Gå til innhold

Hvorfor får folk seg hund og/eller katt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rester av bæsj sand i rompa på en katt? Hva slags katter har du vært borti da? Katter har bakteriedrepende middel i spyttet så ikke ekkelt. Hunder spiser guff og alt mulig de kommer over de også, og slikker eieren på munnen etterpå. Dessuten ruller de seg i dritt og vasker seg ikke engang selv. Hunder er ofte misfarget bak etter all dritten, *pjuk*

Vel, hver sin smak.

Fortsetter under...

Skrevet

Rester av bæsj sand i rompa på en katt? Hva slags katter har du vært borti da? Katter har bakteriedrepende middel i spyttet så ikke ekkelt. Hunder spiser guff og alt mulig de kommer over de også, og slikker eieren på munnen etterpå. Dessuten ruller de seg i dritt og vasker seg ikke engang selv. Hunder er ofte misfarget bak etter all dritten, *pjuk*

"Hunder spiser guff og alt mulig de kommer over de også, og slikker eieren på munnen etterpå."

i så fall er det vel strengt tatt eieren som er ekkel, dette er jo en vennlig gest på hundespråket.

Skrevet

Hva slags rase er det? Jeg er litt opptatt av at jeg vil ha et dyr som vil bo hos meg jeg. Hvis dyret stikker av når det får sjansen vil det jo heller ikke bo hos meg. Katter stikker ikke av de kommer hjem, det gjør ikke alle hunder.

Dessuten er hunder mye dummere enn katter og ikke selvstendige. katter har skjønt at de ikke trenger gjøre alt vi ber dem om, de kan tenke selv. Hunder gjør som de får beskjed om, tenker ikke selv, og virker i det hele tatt litt lite intelligente.

Men mange hunder er fine da:)

Hunder og katter er jo selvsagt grunnleggende forskjellige dyr. Og mange hunder, inkl denne rasen (hovawart) er store. Store hunder er sterke, og kan være farlige, om de er ute av kontroll.

Hunder har også en helt annen flokk-mentalitet, slik at den trenger et hiaraki å innordne seg i (sin eier/familie), slik det ville gjort i en hundeflokk. Hvis ikke eier selv i sine handlinger viser at han/hun er flokklederen, så vil hunden gjøre sitt for å bli flokkleder. Og tro meg, en slik hund er et pes å ha i hus...

Men hovawarten har i alle fall mange av de kvaliteter du etterlyser. Om du bor sånn til at hunden kan være mye løs ute, så vil den holde seg på eiendommen.

Fra gammelt av skulle hovawarten vokte gården, mens bonden fx sådde eller stelte med dyra. Hunden skulle selvstendig vokte området for evt. inntrengere, fremmedfolk osv., og vurdere hvorvidt det var fare på ferde eller ikke, og handle deretter.

Ei som mannen min kjenner som har en hovawart (samt en rekke andre hunder av andre raser) og bor på et småbrukt langt fra folk, kan slippe ut hovawarten (mens de andre hundene må stå i hundegård), kan dra på butikken, og når hun kommer tilbake ligger hunden fortsatt på tunet (der den lå når hun dro), og bare passer på.

Naboens terrier er slik du beskriver det, stikker den av, så må han kjøre (ikke bare gå) langt før han finner bikkja igjen, den bare løper og løper... Mens vår hund - de få gangene den har stukket av - har holdt seg i området rundt der vi bor.

http://www.hovawart.no/ kan du evt. lese mer og se bilder av rasen!

Og nei, hund er langt i fra hele livet mitt, selv om jeg nok virker engasjert nå.

:-)

Gjest katt og hund
Skrevet

Hunder og katter er jo selvsagt grunnleggende forskjellige dyr. Og mange hunder, inkl denne rasen (hovawart) er store. Store hunder er sterke, og kan være farlige, om de er ute av kontroll.

Hunder har også en helt annen flokk-mentalitet, slik at den trenger et hiaraki å innordne seg i (sin eier/familie), slik det ville gjort i en hundeflokk. Hvis ikke eier selv i sine handlinger viser at han/hun er flokklederen, så vil hunden gjøre sitt for å bli flokkleder. Og tro meg, en slik hund er et pes å ha i hus...

Men hovawarten har i alle fall mange av de kvaliteter du etterlyser. Om du bor sånn til at hunden kan være mye løs ute, så vil den holde seg på eiendommen.

Fra gammelt av skulle hovawarten vokte gården, mens bonden fx sådde eller stelte med dyra. Hunden skulle selvstendig vokte området for evt. inntrengere, fremmedfolk osv., og vurdere hvorvidt det var fare på ferde eller ikke, og handle deretter.

Ei som mannen min kjenner som har en hovawart (samt en rekke andre hunder av andre raser) og bor på et småbrukt langt fra folk, kan slippe ut hovawarten (mens de andre hundene må stå i hundegård), kan dra på butikken, og når hun kommer tilbake ligger hunden fortsatt på tunet (der den lå når hun dro), og bare passer på.

Naboens terrier er slik du beskriver det, stikker den av, så må han kjøre (ikke bare gå) langt før han finner bikkja igjen, den bare løper og løper... Mens vår hund - de få gangene den har stukket av - har holdt seg i området rundt der vi bor.

http://www.hovawart.no/ kan du evt. lese mer og se bilder av rasen!

Og nei, hund er langt i fra hele livet mitt, selv om jeg nok virker engasjert nå.

:-)

Liknet veldig på golden retriever, men jeg har lite peil på hund da. Søkte på en annen side med samme rase og der så den helt annerledes ut...

Sikkert en fin hund å ha:)

Skrevet

Ekkelt å besøke folk som har møkkete sofa pgs hunder som har ligget der da...

Minst like ekkelt er det å sitte i en sofa full av møkk og kliss etter småbarn. Enda verre er det hvis disse klisne småbarna begynner å klabbe på andre...

Det er tydelig at du ikke liker hunder, og deg om det. Men du får finne deg i at folk er forskjellige. Jeg er glad i hunder, og er av den mening at folk som ikke liker hunder ikke er snille mennesker!

Gjest katt og hund
Skrevet

Minst like ekkelt er det å sitte i en sofa full av møkk og kliss etter småbarn. Enda verre er det hvis disse klisne småbarna begynner å klabbe på andre...

Det er tydelig at du ikke liker hunder, og deg om det. Men du får finne deg i at folk er forskjellige. Jeg er glad i hunder, og er av den mening at folk som ikke liker hunder ikke er snille mennesker!

*Jeg er glad i hunder, og er av den mening at folk som ikke liker hunder ikke er snille mennesker! *

Det er faktisk det mest uintelligente jeg har hørt noensinne, for ikke å snakke om det mest subjektive... hehe..

Hvem har sagt jeg ikke liker hunder? Jeg har bare sagt hvilke av de to jeg foretrekker jeg.

Annonse

Skrevet

*Jeg er glad i hunder, og er av den mening at folk som ikke liker hunder ikke er snille mennesker! *

Det er faktisk det mest uintelligente jeg har hørt noensinne, for ikke å snakke om det mest subjektive... hehe..

Hvem har sagt jeg ikke liker hunder? Jeg har bare sagt hvilke av de to jeg foretrekker jeg.

Det har intet med intelligens å gjøre - men er selvsagt min personlige mening!

Skrevet

Liknet veldig på golden retriever, men jeg har lite peil på hund da. Søkte på en annen side med samme rase og der så den helt annerledes ut...

Sikkert en fin hund å ha:)

Joda, de lyse kan minne en del om Golden. Får ofte spørsmål om hunden vår er blanding av "golden og et-eller-annet". Men de finnes ikke "i slekt", ikke mer enn fx en puddel og siberian husky er i slekt. Dvs. de er hunder! hehe

Hovawart kommer i tre fargevarianter, blond, svart og svart med blonde tegninger.

Skrevet

Vi har to katter og det er definitivt ikke fordi vi kjeder oss. Kjede seg har man ikke tid til med tre barn i huset ;-)

Jeg har selv vokst opp med katt og lært meg å bli veldig glad i dyr. Mannen min har vokst opp i den tro at katter ikke er ålreite dyr, så han måtte overtales grundig før vi fikk katt...

Begge våre to eldste barn var småredde både for katter og hunder når de var yngre. Det var tydelig at pappaens skepsis smitta over på dem. Vi ble enige om å skaffe oss katt i og med at vi bor landlig til. Hund krever for mye av oss og dessuten har vi flere i slekta med hundeallergi.

Kattene våre er kjempekosete og biter/klorer nesten aldri. De er ute om natta, så kattekasse trengs ikke (heldigvis!). Den eneste bakdelen jeg kan komme på med det å ha katt, er at vi må ha kattepass når vi reiser bort for noen dager.

Fordelene er mange:

*Ungene er ikke lenger redde for husdyr.

*Ungene lærer å behandle dyr med respekt.

*Kattene gir masse kos og får oss til å stresse ned (helt sant!)

*Kattene fanger mus hver dag.

*Kattene er effektive støvsugere som sitter under minstens stol når hun spiser ved matbordet ;-) (for ordens skyld: Vi støvsuger også selv ;-))

*Mannen min har endelig lært å bli glad i katter!

Vi er enige i at det for oss er ganske uaktuelt å ikke ha katt i framtiden også :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...