Gå til innhold

Spm ang adopsjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er også postet i forumet adopsjon. (Er litt i tvil hvilket forum jeg skal (skulle) legge det inn i.)

Jeg er selv adopert og lurer på noen ting, men vet ikke om dette er rette forum da jeg ser at det tydeligvis er noen "krangler" på gang her. Jeg aner ikke hva det handler om, så legger inn et innlegg her så får dere heller henvise meg et annet sted. Håper det går greit.

Jeg har akkurat mistet moren min. Faren min og jeg er i en litt spesiell situasjon uten at jeg vil gå inn på det (noe annet enn dødsfallet), men vi snakker ikke sammen. Jeg lurer på ting angående adopsjonen min, så lurer på hvem jeg kan spørre? Er det mulig for meg å kontakte de som driver med adopsjon? Hvordan finner jeg ut hvem det er? Jeg har aldri vært noe særlig interessert i dette før, så er derfor jeg ikke aner noen ting så håper dere kan hjelpe meg.

Faren min kan jeg ikke spørre. Ikke i den situasjonen vi er i nå, og vi har heller ikke vært særlig "nære". Det er alltid moren min jeg har snakket med om slike typer ting, bare ikke akkurat dette.

Noen som kan gi råd, eller hjelpe?

Skrevet

Tror man skal søke fylkesmannen for å be om å få saken sin åpnet.

Lykke til!

Gjest Rett og slett
Skrevet

BFD og BUFdir ba meg om å skaffe meg norsk advokat og advokat i mitt fødeland.

Skrevet

Først må jeg kondolere med at du har mistet din mor. Det må være en veldig vond opplevelse. At du og din far ikke kan snakke sammen, må være ekstra vondt i en slik situasjon.

Er det ikke en tante eller besteforelder du kunne snakke med? Ta gjerne kontakt med hver og en av slektningene dine, kanskje de kan fortelle deg noe mer?

Dernest kan du kontakte BufEtat, det er de som sitter på papirene dine og som kan hjelpe deg dersom du ønsker hjelp til å oppspore røttene dine.

Jeg ville nok kanskje likevel gitt deg det råd å vente litt til livet ditt har roet deg litt ned og sorgen over din mor ikke er like fersk. Det å få vite mer om sin adopsjon, kan gi mange vanskelige følelser å håndtere. Det kan derfor være lurt å håndtere en vanskelig ting om gangen. Men det er nå mitt råd.

Ønsker deg lykke til!

Skrevet

Først må jeg kondolere med at du har mistet din mor. Det må være en veldig vond opplevelse. At du og din far ikke kan snakke sammen, må være ekstra vondt i en slik situasjon.

Er det ikke en tante eller besteforelder du kunne snakke med? Ta gjerne kontakt med hver og en av slektningene dine, kanskje de kan fortelle deg noe mer?

Dernest kan du kontakte BufEtat, det er de som sitter på papirene dine og som kan hjelpe deg dersom du ønsker hjelp til å oppspore røttene dine.

Jeg ville nok kanskje likevel gitt deg det råd å vente litt til livet ditt har roet deg litt ned og sorgen over din mor ikke er like fersk. Det å få vite mer om sin adopsjon, kan gi mange vanskelige følelser å håndtere. Det kan derfor være lurt å håndtere en vanskelig ting om gangen. Men det er nå mitt råd.

Ønsker deg lykke til!

Hm. Jeg ser at andre har rådet det til å kontakte adopsjonsforeningen eller fylkesmannen. Det er sikkert en riktigere vei å gå enn BufEtat.

Skrevet

Hei,

Jeg vet ikke hvilken organisasjon du er adoptert gjennom, men her er det Adopsjonsforum skriver om temaet:

"Ung og adoptert

Adopsjonsforum har formidlet nærmere 7000 adopsjoner siden begynnelsen av 70-tallet. Mange av barna som har kommet til Norge med vår hjelp er nå tenåringer eller unge voksne. De er like forskjellige som alle andre unge nordmenn når det gjelder holdninger og interesser. De er nok også forskjellige når det gjelder tanker om sin spesielle bakgrunn - noen er veldig opptatt av at de er adoptert, mens andre tenker mindre på sin opprinnelse i et land langt fra Norge.

Adopsjonsforum har flere tilbud til deg som er adoptert. Vi har en røtter-tjeneste, hvor du kan henvende deg dersom du er interessert i å høre om mulighetene for å få vite mer om din bakgrunn før du ble adoptert. Du kan også få informasjon om reiser tilbake til landet der du ble født. Denne tjenesten er bare aktuell for deg som ble adoptert gjennom Adopsjonsforum.

Adopsjonsforum har også en kurator-telefon, hvor du kan snakke med en erfaren sosionom om ting som opptar deg når det gjelder det å være adoptert fra et annet land.

Vi kan også tilby et hefte vi har utarbeidet sammen med de andre adopsjonsforeningene med tanke på deg som er ung og adoptert. Heftet heter "Hvem er jeg?", og du kan bestille det ved å sende en e-mail til Adopsjonsforum.

Kjente opplysninger om biologisk bakgrunn etc. for utenlandsadopterte blir nå etter offentlig pålegg overført fra adopsjonsforeningene til Barne, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir)."

Om Røttertjenesten:

"Etter hvert som adoptivbarna vokser opp, er de og deres foreldre ofte opptatt av å finne ut mer om barnas røtter i samarbeidslandet. To av våre ansatte, Torill Juvet Hermansen og Bjørg Øvstedal, som begge har mer enn 20 års fartstid i foreningen, står til tjeneste på dette området. De undersøker om mer informasjon finnes om barnets bakgrunn, og gir råd og hjelp i forbindelse med tilbakereiser til barnets hjemland."

http://www.adopsjonsforum.no

Lykke til videre!

beste hilsen fra

Gjest Rett og slett
Skrevet

Hm. Jeg ser at andre har rådet det til å kontakte adopsjonsforeningen eller fylkesmannen. Det er sikkert en riktigere vei å gå enn BufEtat.

BUFdir besitter et såkaldt sentralt adopsjonsregister der alle opplysninger om den adopterte,adoptantene og opprinnlig foreldre er registrert.

OBS.Det hender disse opplysningene IKKE stemmer med virkligheten da.

ALLE adopterte har rett til å få utlevert disse opplysningene.

Lykke til med prosjektet.

Gjest Rett og slett
Skrevet

Hei,

Jeg vet ikke hvilken organisasjon du er adoptert gjennom, men her er det Adopsjonsforum skriver om temaet:

"Ung og adoptert

Adopsjonsforum har formidlet nærmere 7000 adopsjoner siden begynnelsen av 70-tallet. Mange av barna som har kommet til Norge med vår hjelp er nå tenåringer eller unge voksne. De er like forskjellige som alle andre unge nordmenn når det gjelder holdninger og interesser. De er nok også forskjellige når det gjelder tanker om sin spesielle bakgrunn - noen er veldig opptatt av at de er adoptert, mens andre tenker mindre på sin opprinnelse i et land langt fra Norge.

Adopsjonsforum har flere tilbud til deg som er adoptert. Vi har en røtter-tjeneste, hvor du kan henvende deg dersom du er interessert i å høre om mulighetene for å få vite mer om din bakgrunn før du ble adoptert. Du kan også få informasjon om reiser tilbake til landet der du ble født. Denne tjenesten er bare aktuell for deg som ble adoptert gjennom Adopsjonsforum.

Adopsjonsforum har også en kurator-telefon, hvor du kan snakke med en erfaren sosionom om ting som opptar deg når det gjelder det å være adoptert fra et annet land.

Vi kan også tilby et hefte vi har utarbeidet sammen med de andre adopsjonsforeningene med tanke på deg som er ung og adoptert. Heftet heter "Hvem er jeg?", og du kan bestille det ved å sende en e-mail til Adopsjonsforum.

Kjente opplysninger om biologisk bakgrunn etc. for utenlandsadopterte blir nå etter offentlig pålegg overført fra adopsjonsforeningene til Barne, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir)."

Om Røttertjenesten:

"Etter hvert som adoptivbarna vokser opp, er de og deres foreldre ofte opptatt av å finne ut mer om barnas røtter i samarbeidslandet. To av våre ansatte, Torill Juvet Hermansen og Bjørg Øvstedal, som begge har mer enn 20 års fartstid i foreningen, står til tjeneste på dette området. De undersøker om mer informasjon finnes om barnets bakgrunn, og gir råd og hjelp i forbindelse med tilbakereiser til barnets hjemland."

http://www.adopsjonsforum.no

Lykke til videre!

beste hilsen fra

Stol heller på deg selv om hva du skal gjøre.

Snø har ikke forstått at BUFdir har registret sitt om deg,adoptivforeldrene dine og dine opprinnlige foreldre.

De opplysningene ligger i en data de har der og det skal altså bare å trykke på knappen så spyr dataen ut opplysningene om deg.

Adopsjonsdokumentene har de også og det skal ta en 3 ukers tid å få de utlevert til deg.

Du må huske på identifikasjonspapirer når du henvender deg til BUFdir,da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...