Gå til innhold

Brune tenner

Anbefalte innlegg

erlittoppgitt

De senere årene har jeg vært plaget med gule/brune tenner. Jeg spurte tannlegen min for vel et år siden om jeg kunne bleke dem, men han sa det kom innenfra og at bleking ikke ville gi godt resultat. Alternativet er å først slipe tennene og deretter legge på et belegg, fikk jeg høre. Dette må fornyes etter ca. 10-15 år. Problemet er prisen, ca. 3000 pr. tann. Selv om ikke alle tennene må behandles, blir dette likevel fryktelig dyrt. Men de siste månedene føler jeg problemet bare har blitt værre, jeg har blitt veldig fokusert på tenner, tenker på det hver gang jeg smiler (noe jeg også har begynt å kvie meg for).

Er dette virkelig eneste mulighet? Hva er det som forårsaker misfargingen; noe i kosthold, hormoner??? Er det mulig å få dekket noe av behandlingen hos Trygdekontoret?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21700-brune-tenner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

For å ta det siste først. Dersom misfargingen kan relateres til årsaker av medisinske grunner eller arvelige faktorer kan trygden bidra. Dette må utredes av en tannlege og gjerne i samråd med en lege.

Tenner kan blekes, uansett hva misfargingen skyldes.

Jeg synes du skal ta kontakt med en tannlege som tar problemet ditt på alvor og som forstår at pene tenner også har noe med trivsel og ditt selvbilde å gjøre.

Lykke til

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21700-brune-tenner/#findComment-93871
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...