Gå til innhold

Hva legger dere i ordet "inkludering"?

Gjest inkludering eller integrering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

altså en elev som har en funksjonshemning som gjør at h*n har problemer med å skaffe venner på klassen/skolen.

medelevene er greie og hjelpsomme mot h*n, men vedkommende blir aldri foretrukket som venn, blir heller en som de må ta seg av.

Kan man da si at eleven er inkludert?

Hva legger dere i ordet inkludering?

Angela1365380318
Skrevet

Ja da er han like inkludert som de uten funkjsonshemmeing som heller ikke er superpopulære i klassen.

Jeg synest ikke man skal tvinge barn til å være venner med barn de ikke liker, men de skal være snille og høflige mot de.

Gjest Vinteren
Skrevet

Jeg har skrevet en hel oppgave om hva inkludering er, og det er næmmen ikke en enkel oppgave. Jeg for min del synes at en person ikke nødvendigvis er inkludert selv om han går i samme klasse som ikke-funksjonshemmede. Derimot kan han/hun være mer inkludert i en klasse hvor vedkommende føler at han/hun identifiserer seg med de han går sammen med.

Skrevet

Jeg har skrevet en hel oppgave om hva inkludering er, og det er næmmen ikke en enkel oppgave. Jeg for min del synes at en person ikke nødvendigvis er inkludert selv om han går i samme klasse som ikke-funksjonshemmede. Derimot kan han/hun være mer inkludert i en klasse hvor vedkommende føler at han/hun identifiserer seg med de han går sammen med.

har en følelse av at dette med hvorvidt en elev er inkludert er noe læreren eller skolen avgjør, men at eleven sjelden blir tatt med i refleksjonene rundt dette.

At eleven er inkludert dersom skolen har gjort en god jobb med å hindre mobbing og få eleven til å delta på ting sammen med de andre. Men at det sjelden stilles spørsmål om eleven selv føler at h*n er inkludert og at det blir tatt med i betraktning i spørsmålet om inkludering

tenker du det samme?

Gjest nosigns
Skrevet

Ville bare si at det jo er mange uten fysisk funksjonshemning som heller ikke er inkludert i kameratskapet eller venninnegjengen. Det kan være verre nesten, en funksjonshemmet MÅ en iallefall ikke være slem mot. Det blir forlangt at de er med iallefall i skoletida.

Gjest lille rosinen
Skrevet

Som noen andre skriver her, så er jo spørsmålet om hvorvidt en er inkludert eller ikke en subjektiv oppfattelse.

Jeg tolker inkludering i skolen slik, at hvis man føler at man er en naturlig del av fellesskapet og det sosiale miljøet så er man inkludert.

Hvis en funksjonshemmet er på skolen og de andre bare er snille med han eller hun, fordi han/hun er funksjonshemmet, så høres det ikke ut for meg som om den funksjonshemmede er fullt inkludert. Om det er MULIG med slik inkludering i alle sammenhenger er et annet spørsmål. Men jeg mener det er DET som må være MÅLET/VISJONEN for de som jobber med dette.

Skrevet

Ikke dette. Eleven er integrert, men ikke inkludert.

Nå for tiden får man ikke spesielt god karakter ved å snakke om integrering i skolen.

Eleven skal bli inkludert.

Det vil si ikke bare fysisk være til stede, men være en reell del av fellesskapet hvor han både bidrar til felleskapet og får det han trenger personlig, sosialt og læremessig.

Der har skolen en lang vei å gå.

Skrevet

Skolen vil ikke innse at alle elever ikke kan bli reellt inkludert. Det er politisk ukorrekt.

En del barn bør ikke være en del av den vanlige skolen.(min mening) De er det likevel for å ideal som ikke kan oppfylles i deres skoletid, eller til de går i grava for den del. Fullstendig inkludering for alle elever er en utopi som gjør mange barn ulykkelige.

Ellers er det et ideal man i mange tilfeller kunne fått til for mange elever med gode lærere, nok ressurser osv.

Min mening.

(Utdannet lærer med litt spesialutdanning i tillegg.)

Skrevet

Skolen vil ikke innse at alle elever ikke kan bli reellt inkludert. Det er politisk ukorrekt.

En del barn bør ikke være en del av den vanlige skolen.(min mening) De er det likevel for å ideal som ikke kan oppfylles i deres skoletid, eller til de går i grava for den del. Fullstendig inkludering for alle elever er en utopi som gjør mange barn ulykkelige.

Ellers er det et ideal man i mange tilfeller kunne fått til for mange elever med gode lærere, nok ressurser osv.

Min mening.

(Utdannet lærer med litt spesialutdanning i tillegg.)

er fullstendig enig med deg. Alle kan ikke passe inn i den "vanlige" skolen.

I dette tilfellet så frykter jeg for de psykososiale konsekvensene for denne eleven.

Har har store lærevansker, på grensen til psykisk utviklingsheming. Han har INGEN venner, verken på skolen eller hjemme. Ingen som sender han en SMS, ingen som ringer. Ingen som foretrekker han når elevene skal gå sammen to og to eller i et prosjektarbeid.

gutten går i 8 klasse.

Her mener jeg at gutten burde hatt et annet tilbud på en spesialskole med elever som var på omtrent samme nivå, og hvor de hadde kompetanse på det psykososiale området. For hvordan skal det gå med han resten av skoletiden om han ikke lærer å knytte noen vennskap eller finner noen som er på hans nivå?

Jeg er bekymret

Skrevet

er fullstendig enig med deg. Alle kan ikke passe inn i den "vanlige" skolen.

I dette tilfellet så frykter jeg for de psykososiale konsekvensene for denne eleven.

Har har store lærevansker, på grensen til psykisk utviklingsheming. Han har INGEN venner, verken på skolen eller hjemme. Ingen som sender han en SMS, ingen som ringer. Ingen som foretrekker han når elevene skal gå sammen to og to eller i et prosjektarbeid.

gutten går i 8 klasse.

Her mener jeg at gutten burde hatt et annet tilbud på en spesialskole med elever som var på omtrent samme nivå, og hvor de hadde kompetanse på det psykososiale området. For hvordan skal det gå med han resten av skoletiden om han ikke lærer å knytte noen vennskap eller finner noen som er på hans nivå?

Jeg er bekymret

Jeg forstår godt du er bekymret, og det skjærer meg i hjertet å høre. Slike viktige år for et ungt menneske. Og saken er at hvor mye en kunne ønske seg et annet tilbud, vil det nok ikke skje. Slik er stort sett virkeligheten dessverre.

Da har man nok mest å hente på å prøve å få fritiden han har til å kompensere litt for dette, hvis det er mulig. At han der kan få treffe likesinnede, føle at han gjør noe meningsfylt.

Så må en selvfølgelig stå på det en kan for å gjøre det best mulig i skolesituasjonen. Når det gjelder det læremessige burde det være muligheter, men det sosiale er det verre å gjøre noe med. Trist er det, og det er mange som ham. Og spesialskoler blir lagt ned... jeg håper trenden snur.

Skrevet

Jeg forstår godt du er bekymret, og det skjærer meg i hjertet å høre. Slike viktige år for et ungt menneske. Og saken er at hvor mye en kunne ønske seg et annet tilbud, vil det nok ikke skje. Slik er stort sett virkeligheten dessverre.

Da har man nok mest å hente på å prøve å få fritiden han har til å kompensere litt for dette, hvis det er mulig. At han der kan få treffe likesinnede, føle at han gjør noe meningsfylt.

Så må en selvfølgelig stå på det en kan for å gjøre det best mulig i skolesituasjonen. Når det gjelder det læremessige burde det være muligheter, men det sosiale er det verre å gjøre noe med. Trist er det, og det er mange som ham. Og spesialskoler blir lagt ned... jeg håper trenden snur.

Vet at det er en spesialskole som man kan prøve å få han inn på, hvis man er villig til å kjempe mot byråkratiet.

Det har nylig blitt satt igang en støttekontaktordning i håp om at han skal gjøre ting som andre også gjør. At han iallefall kan kunne fortelle noen andre at han har vært på kino.

De har også satt igang kontakt med en annen skole, hvor to elever fra skolen drar dit en gang i uka i håp om at noen av elevene, som har lærevansker skal bli venner.

får håpe at det kan hjelpe

at gutten har store artiulatoriske problemer gjør det jo ikke lettere for han å komme i kontakt med andre

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...