Gå til innhold

Bør Norge beklage?

Gjest dette går da over alle grenser....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jens og Jonas har taklet dette utmerket ved å si at i Norge kan mediene trykke det de vil (og da implisitt: "I motsetning til hos 'dere'"). Dernest er det også en selvsagt gest at man beklager at noen har blitt såret av tegninene.

Jens og Jonas, de er gromguttene, de :)

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Luska

6

• mil1365380270

4

• morsan

3

• fei1365380229

2

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Norge som nasjon kan ikke beklage at noen har benyttet seg av sin ytringsfrihet. Det er en absurd tanke.

Støre har vel taklet dette på den eneste måten han kan, nemlig å beklage at noen føler seg støtt over tegningene, men ikke beklage at det ble trykket. Da må han i så fall beklage at vi har ytringsfrihet.

....

Ellers burde de snille, satiriske tegningene ikke være egnet til å hisse opp noen:

http://www.faithfreedom.org/Gallery/28.htm

Var det alle disse tegningene som var blitt trykket i avisa, eller bare den øverste?

Skrevet

Hvis det kan hindre Norge og nordmenn fra å bli terrorangrepet, syns jeg vi bør beklage.

Den som bør straffes er redaktøren som tankeløst nok trykket tegningene.

Jeg er selv konfliktsky og hvis det kan redde oss fra å bli angrepet, så la oss jatte med.

Skrevet

Var det alle disse tegningene som var blitt trykket i avisa, eller bare den øverste?

Så vidt jeg forstår, ble alle satt sammen og trykket i en collage (tror jeg det heter).

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Så vidt jeg forstår, ble alle satt sammen og trykket i en collage (tror jeg det heter).

Ok. Takk for linken. Jeg har lurt på hvilke tegninger det var snakk om. Greit å vite hva man diskuterer!

mil1365380270
Skrevet

Nei! Denne konfrontasjonen må vi ta, faktisk på tide at det kom opp. Mener fremgangsmåten til nå er riktig, beklage at de ble støtt, ikke mer.

Hvis vi var av samme kaliber som de krigshissende muslimske lederne, hadde vi for lengst blitt rabiate fordi de brenner flagget vårt.

Akkurat nå når det koker, er det viktig at vi ser forskjell på de krigerske fraksjonene og alle verdens muslimer. Og at vi er observante på at det faktisk finnes noen som utnytter saken på motsatt side også, folk som vil alle muslimer til livs.

Skrevet

Nei, en statsleder/regjering skal overhodet ikke gå ut og beklage at en redaktør har benyttet sin ytringsfrihet.

Skjønt jeg forstår fortsatt ikke vitsen med å trykke de tegningene. Tullskap fra begge sider, kan ikke disse religiøse fanatikerene prøve å se litt lenger enn nesa rekker?

Skrevet

Nei! Denne konfrontasjonen må vi ta, faktisk på tide at det kom opp. Mener fremgangsmåten til nå er riktig, beklage at de ble støtt, ikke mer.

Hvis vi var av samme kaliber som de krigshissende muslimske lederne, hadde vi for lengst blitt rabiate fordi de brenner flagget vårt.

Akkurat nå når det koker, er det viktig at vi ser forskjell på de krigerske fraksjonene og alle verdens muslimer. Og at vi er observante på at det faktisk finnes noen som utnytter saken på motsatt side også, folk som vil alle muslimer til livs.

Nettopp - derfor blir det helt galt å boikotte taxisjåfører etc.

Skrevet

Hvis det kan hindre Norge og nordmenn fra å bli terrorangrepet, syns jeg vi bør beklage.

Den som bør straffes er redaktøren som tankeløst nok trykket tegningene.

Jeg er selv konfliktsky og hvis det kan redde oss fra å bli angrepet, så la oss jatte med.

neineinei og atternei

mil1365380270
Skrevet

Nettopp - derfor blir det helt galt å boikotte taxisjåfører etc.

Akkurat sånt piss skal folk styre unna! Bruk hodet!

Skrevet

neineinei og atternei

Jeg har fått med meg at fleste ikke syns vi skal beklage. Da kommer naive meg med følgende spørsmål: Er det ikke bedre å jatte med og dermed kanskje unngå terror mot oss? Er det ikke logisk at jo mer vi provoserer, jo større er sjansen for at de finner på noe drastisk mot oss?

Skrevet

Jeg har fått med meg at fleste ikke syns vi skal beklage. Da kommer naive meg med følgende spørsmål: Er det ikke bedre å jatte med og dermed kanskje unngå terror mot oss? Er det ikke logisk at jo mer vi provoserer, jo større er sjansen for at de finner på noe drastisk mot oss?

-og hvor skal de beklagelsene og medjattingen ende?

Skrevet

-og hvor skal de beklagelsene og medjattingen ende?

Nei, jeg ser poenget ditt. Men hvordan ender hele dette kaoset hvis vi _ikke_ beklager da?

mil1365380270
Skrevet

Det du sier er helt riktig; jo mer vi provoserer, jo større er sjansen for at de finner på noe drastisk mot oss.

Problemet med å gi etter er at vi er så fundamentalt forskjellige, vår levemåte og mange av våre verdier fordømmes på det sterkeste av disse menneskene som truer nå. Vi kan bøye oss nå, men de er jo fortsatt uenige i mye, hva gjør vi neste gang vi gjør noe de oppfatter som provoserende? Gir etter litt mer? Og litt til?

Skrevet

Det du sier er helt riktig; jo mer vi provoserer, jo større er sjansen for at de finner på noe drastisk mot oss.

Problemet med å gi etter er at vi er så fundamentalt forskjellige, vår levemåte og mange av våre verdier fordømmes på det sterkeste av disse menneskene som truer nå. Vi kan bøye oss nå, men de er jo fortsatt uenige i mye, hva gjør vi neste gang vi gjør noe de oppfatter som provoserende? Gir etter litt mer? Og litt til?

Skjønner argumentet ditt, og innser jo at jeg kanskje er en smule naiv.

Men vi vet jo nå at disse tegningene provoserte muslimene. De som publiserte tegningene visste ikke på forhånd hvor dumt det var. Det gjør de nå. Hvorfor ikke beklage, og ta lærdom av dette, så kanskje vi ikke kommer til å gjøre noe som provoserer i så stor grad senere.

Skrevet

Men vi vet jo nå at disse tegningene provoserte muslimene. De som publiserte tegningene visste ikke på forhånd hvor dumt det var. Det gjør de nå. Hvorfor ikke beklage, og ta lærdom av dette, så kanskje vi ikke kommer til å gjøre noe som provoserer i så stor grad senere.

"De som publiserte tegningene visste ikke på forhånd hvor dumt det var. Det gjør de nå. Hvorfor ikke beklage, "

Mulig Jyllandsposten, som først publiserte bildene i sept i fjor, ikke visste hvor krenkende dette ville være for muslimer. Men da det lille kristne norske bladet Magazinet publiserte dem i januar i år var de fullt klar over dette, og de burde latt være å publisere dem!

Jyllandsposten har beklaget. Jeg vet ikke om Magazinet har gjort det.

Men uansett så er spørsmålet nå om STATEN må beklage, og det er det som er fullstendig galt. Støre & co har sagt at han beklager at folk føler seg støtt, men kan ikke beklage at tegningene ble publisert, fordi det er det samme som å beklage at vi har tale- og trykkefrihet.

Problemet er at visse msulimske grupperinger tar Magazinets off.gj av bildene til inntekt for at dette er et offisielt norsk syn, og ønsker at den norske stat skal beklage.

Og det kan vi selsvagt ikke gå med på.

mil1365380270
Skrevet

Fordi det aldri er aktuelt å gi etter for folk som truer med krig og terror på grunn av noen tegninger. Så ekstreme, krigerske holdninger kan man ikke tolerere, og å gi etter vil være det samme som å gi aksept for reaksjonsmåten.

Skrevet

Fordi det aldri er aktuelt å gi etter for folk som truer med krig og terror på grunn av noen tegninger. Så ekstreme, krigerske holdninger kan man ikke tolerere, og å gi etter vil være det samme som å gi aksept for reaksjonsmåten.

Ok.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Det koster ingenting å beklage,så ja det bør vi.

Det er ikke viktig å vinne i alle sammenhenger, og dette er ihvertfall ingen sak som er viktig å vinne.Fred i verden er viktigere, og det blir det aldri hvis man skal ha rett i alt.

Ytringsfrihet kan vi ha alikevel, men nå ser vi at det finnes visse grenser der også.Det bør man ta lærdom av. Man må kunne vise respekt forhverandre, og når det er så tydelig at man har tråkket over en grense at hele den muslimske verden reagerer, bør vi kunne beklage uten å se på det som noe nederlag.

Jeg er enig i at muslimer ikke skal kunne ture frem som de vil, true med vold osv, men vi skal vel ikke kunne ture frem som vi vil vi heller, om vi vil leve i en fredelig verden.

Skrevet

"De som publiserte tegningene visste ikke på forhånd hvor dumt det var. Det gjør de nå. Hvorfor ikke beklage, "

Mulig Jyllandsposten, som først publiserte bildene i sept i fjor, ikke visste hvor krenkende dette ville være for muslimer. Men da det lille kristne norske bladet Magazinet publiserte dem i januar i år var de fullt klar over dette, og de burde latt være å publisere dem!

Jyllandsposten har beklaget. Jeg vet ikke om Magazinet har gjort det.

Men uansett så er spørsmålet nå om STATEN må beklage, og det er det som er fullstendig galt. Støre & co har sagt at han beklager at folk føler seg støtt, men kan ikke beklage at tegningene ble publisert, fordi det er det samme som å beklage at vi har tale- og trykkefrihet.

Problemet er at visse msulimske grupperinger tar Magazinets off.gj av bildene til inntekt for at dette er et offisielt norsk syn, og ønsker at den norske stat skal beklage.

Og det kan vi selsvagt ikke gå med på.

Men kanskje Magazinet bør beklage? (hvis ikke de har gjort det?)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...