Gå til innhold

Lønn nok for strevet?

Anbefalte innlegg

Gjest en husholdning
Skrevet

Hei

Av en lønn på 23000 netto sitter jeg igjen med 5-6000 når alle utgifter er betalt i mnd. Da gjenstår husholdning, mat, klær og fornøyelser. Jeg sparer ca 2000 i mnd på kapitalkonto.

Bor alene har ingen barn.

Er dette nøkternt?

Skrevet

Regner med at boligutgiftene er den største byrden?

Hvis du har stort boliglån, med forholdsvis kort nedbetalingstid, så blir det en ganke tøff likviditetsbelastning. Spør banken om det går å forlenge nedbetalingstiden, fra f eks 15 til 20 år. Rentene vil jo bli like store, men avdragene blir mindre.

Gjest en husholdning
Skrevet

Regner med at boligutgiftene er den største byrden?

Hvis du har stort boliglån, med forholdsvis kort nedbetalingstid, så blir det en ganke tøff likviditetsbelastning. Spør banken om det går å forlenge nedbetalingstiden, fra f eks 15 til 20 år. Rentene vil jo bli like store, men avdragene blir mindre.

Jeg har 20 års nedbetaling, men valgte avdragsfrihet på 5 år. Har billån og noe smågjeld som jeg nedbetaler ekstraordinært på.

Skal taksere leiligheten til høsten for da er jeg ferdig med å pusse opp og boligprisen noe høyere generelt.

Jeg aner at du synes 5-6000 er i minste laget?

Skrevet

Jeg har 20 års nedbetaling, men valgte avdragsfrihet på 5 år. Har billån og noe smågjeld som jeg nedbetaler ekstraordinært på.

Skal taksere leiligheten til høsten for da er jeg ferdig med å pusse opp og boligprisen noe høyere generelt.

5-6000,- pr. mnd til mat, fornøyelser, klær og lsikt for ett voksent menneske skulle være mer enn nok. Det er mer enn hva jeg har til meg og to barn.

Gjest en husholdning
Skrevet

5-6000,- pr. mnd til mat, fornøyelser, klær og lsikt for ett voksent menneske skulle være mer enn nok. Det er mer enn hva jeg har til meg og to barn.

Jeg får være glad med at jeg har såpass nå - det blir jo bedre etterhvert som smågjelden nedbetales og det jeg sparer akkumulerer seg :-)

Skrevet

Hæ?? Har du ikke mer? Jobber du ikke?

Skrevet

Hæ?? Har du ikke mer? Jobber du ikke?

Jeg er alene med en-to (pappan har dem også) unger og jobber 80% så jo jeg jobber osm bare det.

Vi snakket her om sum etter at alle faste utgifter (boliglån, husleie, forsikringer, telefon, strøm, barnehage osv) er betalt.

Skrevet

Smågjelda er nok den største belastningen, siden du har avdragsfrihet på boliglånet.

Ja, jeg syns at det er vel snaut å ha 5-6000 til disp til husholdning, mat og klær. Skal bilutgifter dekkes også av det, eller er de inkludert i de 17-18000 du betjener gjeld med??

Gjest en husholdning
Skrevet

Smågjelda er nok den største belastningen, siden du har avdragsfrihet på boliglånet.

Ja, jeg syns at det er vel snaut å ha 5-6000 til disp til husholdning, mat og klær. Skal bilutgifter dekkes også av det, eller er de inkludert i de 17-18000 du betjener gjeld med??

Bilutgifter er innkalkulert i de faste utgiftene.

Smågjelda (billån, studielån, kreditt) utgjør ca 8000,-/mnd så her kan jeg får ganske romslig når jeg får nedbetalt dette.

2000 spares på kapitalkonto og 1000 kr i to fond. Går jo an å bruke disse på å betale ned på smågjeld i stedet med tanke på det jeg vil spare på dette på lengre sikt (høyere rente osv)

Skrevet

Bilutgifter er innkalkulert i de faste utgiftene.

Smågjelda (billån, studielån, kreditt) utgjør ca 8000,-/mnd så her kan jeg får ganske romslig når jeg får nedbetalt dette.

2000 spares på kapitalkonto og 1000 kr i to fond. Går jo an å bruke disse på å betale ned på smågjeld i stedet med tanke på det jeg vil spare på dette på lengre sikt (høyere rente osv)

Ja for all del, man må ikke se seg blind på sparing, hvis alternativet er å bruke pengene til å nedbetale gjeld.

Gjest nøffnøff
Skrevet

nå har jeg nettopp fått jobb og tjener ca like mye som denne her, men jeg må si jeg tenkte det samme.....

merkelig å lure rundt 300 000 i året er nok lønn for strevet.

tenker bare med gru på søstera mi som er aleneforsørger, student og jobber dobbelt(praksis og vanlig jobb) ved siden av for å klare utgiftene. hm.....og jeg hører sjelden klaging derfra nei...

Skrevet

nå har jeg nettopp fått jobb og tjener ca like mye som denne her, men jeg må si jeg tenkte det samme.....

merkelig å lure rundt 300 000 i året er nok lønn for strevet.

tenker bare med gru på søstera mi som er aleneforsørger, student og jobber dobbelt(praksis og vanlig jobb) ved siden av for å klare utgiftene. hm.....og jeg hører sjelden klaging derfra nei...

Har man råd til å spare 2-4000,- i mnd tjener man ikke lite i forhold til det man forbruker/trenger!

Jeg klager ikke. Skulle selvfølgelig gjerne hatt litt mer å rutte med, men det går da rundt.

amerikafareren
Skrevet

Dette kan da ikke være et problem for deg alene. Med en netto lønn på 23000 kr i måneden har du mer enn mange andre. Du står fritt til å spare eller ikke, du kan velge hvor mye eller hvor fort du pusser opp osv. Jeg forstår derfor ikke helt hva du spør om.

De som har små barn kan ikke velge om de kjøper vinterstøvler til barna, og vi som har ungdommer vet hvor mye penger de trenger. Jeg ville ikke klagd med det du har for meg alene. Har mye mindre i øyeblikket f.eks:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...