Gå til innhold

Hvor går grensen?

Anbefalte innlegg

Gjest underer meg på..
Skrevet

Jeg lurer på hvor langt en lærer kan gå i å fysisk berøre en elev?

Feks: Dersom en elev stadig går inn for å provosere en lærer i timen ved gjentatte verbale krenkelser mot læreren. kan da læreren ta eleven i arma og føre eleven ut mot elevens vilje?

Eller kan da eleven på noe som helst måte gjøre dette til en sak?

Hvor går grensen her?

Noen meninger/noen som vet?

Angela1365380318
Skrevet

Vet ikke direkte loven på dette området.Men læreren må kunne bruke makt (ikke vold!) å ta eleven ut om H*n forstyrrer undervisningen. Med dette mener jeg ta i armen, og gå ut, hvis eleven da motsetter seg eller går andre veien vil det gjøre vondt, går h*n riktig vei kjenner man bare noen som holder, slik at man påfører seg smerten selv, slik hunder med halsbånd gjør.

Dersom et barn skader et annet i feks en slosskamp så må de voksne få bryte inn og dra de ut slik at de ikke skader hverandre.

En elev som klager på at læreren tok h*n hardt i armen kommer nok ikke langt. Er det snakk som slag, spark, knipsing eller som vi selv opplevde lærere som kaster sakser og annet etter elever så er saken en helt annen.

Skrevet

SELVSAGT kan læreren ta eleven i armen og føre ham/henne ut av klasserommet. De er vel ikke porselensdukker heller.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Med en del av dagens drittunger synes jeg det burde være lov til å kaste faenskapet inntil 3 meter i luftlengde.

Men dagens grense går nok ganske sikkert på bruk av makt, og det er nok ikke hardt du skal ta fyren i armen før du kan risikere å få en anmeldelse hengende over deg.

Gjest undrer meg på
Skrevet

SELVSAGT kan læreren ta eleven i armen og føre ham/henne ut av klasserommet. De er vel ikke porselensdukker heller.

Vel, er de ikke porselensdukker?

Jeg er ikke lærer selv, men har inntrykk av at mange elever er noen ramper på skolen. Med en gang de blir tatt i armen av læreren så går de hjem til foreldrene sine og sier de har blitt slått av læreren. Så blir det sak.

Gjest også lærer
Skrevet

jeg synes ikke dette er noenting å lure på

selvsagt skal du ikke røre eleven!

Hvorfor kan du ikke snakke rolig til vedkommende, istedenfor å ty til vold

For det er jo vold når du må dra hardt i armen til eleven så h*n kanskje får blåmerker eller strekk

har sett alfor mange tilfeller av armskader der lærere har gått inn for megle mellom elever

Og det burde jo vært helt unødvendig

Gjest undrer meg på
Skrevet

Med en del av dagens drittunger synes jeg det burde være lov til å kaste faenskapet inntil 3 meter i luftlengde.

Men dagens grense går nok ganske sikkert på bruk av makt, og det er nok ikke hardt du skal ta fyren i armen før du kan risikere å få en anmeldelse hengende over deg.

Det er akkurat det jeg er bekymret for. De som er lærere står vel ofte der som noen reddharer og tør ingenting lenger. Bare finner seg i alt.

Gjest undrer meg på
Skrevet

Vet ikke direkte loven på dette området.Men læreren må kunne bruke makt (ikke vold!) å ta eleven ut om H*n forstyrrer undervisningen. Med dette mener jeg ta i armen, og gå ut, hvis eleven da motsetter seg eller går andre veien vil det gjøre vondt, går h*n riktig vei kjenner man bare noen som holder, slik at man påfører seg smerten selv, slik hunder med halsbånd gjør.

Dersom et barn skader et annet i feks en slosskamp så må de voksne få bryte inn og dra de ut slik at de ikke skader hverandre.

En elev som klager på at læreren tok h*n hardt i armen kommer nok ikke langt. Er det snakk som slag, spark, knipsing eller som vi selv opplevde lærere som kaster sakser og annet etter elever så er saken en helt annen.

Men problemet oppstår da eleven går en annen vei. Da gjør det vondt. Og da blir det vold mot eleven.

Da kan eleven gå hjem til foreldrene og si at læreren "dro meg i arma slik at jeg fikk blåkul". Og så blir det sak.

Jeg skjønner ikke grenseoppgangene her jeg. Skulle gjerne visst mer.

Gjest også lærer
Skrevet

Men problemet oppstår da eleven går en annen vei. Da gjør det vondt. Og da blir det vold mot eleven.

Da kan eleven gå hjem til foreldrene og si at læreren "dro meg i arma slik at jeg fikk blåkul". Og så blir det sak.

Jeg skjønner ikke grenseoppgangene her jeg. Skulle gjerne visst mer.

altså du skjønner ikke grenseoppgangene?????

du skal ikke røre eleven. Om eleven får merker eller blåmerker har du gått for langt

er det så vanskelig å forstå?

Gjest undrer meg på
Skrevet

altså du skjønner ikke grenseoppgangene?????

du skal ikke røre eleven. Om eleven får merker eller blåmerker har du gått for langt

er det så vanskelig å forstå?

Jeg sier bare at eleven kan provosere frem blåmerker selv. For så å gå hjem til foreldrene å si at "se hva læreren har gjort"

Ikke sant?

Og så blir det sak.

UndrendePåDetMeste
Skrevet

Hadde selv ei VELDIG slitsom jente i klassen da jeg gikk på barneskolen. Husker fremdeles hvordan hun klarte å provosere selv den mest bestemoraktige av alle lærerne. En lærer har ansvar for at klasserommet skal oppleves som et trygt og godt sted, og hvis eneste mulighet for å få gjort noe med situasjonen er å dra eleven ut av klasserommet ved å holde i armen, da er det greit. Jeg vet selv at dessverre kan man rett og slett ikke alltid snakke barn til fornuft.

Skrevet

jeg synes ikke dette er noenting å lure på

selvsagt skal du ikke røre eleven!

Hvorfor kan du ikke snakke rolig til vedkommende, istedenfor å ty til vold

For det er jo vold når du må dra hardt i armen til eleven så h*n kanskje får blåmerker eller strekk

har sett alfor mange tilfeller av armskader der lærere har gått inn for megle mellom elever

Og det burde jo vært helt unødvendig

Å ta noen i armen og føre dem vekk er ikke vold.

"........................................."

Gjest Calóni
Skrevet

"Med en del av dagens drittunger synes jeg det burde være lov til å kaste faenskapet inntil 3 meter i luftlengde."

Vikaren for parallellklassen min gjorde det, forsøkte å bokstavelig talt kaste en elev ut igjennom døra. Men han bommet, og traff dørkarmen :P

Gjest Rotvoll
Skrevet

Jeg har jobbet noen år som lærervikar. Nå er jeg lærerstudent.

Jeg har opplevd elever som elsker å provosere. Som oftest er det de samme elevene som gjør det hver gang, så det jeg da gjør er at jeg tar det opp med foreldrene, og vi blir enig om hva vi skal gjøre når slike situasjoner oppstår. Jeg har noen ganger måtte føre elever ut, for at de skal få roe seg ned. Men det er ikke alltid at det er like enkelt nei.

Jeg har tett oppfølging med foreldre når jeg jobber som lærer. Elever har ofte stor respekt og frykt for foreldre, så de oppfører seg ofte bedre om det er avtale mellom elev, lærer og foreldre.

Jeg har fått stoler og ting kastet etter meg av elever som har adferdproblemer. Og når jeg ser at det kan skade andre elever også, så nøler jeg ikke med å bære ut en elev. Da kan han skrike og jamre seg så mye han vil. Jeg skader ikke eleven, men jeg beskytter ham mot seg selv og beskytter de andre elevene.

Det finnes ikke en rett handling for alle situasjoner. Man må bruke sunn fornuft og se det an. Men en ting er sikkert, elevene som lager trøbbel skal ikke få lov til å styre klassesituasjonen deres vei!

Skrevet

Man bør kunne lede elever ut av klasserommet, men uten å være for hardhendt.

Min sønn gjorde noe på spøk en gang (åpne ei dør til gangen ved skolestart mens læreren stod innenfor på andre siden) , det skulle han ikke gjort. Læreren klikka bokstavelig talt og smalt han opp mot veggen med armen opp under haka på min sønn. Han klarte ikke puste, og ble kjempesjokkert.Hele klassen var vitner... Deretter ble historien lang. Jeg anbefaler å anmelde sånt til politi, ikke rektor, det er det teiteste jeg noen gang har gjort. Selvfølgelig holder denne personen med læreren. Det skal være sagt her at min gutt aldri noen gang har vært noe bølle på skolen.

Jeg synes sånne ustabile lærere burde sykemeldes/sparkes.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...