Gå til innhold

Hvordan reagerer du på at flagget brennes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kanskje det.

På den annen side, jeg greier faktisk å forstå at for palestinerne som er født og har vokst opp i et krigssamfunn som Gaza er ingenting rasjonelt. De kan simpelthen ikke ha utviklet et, hva skal jeg si..., normalt forstandsliv, normalt reaksjonsmønster og en normal atferd. Klønete formulert.

Men når det nå er så lett å 'ta' de som renner rundt og bråker, må vi selvsagt orientere oss rasjonelt dithen at de vi skal ta eller forholde oss til på et høyere plan om man vil, er autoritetene, imamer og andre ledere/myndigheter. Det er en voldsom autoritetstro i slike samfunn, hvilket er ganske vanskelig for oss å håndtere og forstå.

Når det er sagt, har vel sentrale palestinske talsmenn prøvd å roe ned gemyttene:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/midtosten/article1213106.ece

Verre med Hizbollah i nabolandet...

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1213079.ece

Det er bra at noen forsøker å roe ned gemyttene. Denne oppgaven tilligger først og fremst moderate krefter i muslimske land.

Ellers tyder jo mye på at galskapen ikke er avhengige av en oppvekst i krig og terror. Lignende aksjoner ser vi jo snart over hele den muslimske verden, også i Indonesia.

Man vet snart ikke hva man skal tro. Den beste analysen er trolig at vi snakker om inkompatible kulturer som helst burde holdt seg unna hverandre.

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

13

• favn

13

• morsan

6

• gripp

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er bra at noen forsøker å roe ned gemyttene. Denne oppgaven tilligger først og fremst moderate krefter i muslimske land.

Ellers tyder jo mye på at galskapen ikke er avhengige av en oppvekst i krig og terror. Lignende aksjoner ser vi jo snart over hele den muslimske verden, også i Indonesia.

Man vet snart ikke hva man skal tro. Den beste analysen er trolig at vi snakker om inkompatible kulturer som helst burde holdt seg unna hverandre.

'Det er bra at noen forsøker å roe ned gemyttene. Denne oppgaven tilligger først og fremst moderate krefter i muslimske land.'

Just det. Det er ens egne som har størst betydning og gjennomslagskraft.

'Ellers tyder jo mye på at galskapen ikke er avhengige av en oppvekst i krig og terror. Lignende aksjoner ser vi jo snart over hele den muslimske verden, også i Indonesia.'

Nei, vi vet jo at terrorister eller hvorfor ikke vestlige massemordere like gjerne kan være flasket opp ved Oxford, omtrent. Eller bokstavelig, hva vet jeg. Det er altså ingen nødvendig betingelse å komme fra elendighet. Fra elendigheten er det like selvsagt mange gode, ærlige mennesker.

'Man vet snart ikke hva man skal tro. Den beste analysen er trolig at vi snakker om inkompatible kulturer som helst burde holdt seg unna hverandre.'

Delvis enig. Vi forstår hverandre ikke, simpelthen.

Skrevet

Det viser vel ganske klart hva Israel har hatt å slite med i mange år - uten at jeg med den kommentaren mener å forsvare alle Israels handlinger.

Men det gjør i hvert fall at jeg selv finner større forståelse for oppføring av muren....

For hva er alternativene? Dialog - med disse ekstremistene? Neppe mulig. Da gjenstår bare militær makt og bruk av vold, og det er jo ikke et bedre alternativ?

Uff, noen Palestina-diskusjon orker jeg ikke, den saken er laaaaaaaang.

Ber om forståelse for det :)

Gjest skremmende
Skrevet

Jeg blir først og fremst skremt, fordi det er en sterk handling, som gjør at jeg blir bekymret om hva hva de kan komme til å gjøre framover.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Generelt reagerer jeg ikke på at flagg eller andre symboler brennes.

Men jeg reagerer på at karikatursituasjonen har fått så store konsekvenser, og at det vel bare er et tidsspørsmål før noen stryker med som følge av noen tegninger.

Skrevet

Uff, noen Palestina-diskusjon orker jeg ikke, den saken er laaaaaaaang.

Ber om forståelse for det :)

Det var heller ikke min mening å sette i gang en diskusjon om den konflikten.

Det er vanskelig nok å forsøke å få en oversikt over det som nå foregår i opptrappingen av det som kan se ut som en storkonflikt mellom muslimer verden over og vesten.....

Skrevet

"Man vet snart ikke hva man skal tro. Den beste analysen er trolig at vi snakker om inkompatible kulturer som helst burde holdt seg unna hverandre."

Det har du desverre så helt rett i.

Og det er jo nettopp det noen av oss her har forsøkt å si i lang tid......

Skrevet

Det var heller ikke min mening å sette i gang en diskusjon om den konflikten.

Det er vanskelig nok å forsøke å få en oversikt over det som nå foregår i opptrappingen av det som kan se ut som en storkonflikt mellom muslimer verden over og vesten.....

Som jeg sa et annet sted her, disse to verdensbildene forstår ikke hverandre.

Men noen 'storkonflikt' tror jeg ikke på. Dette roer seg etter hvert.

Skrevet

Som jeg sa et annet sted her, disse to verdensbildene forstår ikke hverandre.

Men noen 'storkonflikt' tror jeg ikke på. Dette roer seg etter hvert.

Jeg håper du har rett, men er redd for at du tar feil....

Dette kommer overhode ikke som noen overraskelse på meg, og jeg tror vi bare har sett begynnelsen på dette så langt.

Om det roer seg uten at dette medfører noe vesentlig mye mer på mange områder, så vil det ikke ta lang tid før noe tilsvarende dukker opp igjen - og da i enda større styrke.

Skrevet

Jeg håper du har rett, men er redd for at du tar feil....

Dette kommer overhode ikke som noen overraskelse på meg, og jeg tror vi bare har sett begynnelsen på dette så langt.

Om det roer seg uten at dette medfører noe vesentlig mye mer på mange områder, så vil det ikke ta lang tid før noe tilsvarende dukker opp igjen - og da i enda større styrke.

Nå skrev jeg det ene og det andre, og så for jeg dit og i det neste et helt annet sted. Måtte bare slett...

Dette er dritvanskelig.

Mitt syn er selvsagt at de verdier og forpliktelser vi har i et demokrati, er umistelige. MÅ vi sloss for dem, så gjør vi det. Håper vi slipper.

Skrevet

Nå skrev jeg det ene og det andre, og så for jeg dit og i det neste et helt annet sted. Måtte bare slett...

Dette er dritvanskelig.

Mitt syn er selvsagt at de verdier og forpliktelser vi har i et demokrati, er umistelige. MÅ vi sloss for dem, så gjør vi det. Håper vi slipper.

Jeg tror det er svært få i den vestlige verden (med unntak av noen fanatikere) som ønsker en full kamp om dette.

Jeg er mer redd for at det finnes alt for mange, store og sterke krefter blant muslimene som faktisk nå ønsker denne kampen velkommen.

Samtidig er jeg også helt sikker på at vesten samlet sett vil gjøre ALT de må for nettopp å forsvare våre verdier og vårt levesett.

Desverre er verden nå blitt så sammensatt at dette vil i så fall bli en kamp som må føres både hjemme og borte - og det vil å så fall bli usansynlig stygt.

Så jeg håper inderlig at vi på en eller annen måte kan finne en annen utvei.

Men det innbefatter ikke på NOEN måte at vi skal gi slipp på våre grunnleggende verdier som vår frihet er tuftet på.

For den er også jeg rede til å dø for om nødvendig.

Skrevet

Jeg reagerer ikke noe spesielt på flaggbrenning i seg selv. Vi har sett det før, bl.a. på Sri Lanka.

Men den massive stormen mot bl.a. Norge og nordmenn som man opplever nå provoserer meg.

I utgangspunktet mente jeg at man ikke burde ha off.gjort karikaturene, for det var ikke nødvendig i talefrihetens navn. Talefrihet gjelder uansett ikke absolutt - den begrenses bl a av bestemmelser om blasfemi etc.

MEN: Saken har nå utviklet seg til at det kommer de helt ekstreme reaksjoner og trusler, og ikke bare mot Magazinet, men det tas til inntekt for at alle nordmenn er ute etter å håne islam. Og DA blir jeg mektig irritert/provosert!

På sikt kan dette føre til at de fleste av oss, og pressen inkludert, blir enda mer forsiktig i fremtiden for ikke å opprøre muslimer, og DA er ytringsfriheten i fare.

Det ville sikkert være å kaste bensin på bålet, og kanskje ende med full krig, men slik som saken nå har utviklet seg skulle jeg nesten ønske at samtlige vestlige medier offentliggjorde de helsikes tegningene bare for å demonstrere at vi ikke tolererer ekstermisme og trusler.

Uff!

Skrevet

Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om det faktum at de brenner flagget.

Det jeg bryr meg om er at det viser hvor sinte de er, og hvor sannsynlig det er at noen av de mest ekstreme tar dette som en godkjennelse av at man nå med Islams velsignelse kan sprenge noen bomber her i landet også....

Skrevet

Jeg reagerer ikke noe spesielt på flaggbrenning i seg selv. Vi har sett det før, bl.a. på Sri Lanka.

Men den massive stormen mot bl.a. Norge og nordmenn som man opplever nå provoserer meg.

I utgangspunktet mente jeg at man ikke burde ha off.gjort karikaturene, for det var ikke nødvendig i talefrihetens navn. Talefrihet gjelder uansett ikke absolutt - den begrenses bl a av bestemmelser om blasfemi etc.

MEN: Saken har nå utviklet seg til at det kommer de helt ekstreme reaksjoner og trusler, og ikke bare mot Magazinet, men det tas til inntekt for at alle nordmenn er ute etter å håne islam. Og DA blir jeg mektig irritert/provosert!

På sikt kan dette føre til at de fleste av oss, og pressen inkludert, blir enda mer forsiktig i fremtiden for ikke å opprøre muslimer, og DA er ytringsfriheten i fare.

Det ville sikkert være å kaste bensin på bålet, og kanskje ende med full krig, men slik som saken nå har utviklet seg skulle jeg nesten ønske at samtlige vestlige medier offentliggjorde de helsikes tegningene bare for å demonstrere at vi ikke tolererer ekstermisme og trusler.

Uff!

Enig med deg. Nå har jo dette tatt helt av og det er umulig å ignorere rapporter fra alle verdenshjørner, inklusive vårt eget, om muslimsk raseri, opptøyer og trusler om selvmordsbombere.

Nå håper jeg Jens/Jonas & co samt vesten holder seg rolige og bestemte med hensyn til hva demokrati handler om. Det er heller ikke vanskelig å kutte ut pengeforsyninger o.a. dersom det skulle bli nødvendig.

Skrevet

Enig med deg. Nå har jo dette tatt helt av og det er umulig å ignorere rapporter fra alle verdenshjørner, inklusive vårt eget, om muslimsk raseri, opptøyer og trusler om selvmordsbombere.

Nå håper jeg Jens/Jonas & co samt vesten holder seg rolige og bestemte med hensyn til hva demokrati handler om. Det er heller ikke vanskelig å kutte ut pengeforsyninger o.a. dersom det skulle bli nødvendig.

Når man lesre og hører om opptøyene, truslene etc, og samtidig leser her (som referert i en annen tråd) at islamske grupperinger i Danmark tok med seg verre bilder enn dem som ble off.gjort etc, så kan man jo lure på om de ønsker å bruke dette som et påskudd for "hellig krig" mot vesten.

Det var da ikke engang i nærheten av å være slikt oppstyr i forbindelse med utgivelsen av "Sataniske vers"! Kan ikke huske at det ble til en sak hvor hele vesten var "motsandere" eller at alle nordmenn var "fælinger" fordi om W. Nygaard utga boka.

Skrevet

Når man lesre og hører om opptøyene, truslene etc, og samtidig leser her (som referert i en annen tråd) at islamske grupperinger i Danmark tok med seg verre bilder enn dem som ble off.gjort etc, så kan man jo lure på om de ønsker å bruke dette som et påskudd for "hellig krig" mot vesten.

Det var da ikke engang i nærheten av å være slikt oppstyr i forbindelse med utgivelsen av "Sataniske vers"! Kan ikke huske at det ble til en sak hvor hele vesten var "motsandere" eller at alle nordmenn var "fælinger" fordi om W. Nygaard utga boka.

Noen hisser stemningen kraftig opp. Og dette er selvsagt ytterliggående islamister o.l.

Men det er jo 'interessant' å se at på en-to-tre polariserer vi oss.... i nettopp 'dem' og 'oss'.

Skrevet

Nei.

Rushdie-demonstrasjonen med 3-4000 drapslystne unge menn midt i Oslo, og drapsforsøket for noen år siden er mye mer i mitt fokus.

Rent statistisk var halvparten av Norges "vernepliktige" muslimske menn til stede.

Ingen turde oversette truslene de taktfast ropte, men de brutale overfallene på fredelige motdemnonstranter med plakat "Religionen dreper oss" taler sitt eget språk.

Aldri i Norges historie har det vært så vanskelig å få en uttalelse fra politikere og myndigheter. De var og er redde for liv og helse. Tausere østers finnes kun i fiskebutikken. Selv den meget taleføre Gro Harlem Brundtland turde ikke kommentere.

Selv på Blindern stilnet da maset om "et multikulturelt samfunn" og de skjeggete hakene var nede på 5. knapphullet og langt nede i Palestinaskjerfene. Der var det folk som snakket arabisk og punjabi som forsto hva demonstrantene ropte på TV.

Gjest jævla gærninger !
Skrevet

reagerte ikke i det hele tatt, bare tenker

Skrevet

Noen hisser stemningen kraftig opp. Og dette er selvsagt ytterliggående islamister o.l.

Men det er jo 'interessant' å se at på en-to-tre polariserer vi oss.... i nettopp 'dem' og 'oss'.

Ja, noen pisker opp stemningen. Og dersom man bor i land uten den samme trykke- og talefrihet som i Norge, og uten det samme utdannelsesnivået som her etc etc, så er det lettere å tro på alt man får servert av sine åndelige ledere også.

Re polariseringen i dem/oss: Ja, det er interessant, men her har jeg lyst til å si at "det var de andre som begynte"! ;-)

Det har vært en klart sterkere tendens til at "de andre" ser på dette som to motpoler som står mot hverandre, og ikke klarer å se nyansene . De ser ikke at f eks svært mange nordmenn (de fleste?) ikke er "motstandere av islam" men kun "motstandere mot terror og trusler".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...