Gå til innhold

Omgangsyke?

Anbefalte innlegg

skorpionfisken
Skrevet

Hva er det?

Det ordet brukes ikke her oppe i nord.

Er det det vi kaller for magesjuke? (Diare).

Eller er det forkjølelse, småfeber og urvenhet.

Jeg har skjønt såpass at det ikke er noe veldig farlig noe.

Gjest Fra nord
Skrevet

Brukes ikke i nord? Jeg er da vitterlig fra nord og har hørt ordet bestandig.

Skrevet

det er vel diare og oppkast, jeg bruker omgangssyke når det er det som er problemet:-)

Æsj og usj, skikkelig møkkasjuke!!! :-)

Gjest oppkast pga smitte
Skrevet

Farrang, spysjuke, magesyke med oppkast (og evt også diare). Forårsaket av smitte, ikke matforgiftning, fyll osv.

Skrevet

Spy og diaresjuken. Mest oppkast tror jeg...?

Har ikke hatt det på over 20 år, og håper ikke på å få det heller, men det er jeg vel pent nødt til nå som jeg har fått barn.

Skrevet

Spy og diaresjuken. Mest oppkast tror jeg...?

Har ikke hatt det på over 20 år, og håper ikke på å få det heller, men det er jeg vel pent nødt til nå som jeg har fått barn.

Jøss, da har du jammen vært heldig!

Trodde det var sånt som folk fikk iallefall annethvert år jeg.... Her har vi det nå, men i ulike varianter. Kun mellomsten som har spydd. Vi andre har det mer eller mindre i andre enden....

skorpionfisken
Skrevet

Brukes ikke i nord? Jeg er da vitterlig fra nord og har hørt ordet bestandig.

OK, da. Men i min by blandt de under 40 er det ikke et vanlig ord. Jeg har hørt ordet, men har ikke fått forklart noen gang hva det betyr. Jeg gjetter at det er diare, men kan jo gjette feil.

Skrevet

Trodde det var sånt som folk fikk iallefall annethvert år jeg.... Her har vi det nå, men i ulike varianter. Kun mellomsten som har spydd. Vi andre har det mer eller mindre i andre enden....

Har igrunn vært ganske heldig sånn sett tror jeg. Har heller aldri hatt urinveisinfeksjon eller halsbetennelse, og ørebetennelse bare en gang.

skorpionfisken
Skrevet

Det kalles vel "ræksjuka" her oppe

Jaaa, det ordet er det faktisk lenge siden jeg har hørt:-)

Men det sa vi alltid da jeg var mindre. Vi hadde ræksjuka - ikke omgangssyke.

Skrevet

Har igrunn vært ganske heldig sånn sett tror jeg. Har heller aldri hatt urinveisinfeksjon eller halsbetennelse, og ørebetennelse bare en gang.

Da har du vært heldig!

Omgangssyka har jeg nok med et eller to års mellomrom (iallefall etter at jeg fikk barn). Jeg sitter forresten her og prøver å holde kvalmen i sjakk. Kjenner jeg ikke er helt god i magen...Femåringen har nemlig hatt omgangssjuka denne uka :-(

Gjest usj!!__
Skrevet

OK, da. Men i min by blandt de under 40 er det ikke et vanlig ord. Jeg har hørt ordet, men har ikke fått forklart noen gang hva det betyr. Jeg gjetter at det er diare, men kan jo gjette feil.

Noen som har/har hatt omgangssjuke nå? Gruer meg til å få det....

skorpionfisken
Skrevet

Noen som har/har hatt omgangssjuke nå? Gruer meg til å få det....

Prins Sverre Magnus var innlagt på riksen for elendigheta.

Gjest usj!!__
Skrevet

Prins Sverre Magnus var innlagt på riksen for elendigheta.

da får vel jeg det garantert snart... :( hørt mange som har det nå...

Skrevet

"Sprutskjetta" har jeg hørt nordlendinger si ;o)

UndrendePåDetMeste
Skrevet

Vet ikke om det er en bestemt sykdom egentlig, er vel bare noe man sier når det er litt åsnn ubestemmelig og ganske smittsomt. Feber, oppkast, diare, en blanding eller hver for seg. Barnehagebarn får gjerne slike sykdommer, sikkert fordi alle smittestoffene blandes sammen til ei herlig smørje i løpet av dagen;)

Skrevet

Jeg har heller ikke vært mye utsatt for sykdom. Meldeboka på barneskolen var vel på to-tre sider da jeg var ferdig med sjette klasse hehe.

Men de siste årene har jeg fått halsbetennelse ca en gang i året. Har nok fått pappa sine mandler (han har fjernet dem).... Men det er ikke verre enn at jeg kan leve med det :)

Gjest Calóni
Skrevet

Farrang. :o)

Da jeg flyttet til Trondheim kan du tro jeg gikk rundt en stund og lurte på hva i all verden denne "farrangen" var for noe! Folk hadde farrang meg her og farrang meg der, men stakkars lille meg føltes helt ubetydelig der jeg satt med omgangssyken min ;)

Skrevet

Trodde de færreste hadde omgangssyke uten å være i tett nærhet til unger, jeg.

Jeg hadde det som liten - og fikk det igjen da guttungen begynte i barnehagen. Men i mellom hadde jeg sånn omtrent 15 spysjukefrie år. ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...