Gå til innhold

Hvordan reagerer du på at flagget brennes?

Anbefalte innlegg

Gjest sol etter regn
Skrevet

Selv reagerer jeg ikke spesielt når jeg ser bildene av det norske flagget bli brent i protest i midtøsten.. Det "røsker" ikke i min "nasjonalisme", jeg blir ikke lei meg eller provosert. Jeg betrakter det og tenker; "dem om det"... Jeg føler meg norsk som noen, og flagget betyr "Norge" for meg.. Men at noen tramper på det eller brenner det provoserer meg altså ikke...

Hvordan reagerer dere? Blir dere forarget på "vegne av nasjonen" eller andre grunner??

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

13

• favn

13

• morsan

6

• gripp

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg reagerer heller ikke. Det er jo bare et stykke tøy, eller i dette tilfellet et flagg tegnet på papp!

Det er bedre at de brenner et flagg, enn at de smeller av ei bombe så folk blir drept...

Hjernevaskelse...

Gjest mirakel*2?
Skrevet

at selve flagget blir brent reagerer jeg ikke så veldig på. Det jeg blir bekymret av er signaler de gir ut til andre som er lett påvirkelige. Hva er brenning av flagget et symbol på? Bare deres meninger om hva de synes om oss? Eller oppfordring til alle om å angripe oss?

Skrevet

Å brenne det norske flagget setter ikke igang noen følelser for meg.

det eneste jeg tenker på er om de setter igang terror i Norge, sprenger t-banen etc. Det er det jeg er bekymret for

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg reagerer ikke på at noen tenner på det norske flagget.

Men jeg reagerer på hvilke vannvittige reaksjoner disse tegningene har forårsaket.

Skrevet

Jeg tenker at folk som brenner flagg er barnslige, ustabile og barbariske. Enkle. Det ser utrolig dumt ut.

Noe nasjonalt sinne føler jeg ikke, men et lett ubehag over hatet.

Skrevet

Det er jo ikke slik at raseriet tar fullstendig overhånd hvis noen velger å brenne flagget, det Norske.

Men; flaggbrenning er selvsagt et uttrykk for dyp forakt og kanskje hat, overfor Norge som nasjon. Det bør vi velge å ta til etterretning.

En rimelig reaksjon kan være å stanse overføringen av våre skattepenger til disse rabiate.

Gjest sol etter regn
Skrevet

Å brenne det norske flagget setter ikke igang noen følelser for meg.

det eneste jeg tenker på er om de setter igang terror i Norge, sprenger t-banen etc. Det er det jeg er bekymret for

Det er jeg også bekymret for.. Nesten så man vegrer seg for å dra inn til by'n.. :|

Men det merkelige er, at når jeg tenker meg om, så reagerer jeg når barn sleper flagget i bakken på 17 mai - og at flagget henger ute til svarte natta og sånn. DA er respekten for flagget viktig! Snodig.

Gjest sol etter regn
Skrevet

Det er jo ikke slik at raseriet tar fullstendig overhånd hvis noen velger å brenne flagget, det Norske.

Men; flaggbrenning er selvsagt et uttrykk for dyp forakt og kanskje hat, overfor Norge som nasjon. Det bør vi velge å ta til etterretning.

En rimelig reaksjon kan være å stanse overføringen av våre skattepenger til disse rabiate.

hehe.. tja.. kanskje det hadde vært et passende motmæle?

Jeg syns for øvrig det er flott å se hvordan den ene avisen etter den andre trykker tegningene - til og med i Jordan! :) Selv om mange har beklaget og blitt sparket osv. senere, syns jeg det er viktig at de som mener ytringsfriheten er et viktig prinsipp "holder sammen" og støtter hverandre..

Skrevet

Nå får palestineres sysler meg til å tvile sterkt.

Et horribelt valg, kjeppjaging av bla norske bistandsarbeidere, krakilske selvmordstrusler...

Disappointed!! :-((

Skrevet

hehe.. tja.. kanskje det hadde vært et passende motmæle?

Jeg syns for øvrig det er flott å se hvordan den ene avisen etter den andre trykker tegningene - til og med i Jordan! :) Selv om mange har beklaget og blitt sparket osv. senere, syns jeg det er viktig at de som mener ytringsfriheten er et viktig prinsipp "holder sammen" og støtter hverandre..

Ja, pressefolk over hele Europa har vel skjønt hva som står på spill.

BBC viste visstnok bildene i går, og Le Monde trykker også. Fra før har aviser i de fleste land bidratt.

Det skal bli interessant å se hva NRK gjør, nå som tegningene er vist over hele Europa.

Skrevet

Et horribelt valg, kjeppjaging av bla norske bistandsarbeidere, krakilske selvmordstrusler...

Du har nok hatt for store forventninger :-)

Gjest sol etter regn
Skrevet

Ja, pressefolk over hele Europa har vel skjønt hva som står på spill.

BBC viste visstnok bildene i går, og Le Monde trykker også. Fra før har aviser i de fleste land bidratt.

Det skal bli interessant å se hva NRK gjør, nå som tegningene er vist over hele Europa.

Jeg håper ALLE nasjoner støtter opp under dette, ellers vinner de jo... Men så er det jo konsekvensene da.. De kan kan jo bli fatale.

Men kanskje det bare er en "runde" (eller krig om du vil) vi må ta?

Skrevet

Du har nok hatt for store forventninger :-)

Jeg har kanskje det.

På den annen side, jeg greier faktisk å forstå at for palestinerne som er født og har vokst opp i et krigssamfunn som Gaza er ingenting rasjonelt. De kan simpelthen ikke ha utviklet et, hva skal jeg si..., normalt forstandsliv, normalt reaksjonsmønster og en normal atferd. Klønete formulert.

Men når det nå er så lett å 'ta' de som renner rundt og bråker, må vi selvsagt orientere oss rasjonelt dithen at de vi skal ta eller forholde oss til på et høyere plan om man vil, er autoritetene, imamer og andre ledere/myndigheter. Det er en voldsom autoritetstro i slike samfunn, hvilket er ganske vanskelig for oss å håndtere og forstå.

Når det er sagt, har vel sentrale palestinske talsmenn prøvd å roe ned gemyttene:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/midtosten/article1213106.ece

Verre med Hizbollah i nabolandet...

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1213079.ece

Gjest barnslig
Skrevet

Det er bare et bevis på hvor sneversynt disse gruppene er. En eller kanskje to nordmenn har tatt en avgjørelse om å trykke noen dårlige tegninger i en avis, derved brenner de flagget og stempler alle nordmenn.

De siste dagers uro har fått meg til å ønske alle muslimer her i landet dit peppern gror, hva skal vi med sånt pakk her, hva skal vi med fienden midt iblandt oss? Krigen er det de som har startet.

Nå synes jeg vi skal samle oss i en stor forening, "Nei til muslimer i Norge"

Noen vil sikkert si at jeg ikke er bedre enn dem, men jeg dømmer ikke etter en eller to manns gjerning, de er fan steike meg sammen om dette alle de forskrudde, hjernedøde muslimene både her i landet og der borte.

Skrevet

Det viser vel ganske klart hva Israel har hatt å slite med i mange år - uten at jeg med den kommentaren mener å forsvare alle Israels handlinger.

Men det gjør i hvert fall at jeg selv finner større forståelse for oppføring av muren....

For hva er alternativene? Dialog - med disse ekstremistene? Neppe mulig. Da gjenstår bare militær makt og bruk av vold, og det er jo ikke et bedre alternativ?

Skrevet

Når fundamentalistene blant dem brenner flagget vårt, så reagerer jeg ikke spesielt på det.

Vi vet jo fra før hva disse er i stand til å gjøre - ref selvmordsbomber, kidnappinger med følgende henrettelser vist direkte på web etc.

Men jeg reagerer mer hvis såkalte moderate krefter blant muslimene brenner flagget vårt. Ikke pga flaggbrenningen i seg selv, men hva de da viser av forakt for oss og de verdier vi står for.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...