen masterstudentine
Skrevet

Dette er bare et eksempel på hvor viktig det er å tenke selvstendig og kritisk, selv når man har en veileder.

Jeg har selv vært borti i en veileder som har rådet meg til å bruke en spesiell problemstilling. Dette var en erfaring som jeg neppe vil bruke videre i mine studier.

Veiledere og lærere har ofte "tenkt" sin egen disposisjon når de fremlegger en problemstilling. Av og til stemmer det kanskje ikke den disposisjonen med studentens? Veiledere er jo tross alt bare subjektive mennesker. Og de har som regel et annet perspektiv. De har kommet faglig lenger. Kanskje er problemstillingen litt for ambisiøs, og når sensor skal rette oppgaven så kommer det for en dag?

Men et annet perspektiv er også: Det kan "lyse gjennom" i oppgaven at dette ikke er en selvstendig oppgave med en rød tråd helt fra begynnelsen av. Noe som er meget viktig.

Jeg vet ikke. Er bare noen tanker.

Selvsagt skal man lytte til veileder, men veiledere er også bare subjektive mennesker med sin dagsform, sine lyter. Og til syvende og sist så må man bare stole på seg selv.

I oppgaver på univeritet og høgskole så legger sensorene som regel vekt på selvstendighet og kritisk tenkning. Om ikke dette er tilfellet, så kan det være lett synlig.

Skrevet

Tja. Ansvaret er vel hos deg, men jeg ville vel ha forventet en bedre veileder. Hadde dette skjedd meg, tror jeg kanskje jeg hadde tatt opp (ikke nødvendigvis karaktererklage) men dette med at du kanskje ikke har fått skikkelig veiledning.

En god veileder for meg er en som får meg til å tenke bredere, se på mine egne tanker med nytt syn, bidra med økt forståelse etc etc. Ikke en som legger sine føringer i min skriveprosess.

Jeg har alltid avklart på forhånd de forventninger jeg har til veileder i starten av prosessen;

jeg har de og de ambisjonene, vil være fornøyd med karakter fra _ og opp, jeg ønsker ikke fasiter men input som kan sette i gang nye tanker hos meg osv.

Synd med masteren din. Skjønner du er skuffa. Man stoler jo på veiledere når man er i en sånn prosess...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...