Gå til innhold

Mord vs. drap

Anbefalte innlegg

Gjest Calóni
Skrevet

Hva er forskjellen på MORD og DRAP? For leeenge siden på radioen hørte jeg en sak hvor det ble poengtert at det dreide seg om et MORD, ikke et DRAP. Jeg trodde de ordene var synonymer, jeg?

Eller kanskje det å DREPE noen kan man gjøre ved et uhell, men derimot å MYRDE noen er alltid med vilje? Men da må jo alltid et MORD være et DRAP? *forvirra*

Fortsetter under...

Skrevet

Tror du er inne på noe der.

At et mord er et overlagt (planlagt) drap.

Gjest Calóni
Skrevet

Tror du er inne på noe der.

At et mord er et overlagt (planlagt) drap.

Men hvordan kan det ha seg at et mord ikke er et drap da? For drap må jo da være en betegnelse som gjelder begge deler, mens mord har "monopolrett" på det viljestyrte?

Skrevet

Forskjellen er som du sier at mord er planlagt, mens et drap kan være et uhell.

Mord er selvsagt også et drap, men de brukes forskjellig for å markere hva som menes og alvorligheten i det. Det er mye mer alvorlig hvis det er et mord og ikke et drap.

De fleste av oss kan utføre et drap, men ikke et mord.

Gjest Calóni
Skrevet

Forskjellen er som du sier at mord er planlagt, mens et drap kan være et uhell.

Mord er selvsagt også et drap, men de brukes forskjellig for å markere hva som menes og alvorligheten i det. Det er mye mer alvorlig hvis det er et mord og ikke et drap.

De fleste av oss kan utføre et drap, men ikke et mord.

Takk for oppklaring!

Men jeg har som sagt bare hørt dette én gang, og det er ganske lenge siden, så det er tydeligvis ikke spesielt mye brukt, det skillet der. Det heter jo overlagt drap, feks, ikke mord. Menmen...enda et av livets mysterier oppklart! :)

Skrevet

Men hvordan kan det ha seg at et mord ikke er et drap da? For drap må jo da være en betegnelse som gjelder begge deler, mens mord har "monopolrett" på det viljestyrte?

Man kan bruke uttrykket "overlagt drap" i stedet for mord; men ikke drap alene.

Annonse

Gjest Calóni
Skrevet

Man kan bruke uttrykket "overlagt drap" i stedet for mord; men ikke drap alene.

"Den sjalu ektemannen DREPTE sin kones elsker med kaldt blod". Men det er kanskje bare sånn på folkemunne? Ikke så greit det her ;) Det sies at norsk er et ordfattig språk, men vi har nå jaggu forskjellige definisjoner etter hva folk tenker oppi hodet sitt ;)

Gjest LucySky
Skrevet

"Den sjalu ektemannen DREPTE sin kones elsker med kaldt blod". Men det er kanskje bare sånn på folkemunne? Ikke så greit det her ;) Det sies at norsk er et ordfattig språk, men vi har nå jaggu forskjellige definisjoner etter hva folk tenker oppi hodet sitt ;)

Politiet og private etterforskere osv benytter nå bare ordet drap.

Overlagt drap osv.

Skrevet

Vi i media bruker veldig sjelden ordet 'mord' eller 'myrdet'. Lenge siden det var vanlig.

Gjest Calóni
Skrevet

Politiet og private etterforskere osv benytter nå bare ordet drap.

Overlagt drap osv.

Når jeg sa det var "lenge" siden jeg hørte det på radio, så mente jeg at det var omtrent et år siden. Så det er jo litt pussig...men nå har jeg iallfall fått bekreftet det jeg trodde :)

Skrevet

Takk for oppklaring!

Men jeg har som sagt bare hørt dette én gang, og det er ganske lenge siden, så det er tydeligvis ikke spesielt mye brukt, det skillet der. Det heter jo overlagt drap, feks, ikke mord. Menmen...enda et av livets mysterier oppklart! :)

Drap brukes av politi og jurister.

Mord er ikke noe juridisk begrep, og brukes dermed bare av "folk flest" og eventuelle medier med trang til å dramatisere.

Gjest Calóni
Skrevet

Drap brukes av politi og jurister.

Mord er ikke noe juridisk begrep, og brukes dermed bare av "folk flest" og eventuelle medier med trang til å dramatisere.

Jammen atte jeg hørte på radioen at noen understreket at det var mord, men ikke drap, joh! Det var enten en nyhetssending eller noe annet faktagreier, husker ikke riktig. Velvel...dette får jeg ta med meg i graven, tror jeg, enten jeg blir drept, myrdet eller sovner stille inn på et gamlehjem :D

Skrevet

Jammen atte jeg hørte på radioen at noen understreket at det var mord, men ikke drap, joh! Det var enten en nyhetssending eller noe annet faktagreier, husker ikke riktig. Velvel...dette får jeg ta med meg i graven, tror jeg, enten jeg blir drept, myrdet eller sovner stille inn på et gamlehjem :D

'Under klassebetegnelsen Mord (364.152) er det en inkluderernote: Inkluderer: Assistert selvmord, drap, dødshjelp (eutanasi). Spørsmålet gjelder om 'drap' i denne forbindelsen betyr det samme som 'forsettlig' eller 'overlagt drap'.

'Drap' blir i Bokmålsordboka definert som 'det å ta liv, særlig et annet menneskes liv, jf. mord / uaktsomt d-/ overlagt, forsettlig d-/ begå et d-/folked-

'Mord' blir definert slik: det å myrde; jur.: tidligere betegnelse for overlagt drap.

Begrepet 'mord' er altså ikke lenger et juridisk begrep, og blir i dagliglivet brukt mer eller mindre synonymt med 'drap'. Dermed kan 'mord' og 'drap' lett bli oppfattet som synonyme begreper, og det blir vanskelig å forstå begrepet 'drap' i inkluderernoten'.

-nb-

Annonse

Skrevet

At journalister i en nyhetssending bruker begrepet mord, gjør det selvsagt ikke mer legitimt eller reelt.

;o)

Synes for øvrig du har fått et godt svar under her.

Gjest Calóni
Skrevet

'Under klassebetegnelsen Mord (364.152) er det en inkluderernote: Inkluderer: Assistert selvmord, drap, dødshjelp (eutanasi). Spørsmålet gjelder om 'drap' i denne forbindelsen betyr det samme som 'forsettlig' eller 'overlagt drap'.

'Drap' blir i Bokmålsordboka definert som 'det å ta liv, særlig et annet menneskes liv, jf. mord / uaktsomt d-/ overlagt, forsettlig d-/ begå et d-/folked-

'Mord' blir definert slik: det å myrde; jur.: tidligere betegnelse for overlagt drap.

Begrepet 'mord' er altså ikke lenger et juridisk begrep, og blir i dagliglivet brukt mer eller mindre synonymt med 'drap'. Dermed kan 'mord' og 'drap' lett bli oppfattet som synonyme begreper, og det blir vanskelig å forstå begrepet 'drap' i inkluderernoten'.

-nb-

Takk!!! Der fikk jeg fakta svart på hvitt. Forsåvidt akkurat det samme som alle andre har synset, men bra å få fakta direkte sakset fra noen plass. Nå kan jeg få ro i sjelen og legge min febersyke kropp i senga og sove litt :)

Skrevet

Takk!!! Der fikk jeg fakta svart på hvitt. Forsåvidt akkurat det samme som alle andre har synset, men bra å få fakta direkte sakset fra noen plass. Nå kan jeg få ro i sjelen og legge min febersyke kropp i senga og sove litt :)

Bra. God bedring! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...