Gå til innhold

Mer om baking.. :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har laget en sukkerbunn som jeg skal bruke til marsipankake neste helg. Skal derfor hive den i fryseren nå.

Vurderte om jeg skulle dele opp bunnen nå før jeg fryser den. Blir jo veldig lettvint og slippe det når jeg skal bruke den.

Spørsmålet mitt er: Har det noe å si for smaken på bunnen hvis jeg deler den opp _før_ jeg fryser den. Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg mener med det selv engang...hehe..., men det er nesten som jeg tror at den blir mindre saftig når jeg tiner den, på en måte. Det har vel neppe noe å si?!

Huff, dette ble et teit innlegg:) Men synspukter mottas med takk :D

Fortsetter under...

Skrevet

Du kunne jo delte den- og hatt i mellom matpapir og fryst den "sammen" - - -

Skrevet

Du er kanskje flink til å dele kakebunner?

Det er nemlig ikke jeg - det blir fort skjevt.

Og da var det en tanke slo meg: Kan det være lettere å få det til om man fryser den hel og deler den før den er helt opptint? (Litt "fastere i fisken" da, på en måte.)

Skrevet

Du kunne jo delte den- og hatt i mellom matpapir og fryst den "sammen" - - -

Bør jeg ha matpapir mellom da ja kanskje? Det har jeg ikke tenkt på. Jeg tenkte bare å dele den, for så å legge alle delene rett oppå hverandre slik at den får samme fasongen som den i utgangspunktet hadde. Å så snurre den inn i plastfolie og hive hele greie inn i fryseren :)

Skrevet

Og da var det en tanke slo meg: Kan det være lettere å få det til om man fryser den hel og deler den før den er helt opptint? (Litt "fastere i fisken" da, på en måte.)

Flink og flink, njæi det vil jeg ikke si jeg er. Det blir vanligvis sånn høvelig rett, men absolutt ikke alltid :)

Det er slik jeg har brukt og gjøre det. Dele den litt før den er helt gjennomtint. Men så tenkte jeg plutselig at det kunne være lurt å dele den nå først. Hvis det blir skikkelig, jæ... ujevnt når jeg deler den, slik at det overhodet ikke blir bra, så har jeg fremdeles tid til å lage en ny. (Men normalt sett, de gangene det har skjedd, så har jeg bare kladda på litt ekstra krem slik at kaka blir sånn høvelig rett :) Eller man kan gjøre slik som bestemoren min gjorde når kakebunnen falt ned på midten, hun fylte bare "hullet" med krem blandet med sånn dessert, fruktcoktail?!, og resten av kaken med krem. Den kaka ble spist opp fordi den var så frisk og god på smak...hehe....!).

Skrevet

Flink og flink, njæi det vil jeg ikke si jeg er. Det blir vanligvis sånn høvelig rett, men absolutt ikke alltid :)

Det er slik jeg har brukt og gjøre det. Dele den litt før den er helt gjennomtint. Men så tenkte jeg plutselig at det kunne være lurt å dele den nå først. Hvis det blir skikkelig, jæ... ujevnt når jeg deler den, slik at det overhodet ikke blir bra, så har jeg fremdeles tid til å lage en ny. (Men normalt sett, de gangene det har skjedd, så har jeg bare kladda på litt ekstra krem slik at kaka blir sånn høvelig rett :) Eller man kan gjøre slik som bestemoren min gjorde når kakebunnen falt ned på midten, hun fylte bare "hullet" med krem blandet med sånn dessert, fruktcoktail?!, og resten av kaken med krem. Den kaka ble spist opp fordi den var så frisk og god på smak...hehe....!).

Bestemoren din var lur! :-)

Ellers ser jeg jo et stort poeng i å dele den nå først slik at du har muligheter til å bake en ny om det skulle gå helt galt.

I alle fall tror jeg ikke at bunnen blir "forringet" av å bli delt før frysing. Del den opp, legg delene sammen og pakk den inn (selvsagt) og frys den. Så blir den nok like god. :o)

Annonse

Skrevet

Bestemoren din var lur! :-)

Ellers ser jeg jo et stort poeng i å dele den nå først slik at du har muligheter til å bake en ny om det skulle gå helt galt.

I alle fall tror jeg ikke at bunnen blir "forringet" av å bli delt før frysing. Del den opp, legg delene sammen og pakk den inn (selvsagt) og frys den. Så blir den nok like god. :o)

:D Åkai, da gjør jeg det. Men hvis det skjer et eller annet slik at den ikke blir så god, så skylder jeg på deg? ;)

Gjest kroppogsjel
Skrevet

Å dele kakebunn er ingen heksekunst. Ta en sytråd, legg rundt kaken der du ønsker å dele den, legg endene i kryss, og dra. Nesten som å knyte en knute, uten knuten.

Skrevet

:D Åkai, da gjør jeg det. Men hvis det skjer et eller annet slik at den ikke blir så god, så skylder jeg på deg? ;)

Litt sent svar - men ja, skyld på meg! Jeg kommer til deg med en ny bunn (da blir det sikkert en ferdigoppdelt kjøpebunn). :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...