Gå til innhold

Hater å bli irettesatt offentlig av kjæresten min :-(

Anbefalte innlegg

Gjest hjelp_meg_er_du_snill

Hei!

Jeg er en gutt på 25 år og har en kjæreste på 22. Vi har det kjempefint sammen men jeg hater en ting og det er å bli irettesatt offentlig. Det er det samme hvem det er, jeg liker det ikke. Jeg mener at hvis man har noe å ta opp så kan man gjøre det under fire øyne privat og ikke foran mange andre. Det er mulig jeg er paranoid på dette men jeg liker ikke at ting kommer fram foran andre.

Kjæresten min har gjort det ved en del anledninger og det misliker jeg sterkt. Blant annet har jeg blitt mobbet og irettesatt før av en kompis av faren min og det var vondt. Enda vondere var det at verken pappa eller mamma forsvarte meg da dette skjedde. Og det har satt dype spor.

Kjæresten min vet det utmerket men det skjer noen ganger. Jeg irettesetter ikke henne offentlig.

Sånn som igår. Venninna vår var på besøk hos oss og vi snakket sammen. Så sa jeg noe og kjæresten min sa: Du sa noe annet forrige gang. Da sa jeg at jeg hadde glemt det som jeg hadde sagt før. Så sier hun foran venninna: Jeg irriterer meg over at du sier noe annet ene dagen og noe annet en annen dag. Jeg ble sur er og da og det merket alle. Tenkte at hvis hun irriterte seg over noe så kunne hun jo ta det opp med meg privat, ikke foran venninna. Da hun merket at jeg ble sur så spurte hun hva det var og jeg sa det som det var at jeg ikke liker å bli irettesatt foran andre. Hun sa unnskyld men jeg klarte ikke å bli glad med en gang.

Det er mulig at jeg er hårsår men jeg mener at hvis man har noe man vil ta opp så kan man ta det opp under fire øyne og ikke bare buse ut sine irritasjoner foran andre mennesker.

Så begynner jeg å lure på om vi passer sammen og om jeg skal slå opp med henne. Hun er en kjempefin jente men dette liker jeg ikke. Føler ikke at jeg har dårlig selvtillit eller det der men har prinsipper om dette. Hva mener dere om det?

Videre har jeg hår på ryggen og er ikke spesielt stolt av det. Kjæresten min sier at det ikke gjør henne noe. En dag tok hun bilde (på mobilen) av ryggen min da jeg ikke hadde på meg noe på overkroppen. Jeg ba henne slette det men hun sa at jeg ikke burde være flau over det. Så var det slik at noen venner av oss så på bilder på mobilen og jeg ble engstelig for at de skulle se det bildet. Det skjedde heldigvis ikke men jeg var flau. Er dette dårlig selvtillit? Jeg er jo veldig sosial og har selvironi men dette takler jeg ikke. Jeg fikk kjæresten min til å slette bildet men nå føler jeg at vi kanskje ikke er skapt for hverandre. Jeg liker ikke å bli irettesatt men det skjer iblant. Hva skal jeg gjøre?

Fortsetter under...

Irettesettelse foran andre skal ikke gjøres. De fleste med litt sosiale antenner gjør ikke det.

Dette er noe som skal tas opp privat og ikke når andre er tilstede.

Hår på ryggen er da ikke noe å skamme seg over, hvilken mann har ikke det? Vi er jo menn og har mer hår enn kvinner og slik skal det være.

Men det er jo ikke verre enn at du kan barbere de vekk da, hvis de plager deg slik.

Ikke finn deg i dette for lenge og si tydelig i fra. Vis litt selvrespekt.

Fortsetter dette så synes jeg du skal droppe dama fordi hun mangler respekt overfor deg.

Hun mener at jeg er hårsår på slikt. Men jeg mener at det er kjipt å få høre slikt som "jeg irrirterer meg over deg..." foran venner. En annen ting er at min mor kan ikke norsk. Det vet hun og en dag hadde vi diskusjon om innvandrere og kriminalitet og hun buser ut at "Mora til (min mor) har bodd i Norge i 35 år men kan ikke norsk enda". Jeg som er opplært med høy respekt for foreldre ble veldig sur. Hva slags behov hadde venninna for å vite om det? Det er noe jeg ikke er altfor stolt av. Det kunne enda gått an hvis settingen var en annen men her var det innvandrere og kriminalitet og mangler ved innvandrere. Det likte jeg dårlig. Igjen får jeg vite at jeg er hårsår. Hun sa unnskyld og at hun ikke visste at det var et ømt punkt for meg.

Altså, hvem liker å bli irettesatt eller kritisert foran andre av en man selv er sammen med?

Irettesettelse foran andre skal ikke gjøres. De fleste med litt sosiale antenner gjør ikke det.

Dette er noe som skal tas opp privat og ikke når andre er tilstede.

Hår på ryggen er da ikke noe å skamme seg over, hvilken mann har ikke det? Vi er jo menn og har mer hår enn kvinner og slik skal det være.

Men det er jo ikke verre enn at du kan barbere de vekk da, hvis de plager deg slik.

Takk for det. Jeg har ikke vært på stranda i de siste 6 årene pga dette. Føler at det er så kjipt og når i tillegg jenter sier at de ikke synes noe om hår på ryggen his gutter så blir jeg flau. Nå er ikke alle jenter slike men skjønner ikke hvordan jeg kan gå med bar overkropp på stranda.

Irettesettelse er ikke gøy, jeg gjør det ikke med henne. Så jeg skjønner ikke hvorfor hun ikke får det inn at jeg ikke liker det? Det er ikke snakk om å være hårsår men heller det at når man vet at et annet menneske ikke liker noe så gjør man det ikke.

Hun mener at jeg er hårsår på slikt. Men jeg mener at det er kjipt å få høre slikt som "jeg irrirterer meg over deg..." foran venner. En annen ting er at min mor kan ikke norsk. Det vet hun og en dag hadde vi diskusjon om innvandrere og kriminalitet og hun buser ut at "Mora til (min mor) har bodd i Norge i 35 år men kan ikke norsk enda". Jeg som er opplært med høy respekt for foreldre ble veldig sur. Hva slags behov hadde venninna for å vite om det? Det er noe jeg ikke er altfor stolt av. Det kunne enda gått an hvis settingen var en annen men her var det innvandrere og kriminalitet og mangler ved innvandrere. Det likte jeg dårlig. Igjen får jeg vite at jeg er hårsår. Hun sa unnskyld og at hun ikke visste at det var et ømt punkt for meg.

Altså, hvem liker å bli irettesatt eller kritisert foran andre av en man selv er sammen med?

Du må ta en alvorlig prat med kjæresten din, og fortelle hvordan du opplever det hun gjør.

Jeg synes hun rett og slett mangler normal folkeskikk.

Om hun gjentar uskikken etter at du har snakket med henne, så må du i grunnen selv finne ut hva du vil. Har du lyst til å bli irettesatt offentlig hele livet?

Man utleverer ikke sin kjæreste og hans familie på den måten!

Annonse

Du må ta en alvorlig prat med kjæresten din, og fortelle hvordan du opplever det hun gjør.

Jeg synes hun rett og slett mangler normal folkeskikk.

Om hun gjentar uskikken etter at du har snakket med henne, så må du i grunnen selv finne ut hva du vil. Har du lyst til å bli irettesatt offentlig hele livet?

Man utleverer ikke sin kjæreste og hans familie på den måten!

Hun fikk meg til å tro at jeg var hårsår på ting og at jeg ikke tålte spøk. Men det er ikke sant. Jeg hater å slikt fordi jeg har opplevd det i barndommen og ingen var der for meg og forsvarte meg.

Når jeg i tillegg har utenlandsk bakgrunn så blir det hele sensitivt. Hvis jeg har behov for å si slikt om min mor så gjør jeg det selv. Hun trenger ikke å gjøre det. Hun sa unnskyld sist om dette.

Det eneste jeg ønsker er at hun skjønner at dette liker jeg ikke. Det er jo ikke bare henne i dette forholdet, jeg har også noe å si.

Vi har en annen venninne av oss som skal være korrekt i alt og hun er plagsom. Jeg kan si noe feil og hun skal absolutt rette opp i det jeg sier. Det irriterer. En gang greit, to ganger greit men ikke hele tiden.

Hun fikk meg til å tro at jeg var hårsår på ting og at jeg ikke tålte spøk. Men det er ikke sant. Jeg hater å slikt fordi jeg har opplevd det i barndommen og ingen var der for meg og forsvarte meg.

Når jeg i tillegg har utenlandsk bakgrunn så blir det hele sensitivt. Hvis jeg har behov for å si slikt om min mor så gjør jeg det selv. Hun trenger ikke å gjøre det. Hun sa unnskyld sist om dette.

Det eneste jeg ønsker er at hun skjønner at dette liker jeg ikke. Det er jo ikke bare henne i dette forholdet, jeg har også noe å si.

Vi har en annen venninne av oss som skal være korrekt i alt og hun er plagsom. Jeg kan si noe feil og hun skal absolutt rette opp i det jeg sier. Det irriterer. En gang greit, to ganger greit men ikke hele tiden.

"Hun fikk meg til å tro at jeg var hårsår på ting og at jeg ikke tålte spøk. "

Det hørtes jo ikke ut som om det var noen særlig gode spøker hun kom med akkurat. Du får slå i bordet og si at hun må slutte med dette tullet.

"Hun fikk meg til å tro at jeg var hårsår på ting og at jeg ikke tålte spøk. "

Det hørtes jo ikke ut som om det var noen særlig gode spøker hun kom med akkurat. Du får slå i bordet og si at hun må slutte med dette tullet.

Ærlig talt, hvis noen gang etter gang irettesetter dere offentlig, hva synes dere om det?

Gjest Settlers

Ærlig talt, hvis noen gang etter gang irettesetter dere offentlig, hva synes dere om det?

Ingen liker vel å bli irettesatt offentlig. Fortell kjæresten din at dette aksepterer du ikke. Hun må skjerpe seg rett og slett!

Ingen liker vel å bli irettesatt offentlig. Fortell kjæresten din at dette aksepterer du ikke. Hun må skjerpe seg rett og slett!

Det er sant. Hun skulle dra idag og jeg sa hadet til henne og da var hun sur. Hvis hun ikke skjønner at jeg ikke setter pris på slike irettesettelser så er det bare å bli ferdig med det. For jeg kan ikke ha det slik hele livet.

Annonse

Ja, jeg tror du har litt lite selvtillit og tro på deg selv.

Jeg liker heller ikke å bli irettesatt foran fremmede, men jeg synes ikke akkurat den situasjonen du viser til var så veldig ille.

Situasjonen var ikke ille men jeg føler at det er slitsomt å høre slike ting gang på gang. Og når den andre parten ikke kan skjerpe seg så er det bare å gå ut av det. Hadde du likt det om mannen din stadig kommenterte hvir ille du var til noe? Det tror ikke jeg og hvis du mener at du hadde blåst i det så får du ha honnør for å være tålmodig. Men jeg liker det ikke. Det er snakk om respekt, ikke mangel på selvtillit. Og dessuten vet du ikke hvor mye selvtillit jeg har eller ikke har. At flere er enige med meg skulle tilsi at det er kjempedumt å irettesette folk slik. Men jeg respekterer din mening.

Ja, jeg tror du har litt lite selvtillit og tro på deg selv.

Jeg liker heller ikke å bli irettesatt foran fremmede, men jeg synes ikke akkurat den situasjonen du viser til var så veldig ille.

Enig med Lillemus. Skjønner at det er irriterende, men hvis du er oppriktig glad i dama og mener hun er noe å ha ellers, da synes jeg det er idioti å dumpe henne. Du må gi henne klar melding om at det må bli slutt på denslags hvis dere skal fortsette forholdet, og så bør du jobbe litt med selvtilliten din. Du høres veldig selvhøytidelig og usikker ut, synes jeg.

Situasjonen var ikke ille men jeg føler at det er slitsomt å høre slike ting gang på gang. Og når den andre parten ikke kan skjerpe seg så er det bare å gå ut av det. Hadde du likt det om mannen din stadig kommenterte hvir ille du var til noe? Det tror ikke jeg og hvis du mener at du hadde blåst i det så får du ha honnør for å være tålmodig. Men jeg liker det ikke. Det er snakk om respekt, ikke mangel på selvtillit. Og dessuten vet du ikke hvor mye selvtillit jeg har eller ikke har. At flere er enige med meg skulle tilsi at det er kjempedumt å irettesette folk slik. Men jeg respekterer din mening.

Hvis det skjer stadig vekk, om igjen og om igjen er det selvfølgelig ikke greit! Leste ikke hele tråden før jeg svarte skjønner du.

Hvorfor er dere sammen i det hele tatt? Hun finner tydeligvis feil på deg hele tiden så hvorfor gidder du?

Hvis det skjer stadig vekk, om igjen og om igjen er det selvfølgelig ikke greit! Leste ikke hele tråden før jeg svarte skjønner du.

Hvorfor er dere sammen i det hele tatt? Hun finner tydeligvis feil på deg hele tiden så hvorfor gidder du?

Takk :-)

Det er vel at jeg er kjempeglad i henne. Liker henne kjempegodt. Det er vel problemet kan man si.

Enig med Lillemus. Skjønner at det er irriterende, men hvis du er oppriktig glad i dama og mener hun er noe å ha ellers, da synes jeg det er idioti å dumpe henne. Du må gi henne klar melding om at det må bli slutt på denslags hvis dere skal fortsette forholdet, og så bør du jobbe litt med selvtilliten din. Du høres veldig selvhøytidelig og usikker ut, synes jeg.

Selvhøytidelig er vel litt sterkt? Er det ikke dumt at den ene i et forhold stadig kommer med slikt? Jeg gjør det ikke så hvorfor er det da vanskelig å skjønne at når noen ikke liker slike ting så gjør man det ikke?

Hvis hun er glad i meg så skjønner hun at jeg ikke synes noe om å bli irettesatt foran andre. Ingen av de andre vi kjenner som er kjærester gjør slikt så hvorfor her? Og er det ikke bedre å ta ting på kammerset enn å buse ut i all offentlighet? Hvor blir det av respekten for den andre parten?

Selvhøytidelig er vel litt sterkt? Er det ikke dumt at den ene i et forhold stadig kommer med slikt? Jeg gjør det ikke så hvorfor er det da vanskelig å skjønne at når noen ikke liker slike ting så gjør man det ikke?

Hvis hun er glad i meg så skjønner hun at jeg ikke synes noe om å bli irettesatt foran andre. Ingen av de andre vi kjenner som er kjærester gjør slikt så hvorfor her? Og er det ikke bedre å ta ting på kammerset enn å buse ut i all offentlighet? Hvor blir det av respekten for den andre parten?

Nå ser jeg at jeg burde lest hele tråden før jeg svarte. Når jeg leser svarene du har gitt de andre nedover her får jeg et litt annet bilde av det hele... Hun høres ikke noe grei ut,må jeg si. Her må du nok bare veie for og imot og bestemme deg for om dette forholdet er til å leve med, for jeg tror det kan bli vanskelig å forandre på henne. Den typen damer har jeg møtt før.

Nå ser jeg at jeg burde lest hele tråden før jeg svarte. Når jeg leser svarene du har gitt de andre nedover her får jeg et litt annet bilde av det hele... Hun høres ikke noe grei ut,må jeg si. Her må du nok bare veie for og imot og bestemme deg for om dette forholdet er til å leve med, for jeg tror det kan bli vanskelig å forandre på henne. Den typen damer har jeg møtt før.

Ok.Men hva kan hennes problem være? Hun var ikke slik før da vi var sammen. Vi slo opp men ble sammen igjen etter en periode med mye framog tilbake. Hun er snill og strikker ting til meg og vi har det fint på alle andre plan men dette er for kjipern synes jeg. Når hun vet at jeg ikke liker det så gjør hun det ikke. Før pleide jeg å spøke med henne om henne om ting men hun likte det ikke så jeg sluttet med det men hun gjør ikke det samme. Hva er hennes problem, jeg fatter det ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...