Gå til innhold

Hvorfor får folk seg hund og/eller katt?

Anbefalte innlegg

Gjest katt og hund
Skrevet

Jeg synes det virker som folk får seg hund fordi de kjeder seg, har lite å finne på eller trenger selskap. For en hund er jo mye jobb, og man må bruke mye tid på den. Virker ikke som folk får hund for kosen sin skyld. Hundefolk blir ofte også litt vel opptatt av krabaten de får i hus, akkurat som nybakte mødre;)

Folk som får katt får det mest for kosen og også selskap. Katt er lite jobb, de greier seg fint selv, kan gå ut alene, og aktiviserer seg selv også i stor grad, selvstendige. Altså man får det so et kjæledyr, ikke hobby.

Er dette helt på vidda?

Andre meninger?

God helg!

Skrevet

Det varierer jo, da. Selv vil jeg ikke har hund, nettopp fordi jeg vet hvor mye ansvar og jobb det er (har hatt før, fordi jeg var dum nok til å gi etter for en samboers syt og mas). Og det er nok en del som skaffer seg hund uten å ha tenkt ordentlig gjennom det på forhånd. Det samme gjelder imidlertid katt, selv om det som du sier er et annet nivå av jobb etc. med dem.

Selv har jeg imidlertid alltid hatt katter som en kombinasjon av kos og hobby. Jeg vil påstå at jeg kan ganske så mye om katter, både mht. genetikk, psykologi og fysisk. Men det er jo selvfølgelig fordi det har en viss interesse for meg, utover det å ha en pelsdott som ligger i sofaen.

"............................................."

ikke fast nick
Skrevet

Man kan vel si at katten min jobber for kost og losji. Han holder bestanden av mus og rotter her i sjakk, og det er jeg glad for. I tillegg er det koselig å ha litt selskap når en bor alene. Å ha en å "prate" med og som møter meg glad og fornøyd når jeg kommer hjem fra jobb, gjør _meg_ glad. :-)

Skrevet

åh... det finnes flust av "nybakte kattemødre" også. Som snakker om katten som om det var en unge. Selv ser jeg ikke helt sjarmen. Biting og kloring og urenslige kattekasser. (Jada, det finnes ålreite katter og bra kattesand.) Hvis bare alle katteeiere gadd å sette seg inn i ansvarlig kattehold. Det er liksom litt for lett å adoptere en supersøt kattunge og tro at den klarer seg selv. Den kattesanden på Rema burde foresten vært ulovlig!

Å skaffe hund fordi man kjeder seg har jeg aldi hørt om. Men jeg vet ikke om du er på jordet... i grønnsakshaven kanskje? :) For mange er hunden sikkert et statussymbol. Det koster som du sier tid og også en hel del penger. For oss som er vokst opp med hund er det et koselig tilskudd til familien som i tillegg får oss ut i det fri.

:)

Gjest katt og hund
Skrevet

åh... det finnes flust av "nybakte kattemødre" også. Som snakker om katten som om det var en unge. Selv ser jeg ikke helt sjarmen. Biting og kloring og urenslige kattekasser. (Jada, det finnes ålreite katter og bra kattesand.) Hvis bare alle katteeiere gadd å sette seg inn i ansvarlig kattehold. Det er liksom litt for lett å adoptere en supersøt kattunge og tro at den klarer seg selv. Den kattesanden på Rema burde foresten vært ulovlig!

Å skaffe hund fordi man kjeder seg har jeg aldi hørt om. Men jeg vet ikke om du er på jordet... i grønnsakshaven kanskje? :) For mange er hunden sikkert et statussymbol. Det koster som du sier tid og også en hel del penger. For oss som er vokst opp med hund er det et koselig tilskudd til familien som i tillegg får oss ut i det fri.

Statussymbol med hund? hehe.. nei det kan det ikke være. Jeg synes det er en pekepinn på hvem som har et ok liv og ikke jeg. Ser at de som sliter hjemme med lite å gjøre, osv ofte skaffer hund for å få tiden til å gå. Blir mer som en psykiater/familierådgiver da.

Hvis man snakker urenslighet så er vel hunden rimelig mye mer urenslig enn katter da, katter går jo på do ute, og ikke inne, etter de har blitt voksne. Hunder må man plukke opp bæsjen til.. *grøss* Og katter vasker seg faktisk helt selv. Hunder lukter vondt, er sige å ta på og sikler. Så renslighetsfaktoren er ganske lav for de med hund, ekkelt nesten synes jeg.

Skrevet

Statussymbol med hund? hehe.. nei det kan det ikke være. Jeg synes det er en pekepinn på hvem som har et ok liv og ikke jeg. Ser at de som sliter hjemme med lite å gjøre, osv ofte skaffer hund for å få tiden til å gå. Blir mer som en psykiater/familierådgiver da.

Hvis man snakker urenslighet så er vel hunden rimelig mye mer urenslig enn katter da, katter går jo på do ute, og ikke inne, etter de har blitt voksne. Hunder må man plukke opp bæsjen til.. *grøss* Og katter vasker seg faktisk helt selv. Hunder lukter vondt, er sige å ta på og sikler. Så renslighetsfaktoren er ganske lav for de med hund, ekkelt nesten synes jeg.

vi kjenner tydeligvis helt forskjellige hunde og katte-eiere.

Jakthunden til direktøren og chihuahuaen til glamourmodellen er da statussymboler? En slik moderne mini-hund koster til opplysning mellom 15-20 000 kr.

En god hundeeier holder hunden ren og unna møblene. Å plukke opp etterlatenskaper er da ikke verre enn å tømme kattesand eller skifte bleie på et barn.

De fleste kattene jeg kjenner (har bodd med en også) er virkelig dårlige til å vaske seg og ville slettes ikke ut hver dag. lukter vondt og sparker sand overalt. Og matmor har selvfølgelig katten i sengen likevel.

Som sagt, vi kjenner helt forskjellige eiere.

Gjest katt og hund
Skrevet

vi kjenner tydeligvis helt forskjellige hunde og katte-eiere.

Jakthunden til direktøren og chihuahuaen til glamourmodellen er da statussymboler? En slik moderne mini-hund koster til opplysning mellom 15-20 000 kr.

En god hundeeier holder hunden ren og unna møblene. Å plukke opp etterlatenskaper er da ikke verre enn å tømme kattesand eller skifte bleie på et barn.

De fleste kattene jeg kjenner (har bodd med en også) er virkelig dårlige til å vaske seg og ville slettes ikke ut hver dag. lukter vondt og sparker sand overalt. Og matmor har selvfølgelig katten i sengen likevel.

Som sagt, vi kjenner helt forskjellige eiere.

Tydeligvis. Men hunder er dog ikke status symboler. Det er kanskje "in" å ha en stygg liten rotteliknende hund hvis du er puppedame, men ikke status.

*De fleste kattene jeg kjenner (har bodd med en også) er virkelig dårlige til å vaske seg og ville slettes ikke ut hver dag. lukter vondt og sparker sand overalt. Og matmor har selvfølgelig katten i sengen likevel.*

Sikkert rasekatter da? Alle kattene jeg har hatt har vært mye ute, gått på do ute og vært svært renslige (hunn katter). Og INGEN av kattene har likevel fått ligge i sengen.

Har ALDRI vært borti en hund som ikke lukter vondt og er ekkel å ta på. Dessuten har hunder øyne som er av typen, lyset er på men ingen er hjemme...

Skrevet

Tydeligvis. Men hunder er dog ikke status symboler. Det er kanskje "in" å ha en stygg liten rotteliknende hund hvis du er puppedame, men ikke status.

*De fleste kattene jeg kjenner (har bodd med en også) er virkelig dårlige til å vaske seg og ville slettes ikke ut hver dag. lukter vondt og sparker sand overalt. Og matmor har selvfølgelig katten i sengen likevel.*

Sikkert rasekatter da? Alle kattene jeg har hatt har vært mye ute, gått på do ute og vært svært renslige (hunn katter). Og INGEN av kattene har likevel fått ligge i sengen.

Har ALDRI vært borti en hund som ikke lukter vondt og er ekkel å ta på. Dessuten har hunder øyne som er av typen, lyset er på men ingen er hjemme...

Katt i senga.. *frysninger* og jeg er over gjennomsnittet glad i dyr. Ekkelt er det.

Skrevet

"Har ALDRI vært borti en hund som ikke lukter vondt og er ekkel å ta på. Dessuten har hunder øyne som er av typen, lyset er på men ingen er hjemme... "

Du skulle hilst på vår hund da. Den lukter faktisk ikke vondt. Og det er ikke bare en (selvsagt) subjektiv eiers påstand, men også gjester påpeker dette som svært positivt. Ikke sikler hunden heller, med mindre vi står og holder noe svært fristende spiselig foran den. Og - den har faktisk et ganske intelligent blikk. Det var noe min mann var opptatt av da han skulle finne en passende hunderase (før jeg ble sammen med ham), nettopp at han ville ha en hund som har litt evne til å tenke. Og det har vi fått :-)

Hunden ligger ikke i sengen heller, ei heller i sofaen, med mindre vi inviterer den opp. Og nei, den hopper ikke opp i sofaen så fort den er alene, vi har sjekket. ;-)

Gjest katt og hund
Skrevet

Katt i senga.. *frysninger* og jeg er over gjennomsnittet glad i dyr. Ekkelt er det.

Jepp, dyr hører ikke hjemme hverken i senga eller alene i sofaen.

Skrevet

Hvorfor er det ekkelt med katt i sengen? Hvis de er rene,- hvilket min (og alle andre katter jeg har kjent godt) er?

Skrevet

Skrevet

Kan bare uttale meg om hvorfor akkurat jeg fikk hund, hva alle andre oppgir som årsak for å skaffe seg kjæredyr kan jeg vanskelig uttale meg om.

Jeg har hund fordi det er masse selskap, vakthold, bra for ungene å lære seg å forholde seg til dyr, mosjon for hele familien, underholdning, kos, kompis, og fordi jeg anser den som en del av familien vår

Har hatt hund så lenge jeg kan huske gjennom oppveksten.

Har ikke bikkje i senga, og ellers ganske stram dressur på dyret. Den er ikke til bry for andre med hverken lukt, hopping eller bjeffing. Det eneste som er til bry med en hund er at de røyter, særlig om våren og høsten. Det gjør at jeg støvsuger minst hver uke:-)

Mange burde ikke ha kjæedyr, hunder er svært krevende kjæledyr som trenger dressur, mosjon og oppmerksomhet. Mange glemmer det når de kjøper en søt hvalp til ungene... Å ha hund er som ha en unge til i huset - i 12-16 år fremover.

Katter - er nok mer selvstendige og krever ikke så mye.

:-)

Gjest katt og hund
Skrevet

"Har ALDRI vært borti en hund som ikke lukter vondt og er ekkel å ta på. Dessuten har hunder øyne som er av typen, lyset er på men ingen er hjemme... "

Du skulle hilst på vår hund da. Den lukter faktisk ikke vondt. Og det er ikke bare en (selvsagt) subjektiv eiers påstand, men også gjester påpeker dette som svært positivt. Ikke sikler hunden heller, med mindre vi står og holder noe svært fristende spiselig foran den. Og - den har faktisk et ganske intelligent blikk. Det var noe min mann var opptatt av da han skulle finne en passende hunderase (før jeg ble sammen med ham), nettopp at han ville ha en hund som har litt evne til å tenke. Og det har vi fått :-)

Hunden ligger ikke i sengen heller, ei heller i sofaen, med mindre vi inviterer den opp. Og nei, den hopper ikke opp i sofaen så fort den er alene, vi har sjekket. ;-)

Hva slags rase er det? Jeg er litt opptatt av at jeg vil ha et dyr som vil bo hos meg jeg. Hvis dyret stikker av når det får sjansen vil det jo heller ikke bo hos meg. Katter stikker ikke av de kommer hjem, det gjør ikke alle hunder.

Dessuten er hunder mye dummere enn katter og ikke selvstendige. katter har skjønt at de ikke trenger gjøre alt vi ber dem om, de kan tenke selv. Hunder gjør som de får beskjed om, tenker ikke selv, og virker i det hele tatt litt lite intelligente.

Men mange hunder er fine da:)

Skrevet

Hvorfor er det ekkelt med katt i sengen? Hvis de er rene,- hvilket min (og alle andre katter jeg har kjent godt) er?

Rene? De slikker seg først i rumpa og deretter på kroppen - kaller du det rent? :-)

Det setter seg gjerne rester av kassestrø / bæsj i pelsen rundt rumpa og under poter, og det vil jeg helst ikke ha i senga mi. Men det er nå meg. :-)

Skrevet

Mine gjør.

Skrevet

Må jo være helt opp til den enkelte som eier dyret, da.

Hver sin smak, rett og slett!

Dere som mener det er så ille, dere trenger ikke dele senga med andres kjæledyr uansett, så hvorfor irritere seg over andres vaner.

;-)

Gjest katt og hund
Skrevet

Rene? De slikker seg først i rumpa og deretter på kroppen - kaller du det rent? :-)

Det setter seg gjerne rester av kassestrø / bæsj i pelsen rundt rumpa og under poter, og det vil jeg helst ikke ha i senga mi. Men det er nå meg. :-)

Rester av bæsj sand i rompa på en katt? Hva slags katter har du vært borti da? Katter har bakteriedrepende middel i spyttet så ikke ekkelt. Hunder spiser guff og alt mulig de kommer over de også, og slikker eieren på munnen etterpå. Dessuten ruller de seg i dritt og vasker seg ikke engang selv. Hunder er ofte misfarget bak etter all dritten, *pjuk*

Gjest katt og hund
Skrevet

Må jo være helt opp til den enkelte som eier dyret, da.

Hver sin smak, rett og slett!

Dere som mener det er så ille, dere trenger ikke dele senga med andres kjæledyr uansett, så hvorfor irritere seg over andres vaner.

;-)

Ekkelt å besøke folk som har møkkete sofa pgs hunder som har ligget der da...

Skrevet

Med mindre katten hopper rett fra tissekassen og opp i senga (og nei, kassen står ikke på soverommet), så kommer det ikke rester av strø i senga, Det kan hende det ligger litt rett rundt kassa, men ikke andre steder i huset.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...