Gå til innhold

Hvordan reagerer du på at flagget brennes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man lesre og hører om opptøyene, truslene etc, og samtidig leser her (som referert i en annen tråd) at islamske grupperinger i Danmark tok med seg verre bilder enn dem som ble off.gjort etc, så kan man jo lure på om de ønsker å bruke dette som et påskudd for "hellig krig" mot vesten.

Det var da ikke engang i nærheten av å være slikt oppstyr i forbindelse med utgivelsen av "Sataniske vers"! Kan ikke huske at det ble til en sak hvor hele vesten var "motsandere" eller at alle nordmenn var "fælinger" fordi om W. Nygaard utga boka.

Nå måtte jeg le her..

Du visste sikkert ikke hva islam er, du heller?

http://www.sana.org/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=14219&newlang=eng

:)

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

13

• favn

13

• morsan

6

• gripp

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Nå måtte jeg le her..

http://www.sana.org/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=14219&newlang=eng

*knegg*

Var det ikke keinstein som skrev i et innlegg i en annen trpd at Muhammed selv ikke øsnket noen tilbedelse av seg selv? Vet ikke om det stemmer, men i såfall så er det jo nokså pussig....

Ikke for det - det har skjedd mye galt i kristendommens navn også. men jeg får litt følelsen av at dagens ekstreme muslimske grupperinger befinner seg der de ekstreme kristne grupperinger befant seg for flere hundre år siden. Og det er enda farligere for verdensfreden med slike ekstreme synspunkter nå enn for flere hundre år siden.

Skrevet

*knegg*

Var det ikke keinstein som skrev i et innlegg i en annen trpd at Muhammed selv ikke øsnket noen tilbedelse av seg selv? Vet ikke om det stemmer, men i såfall så er det jo nokså pussig....

Ikke for det - det har skjedd mye galt i kristendommens navn også. men jeg får litt følelsen av at dagens ekstreme muslimske grupperinger befinner seg der de ekstreme kristne grupperinger befant seg for flere hundre år siden. Og det er enda farligere for verdensfreden med slike ekstreme synspunkter nå enn for flere hundre år siden.

Det har skjedd MYE vanvittig i kristendommens navn. Og ja, islam er der kristendommen var for noen hundre år siden.

Men her og nå, i dag, bør man forholde seg til... ja, her og nå.

For et styr. Som alle andre, er jeg spent på dagene og ukene som kommer.

Denne meldingen er jo positiv for vår egen andedams skyld:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1213617.ece

Skrevet

Det har skjedd MYE vanvittig i kristendommens navn. Og ja, islam er der kristendommen var for noen hundre år siden.

Hm, nå så jeg det absurde i det jeg sier...

Når islam ligger etter kristendommen med 'noen' 100 år, er det jo latterlig å kreve/forvente at islam skal være 'her og nå', i et sprang liksom. Hehe...

På den annen side har islam atskillig flere muligheter til å modernisere seg i og med at store deler av resten av verden er ny-moderne. Sånn var det jo ikke da kristendommen signerte forfatningene og demokratiets start - og dermed i bunn og grunn en sekulering av vesten. Da var verden bare tidlig-moderne.

Hvis dette var til å begripe, altså :)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Det gjør meg ingenting. Jeg er mer redd for vold og våpen.

Skrevet

Hm, nå så jeg det absurde i det jeg sier...

Når islam ligger etter kristendommen med 'noen' 100 år, er det jo latterlig å kreve/forvente at islam skal være 'her og nå', i et sprang liksom. Hehe...

På den annen side har islam atskillig flere muligheter til å modernisere seg i og med at store deler av resten av verden er ny-moderne. Sånn var det jo ikke da kristendommen signerte forfatningene og demokratiets start - og dermed i bunn og grunn en sekulering av vesten. Da var verden bare tidlig-moderne.

Hvis dette var til å begripe, altså :)

Ja, det var til å begripe! :-)

Skrevet

Jeg syns det er ekkelt og tenker at de skulle bare visst hvor godt det er i dette landet i forhold til det mørkevelde de selv lever under.

Skrevet

Det er bare et bevis på hvor sneversynt disse gruppene er. En eller kanskje to nordmenn har tatt en avgjørelse om å trykke noen dårlige tegninger i en avis, derved brenner de flagget og stempler alle nordmenn.

De siste dagers uro har fått meg til å ønske alle muslimer her i landet dit peppern gror, hva skal vi med sånt pakk her, hva skal vi med fienden midt iblandt oss? Krigen er det de som har startet.

Nå synes jeg vi skal samle oss i en stor forening, "Nei til muslimer i Norge"

Noen vil sikkert si at jeg ikke er bedre enn dem, men jeg dømmer ikke etter en eller to manns gjerning, de er fan steike meg sammen om dette alle de forskrudde, hjernedøde muslimene både her i landet og der borte.

Er det ikke nettopp det du gjør da? Jeg mener - dømmer etter noens gjerninger. Det er jo slett ikke alle muslimer som brenner flagg og er selvmordsbombere - bare et svært lite fåtall.

Hilsen fra meg

Skrevet

Det viser vel ganske klart hva Israel har hatt å slite med i mange år - uten at jeg med den kommentaren mener å forsvare alle Israels handlinger.

Men det gjør i hvert fall at jeg selv finner større forståelse for oppføring av muren....

For hva er alternativene? Dialog - med disse ekstremistene? Neppe mulig. Da gjenstår bare militær makt og bruk av vold, og det er jo ikke et bedre alternativ?

Vet du - det sier meg egentlig mye om hva palestinerne har måttet gjennomgå opp igjennom - man blir ikke så full av hat og ekstrem uten grunn

hilsen fra meg

Skrevet

Nå måtte jeg le her..

Er det denne delen du også finner litt "humoristisk" i disse dager:

"For his part, the Grand Mufti underlined during the meeting that “Islam is the religion of tolerance, amity and dialogue and Syria is opening the door of dialogue with all states including the United States to establish peace and security.”"

For meg skurrer det i hvert fall så mye av jeg ikke kan annet enn å trekke på smilebåndet av det - uansett hvor alvorlig situasjonen måtte være :-)

Skrevet

*knegg*

Er det bare meg eller er det andre som finner noen selvmotsigelser her? :

http://www.sana.org/modules.php?op=modload&name=News&file=article&newlang=eng&sid=14270&mode=thread&order=0&thold=0

Skrevet

Er det ikke nettopp det du gjør da? Jeg mener - dømmer etter noens gjerninger. Det er jo slett ikke alle muslimer som brenner flagg og er selvmordsbombere - bare et svært lite fåtall.

Hilsen fra meg

Du har rett i det, og det er ikke de som de fleste nå reagerer på.

Det mange nå reagerer på er jo nettopp den brede støtten fundamentalistene blant dem får blant "muslimer flest".

Ikke når det gjelder truslene om vold, men boikotter og alle andre fullstendige urimlige krav som de nå stiller til hele land - på bakgrunn av hva et par avisredaktører har gjort.

Her finnes det helt klart en bred støtte i brorparten av den muslimske verden, og det fyrer selvfølgelig videre opp under de verste fundamentalister blant dem - som igjen vil bruke det for alt hva det er verdt.

Skrevet

Vet du - det sier meg egentlig mye om hva palestinerne har måttet gjennomgå opp igjennom - man blir ikke så full av hat og ekstrem uten grunn

hilsen fra meg

Hvordan forklarer du da hatet vi nå ser fra muslimer verden over - som aldri har hatt noe med Israel å gjøre?

Skrevet

Jeg tror det er svært få i den vestlige verden (med unntak av noen fanatikere) som ønsker en full kamp om dette.

Jeg er mer redd for at det finnes alt for mange, store og sterke krefter blant muslimene som faktisk nå ønsker denne kampen velkommen.

Samtidig er jeg også helt sikker på at vesten samlet sett vil gjøre ALT de må for nettopp å forsvare våre verdier og vårt levesett.

Desverre er verden nå blitt så sammensatt at dette vil i så fall bli en kamp som må føres både hjemme og borte - og det vil å så fall bli usansynlig stygt.

Så jeg håper inderlig at vi på en eller annen måte kan finne en annen utvei.

Men det innbefatter ikke på NOEN måte at vi skal gi slipp på våre grunnleggende verdier som vår frihet er tuftet på.

For den er også jeg rede til å dø for om nødvendig.

Jeg er faktisk sikker på at hele dette utsagnet ditt like gjerne kan utsies av en muslim.

Skrevet

Jeg er faktisk sikker på at hele dette utsagnet ditt like gjerne kan utsies av en muslim.

Helt sikkert.

Når vi føler oss truet nok, så reagerer vi på samme "primitive" måte alle sammen.

Og som jeg da tidligere har nevnt i andre innlegg i "gamle" saker - når det virkelig braker løs, så er det kun èn regel som gjelder.

Og det er "den sterkestes rett".

Skrevet

Det vekker heller ingen sterke føleser hos meg. Det er mye annet jeg ser på nyhetene som engasjerer langt mer. Skjønner egentlig ikke hvorfor de brenner det _norske_ flagget, det var jo Danmark som trykket disse karikaturene?

Skrevet

Her er desverre et eksempel på det mindre positive i andre deler av verden:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/02/03/456748.html

Ikke akkurat "en liten håndfull" fundamentalister dette her....

Gjest dette går da over alle grenser....
Skrevet

Jeg reagerer ikke på at de brenner flagget, men hatet som ligger bak er skremmende. Mon tro hva som ville skjedd om vi brant deres flagg? Det ville nok ha vært dråpen som utløste krig.

Skrevet

Hvordan forklarer du da hatet vi nå ser fra muslimer verden over - som aldri har hatt noe med Israel å gjøre?

Kan ikke forklare det, men jeg har innrtykk av at muslimer har svært sterk ærefølelse - og føler seg tråkket på som gruppe av "vesten". Det er kanskje også det samme som når amerikanske jøder hater palestinerne som terroriserer jødene i Israel - man holder sammen som gruppe...Kanskje....

Dette vet jeg ikke mye om, men det er sånn jeg tenker om dette.

Hilsen fra meg

Skrevet

Det vekker heller ingen sterke føleser hos meg. Det er mye annet jeg ser på nyhetene som engasjerer langt mer. Skjønner egentlig ikke hvorfor de brenner det _norske_ flagget, det var jo Danmark som trykket disse karikaturene?

Jeg reagerer veldig sterkt på at det norske flagg brennes. Det er ikke lov å ta flagget på marka engang når man firer d ned fra flaggstanga. Flagget er hellig for meg. Tror dere som er yngre i dag kanskje ikke tar det så høytidlig, men før var det en alvorlig ting å f.eks. slippe flagget, vårt nasjonsymbol, i bakken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...