Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er 37 år, har født 3 barn det siste barnet for 9 uker siden.

Har egentlig valgt p-sprøyten, men dette er noe helt nytt for meg og jeg lurer derfor på noe. Jeg ammer nå, vil p-sprøyten få innvirkning på melkeproduksjonen?

Det nevnes i noen innlegg at slimhinnen blir tynn, hva vil det si?

Humørsvingninger er jeg litt skeptisk til, er dette ofte utbredt blandt brukerne?

Mens jeg var gravid fikk jeg lett rifter ved samleie, noe som var svært ubehagelig. Huden virket svært tynn i skjedeåpningen. Jeg var forresten plaget med sopp under hele dette svangerskapet og brukte canestensalve nesten hele tiden også litt youghurt.

Etter forrige fødsel for 2 år siden begynte jeg med minipillene etter 6 uker og fikk veldig blødninger og det viste seg at jeg da alt hadde fått mensen tilbake. Jeg sluttet med pillene og blødningen avtok. Jeg tenkte da egentlig at jeg bare kunne kutte ut prevensjon, etter som vi ønsket flere barn, men pga. sterk svangerskapsforgiftning i slutten av dette svangerskapet mente legen min at jeg burde vente litt med å bli gravid.

Fikk dermed satt inn kobberspiral noe som ikke var særlig behagelig for partneren min, selv om jeg fikk klippet den kortere flere ganger. Jeg valgte å ta den ut etter 2,5 mnd.

Har i tidligere år brukt p-pillen Trinordiol noe som fungerte veldig bra, ulempen er å passe på å få tatt dem. Hadde liten eller ingen mens. Etter hva jeg forstår vil denne p-pillen få innvirkning på melkeproduksjonen mens jeg ammer.

Når det gjelder hormon-spiral, vil denne også virke på samme måte som kobberspiralen ved at partneren min kan kjenne den? Den vil vel også få innvirkning på melkeprod. mens jeg ammer?

Har ikke fått regelmessig mens tilbake enda. Vil p-sprøyten være sikker med en gang?

Prevensjon er nå veldig viktig for meg, etter som vi ikke ønsker flere barn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21688-depo-provera/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest melora

Virker sprøyten med en gang?

Jeg har lenger blødning nå enn før jeg begynte med sprøyta, vanlig?

Hva med humørcvingninger?

det kan ta lang tid å bli gravid etter sprøyta, så hvis dere ønsker fler barn er det kanskje ikke noen god løsning..

Hormonspiral skal jo være bra, men det er jo spiral det og da..En del får humørsvingninger i begynnelsen, og blødninger de første mnd er vanlig. + uren hud.

Sprøyta kan gi humørsvingninger, depresjoner, blødninger de første mnd er vanlig her også, vanligvis stopper mensen etter noe tids bruk. Kan gi uren hud.

Har prøvd sprøyta selv, og jeg var ikke fornøyd. Fikk langvarige blødninger og humørsvingninger. Men det finnes jo de som tåler den utmerket da. Men hvis du er dårlig på å takle humørsvingninger er den kanskje ikke noe for deg..?

Ellers kan du jo prøve lady-comp.

men den er veldig dyr (over 4000). Sikrere enn persona, skal være. (produsenten lover gull og grønne skoger. Det er et innlegg lenger nede som jeg håper noen svarer på snart..)

Du har kanskjer ikke lyst til å sterilisere deg? eller la mannen din gjøre det?,,

kan være at du bør prøve hormonspiral ,. men den er også dyr.

kan jo hende du får bivirkninger, men de gir seg som regel etter et par mnd. (visstnok). Og det er vel det prev. middelet som skal gi minst biv. av de hormonelle greiene.

Eller så får du bruke kondom. Det gjør jeg. Dessverre..For jeg er for feig til å sette inn spiral. kanskje fordi jeg ikke har født og har angst for sånne sprike med bena ting..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21688-depo-provera/#findComment-93402
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

P-sprøyten og hormonspiralen innvirker ikke på melken. Begge er sikre med en gang.

Gjennom syklus vokser slimhinnen i livmoren pga østrogenproduksjonen fra eggstokkene. Med p-sprøyten fortsetter østrogenproduksjonen, men hormonet i p-sprøyten gjør slimhinnen ufølsom for østrogen så den ikke vokser -blir tynn- og derfor kommer det etterhvert ingen menstruasjon. Hormonspiralen virker på samme måte, men her blir hormonet inne i livmoren, med sprøyten finnes det også ute i kroppen og kan i større grad gi bivirkninger som humørsvingninger.

I sjeldne tilfeller merker partner tråden på spiralen, men det er altså ikke vanlig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21688-depo-provera/#findComment-94186
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...