Gå til innhold

MR-undersøkelse og klaustrofobi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er sykemeldt pga stort prolaps i ryggen. Har vært til CT og hos revrolog på Ullevål for vurdering av operasjon. Nevrolog mente dette ville gå over av seg selv og utelukket operasjon. Dersom kirurgisk vurdering måtte jeg foreta MR-undersøkelse. jeg fortalte om min sterke klaustrofobi og han sa først vi kunne se an da det ikke lenger er en akutt fase. Men så sa han plutselig at han skulle bestille time allikevel. Har nå fått innkallelse. Hjelp! Snakket med legen min. Bare jeg får noe over hodet får jeg panikk. Klarer ikke ligge på ryggen i sengen, for da får jeg klaus, selv om det er 220 cm til taket. Legen skulle skrive ut valium for meg......

Har tatt en slik undersøkelse for og det gikk dengang men min klaustrofobi har utviklet seg voldsomt de siste årene.

Noen med erfaring?

fei1365380229
Skrevet

Jeg får klaustrofobi av det og jeg har tatt mange mr undersøkelser.

Det finnes en maskin som er litt større og den er grei, men de andre jeg har tatt har vært kjempesmå.

Få valium, fortell at du syns det er grusomt. Lukk øynene og tenkt på morsomme ting og si fra at du kanskje må ut. (da er hele undersøkelsen ødelagt, men....).

Jeg fikk en sykepleier til å holde meg i beina en gang og det var veldig deilig, da følte jeg meg trygg.

Skrevet

Jeg får klaustrofobi av det og jeg har tatt mange mr undersøkelser.

Det finnes en maskin som er litt større og den er grei, men de andre jeg har tatt har vært kjempesmå.

Få valium, fortell at du syns det er grusomt. Lukk øynene og tenkt på morsomme ting og si fra at du kanskje må ut. (da er hele undersøkelsen ødelagt, men....).

Jeg fikk en sykepleier til å holde meg i beina en gang og det var veldig deilig, da følte jeg meg trygg.

Vet de har en helt åpen MR på Rikshospitalet men den er visst landets eneste av den typen. Jeg har ingen problemer med heiser osv, men når jeg får noe over ansiktet får jeg rett og slett panikk. Til og med bare ved tanken, får jeg problemer med å puste.

Nå har jeg fått resept på valium, men aner jo ikke hvordan jeg reagerer på det. Kanskje jeg skal prøve en pille i forkant for å se hvordan det funker?

Har sett bilder av ulike MR-maskiner. Noen er lange andre er korte og bena og hodet er utenfor (ikke CT).

Takk for svar. Jeg ringer Ullevål på mandag.

Gjest Calóni
Skrevet

Vet de har en helt åpen MR på Rikshospitalet men den er visst landets eneste av den typen. Jeg har ingen problemer med heiser osv, men når jeg får noe over ansiktet får jeg rett og slett panikk. Til og med bare ved tanken, får jeg problemer med å puste.

Nå har jeg fått resept på valium, men aner jo ikke hvordan jeg reagerer på det. Kanskje jeg skal prøve en pille i forkant for å se hvordan det funker?

Har sett bilder av ulike MR-maskiner. Noen er lange andre er korte og bena og hodet er utenfor (ikke CT).

Takk for svar. Jeg ringer Ullevål på mandag.

Man bør alltid prøve ut valium før man skal bruke det til sitt formål. Du vil jo helst ikke blacke helt ut, eller overhodet ikke kjenne noen virkning, sant? ;)

Det må være fælt å ha så forferdelig klaustrofobi. Men som en annen sier her, kanskje en sykepleier kan være hos deg hele tiden? Det hjelper ofte bare å se at noen er der hele tiden.

Ei venninne av meg lider også av ekstrem klaustrofobi. Hun har ei datter som pga sykdom må regelmessig til MR. Hun må da være med og følge, men blir helt uvel av å sitte der og -se- på at datteren må inn i den maskinen. Men likevel må hun holde maska og virke normal pga datteren, så hun ikke blir bekymra. Det er ikke så lett det der!

Jeg ville nok hatt problemer selv, jeg takler ikke trange rom spesielt bra, men jeg ville nok kommet meg igjennom det..Ta noen valium, du, og bit tennene sammen! Lykke til :)

Skrevet

Takk for svar! Uff nedtelling begynnt.......

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...