Gå til innhold

Gjeldsordning

Anbefalte innlegg

Gjest veit du?
Skrevet

Noen som veit noe om dette?.Hvor mye får du sittende igjen med til mat og klæt for 2 voksne og 1 barn i pr mnd?.Tar dem feriepenger og skattepenger også?.Har vi rett på kommunal leilighet vist vi har gjeldsordning?

Skrevet

En jeg kjente fikk til og med kommunalt boliglån med dette, tror man sitter igjen med så mye at man skal klare å leve med det. Hun jeg kjente var enslig og satt igjen med 6000 etter husleie. Jeg lurer på om det er sosialkontorets satser man sitter igjen med? Du finner sikkert masse om dette på internett.

Det er ihvertfall så bra at jeg fatter ikke at de som har problemer ikke gjør dette, men ofte heller leker struts og nekter å innse virkeligheten og lar vær å åpne brevene sine etc....

Gjeldsofferalliansen kan sikkert også hjelpe.

Skrevet

2 voksne og 2 barn kan ha opp til 16000 til livsopphold etter regningene er betalt. (husleie,strøm, sfo)

De tar alt som er over det.

Gjest veit du?
Skrevet

2 voksne og 2 barn kan ha opp til 16000 til livsopphold etter regningene er betalt. (husleie,strøm, sfo)

16000??.Tuller du?.Vi har ikke i det i lønn tilsammen engang før regninger er betalt

Gjest veit du?
Skrevet

En jeg kjente fikk til og med kommunalt boliglån med dette, tror man sitter igjen med så mye at man skal klare å leve med det. Hun jeg kjente var enslig og satt igjen med 6000 etter husleie. Jeg lurer på om det er sosialkontorets satser man sitter igjen med? Du finner sikkert masse om dette på internett.

Det er ihvertfall så bra at jeg fatter ikke at de som har problemer ikke gjør dette, men ofte heller leker struts og nekter å innse virkeligheten og lar vær å åpne brevene sine etc....

Fikk hun kommunalt huslån imens hun hadde gjeldsordning?Vi spurte husbanken om dette og de sa at man ikke får det når man har gjeldsordning

Skrevet

16000??.Tuller du?.Vi har ikke i det i lønn tilsammen engang før regninger er betalt

Jeg vet. Det er helt sinnsykt.

Skrevet

Fikk hun kommunalt huslån imens hun hadde gjeldsordning?Vi spurte husbanken om dette og de sa at man ikke får det når man har gjeldsordning

Vi fikk beskjed av namsmannen at det var opp til kreditorene om de godtok at man fikk ny gjeld. Så lenge boutgiftene ikke overskrider de man har i utgangspunktet, trodde ikke han det skulle by på problemer.

Vi har ikke prøvd da, og nå har vi bare 2 år igjen. Så vi kan vente.

Gjest veit du?
Skrevet

Vi fikk beskjed av namsmannen at det var opp til kreditorene om de godtok at man fikk ny gjeld. Så lenge boutgiftene ikke overskrider de man har i utgangspunktet, trodde ikke han det skulle by på problemer.

Vi har ikke prøvd da, og nå har vi bare 2 år igjen. Så vi kan vente.

Tar dem ferie penger og skattepenger?.Hvordan er det når man har variabel inntekt?

Skrevet

"Det er ihvertfall så bra at jeg fatter ikke at de som har problemer ikke gjør dette, men ofte heller leker struts og nekter å innse virkeligheten og lar vær å åpne brevene sine etc...."

Da er det gjerne snakk om at man sliter psykisk eller noe sånt, noe som gjør at man "flykter" fra virkeligheten. Det er ikke noe en kan "skjønne" eller "ikke skjønne" hvis man ikke har kjennskap til det selv.

"............................................"

Skrevet

Ja, hun hadde noen år igjen på gjeldsordningen og fikk husbanklån via kommunen. Det er sikkert det som andre sier her, at det blir rimeligere enn å leie f.eks.

Skrevet

"Det er ihvertfall så bra at jeg fatter ikke at de som har problemer ikke gjør dette, men ofte heller leker struts og nekter å innse virkeligheten og lar vær å åpne brevene sine etc...."

Da er det gjerne snakk om at man sliter psykisk eller noe sånt, noe som gjør at man "flykter" fra virkeligheten. Det er ikke noe en kan "skjønne" eller "ikke skjønne" hvis man ikke har kjennskap til det selv.

Ja, selvfølgelig er det psykisk. Men det finnes løsninger, gode løsninger. Så jeg klarer ikke å skjønne det helt likevel....Ting blir bare værre og værre, for en selv og familien rundt.

Skrevet

Ja, selvfølgelig er det psykisk. Men det finnes løsninger, gode løsninger. Så jeg klarer ikke å skjønne det helt likevel....Ting blir bare værre og værre, for en selv og familien rundt.

Nei, men du trenger faktisk ikke å skjønne det. Det holder lenge å akseptere at det kan være sånn for enkelte, og at du ikke har forutsetninger for å forestille deg hvordan, hvorfor etc. Det er viktig å ikke forsøke å evaluere andre etter sine egne rammer, når disses rammer kan være helt ukjente for en selv.

".........................................."

Gjest veit du?
Skrevet

Det sliter veldig psykisk ja.har en sønn også som jeg tenker mye på-Hvordan blir det når han begynner på skolen og vi fortsatt bor i en liten 2 roms.Hadde vi ikke væer så dum for noen år siden så hadde vi kunne kjøpt leillighet no.Men det er for seint å tenke tilbake no

Skrevet

Pøh! Det tror jeg jammen ikke noe på. 16.000 etter alle regninger er betalt er faktisk ganske mye penger.

Skrevet

Pøh! Det tror jeg jammen ikke noe på. 16.000 etter alle regninger er betalt er faktisk ganske mye penger.

Det er ihvertfall det vi har lov til å ha.

Skrevet

Tar dem ferie penger og skattepenger?.Hvordan er det når man har variabel inntekt?

Skattepenger tar de ihvertfall. Feriepenger tar de når det overstiger det man kan ha i mnd. Man må selv følge med når man bikker over det lovlige.

Her hos oss var det sosialkontoret vi hadde kontakt med før gjeldsordningen trådde i kraft. Hadde med oss alt av regninger og info og han ringte rundt og styrte i flere mnd. for oss. Han hadde vel stilling som øk. rådgiver og det er ofte veldig lang ventetid.

Du kan sikkert også ta kontakt med namsmannen direkte for å få informasjon om hva det innebærer, evt. gjeldsofferalliansen.

Gjest Gjeldsordning
Skrevet

Skattepenger tar de ihvertfall. Feriepenger tar de når det overstiger det man kan ha i mnd. Man må selv følge med når man bikker over det lovlige.

Her hos oss var det sosialkontoret vi hadde kontakt med før gjeldsordningen trådde i kraft. Hadde med oss alt av regninger og info og han ringte rundt og styrte i flere mnd. for oss. Han hadde vel stilling som øk. rådgiver og det er ofte veldig lang ventetid.

Du kan sikkert også ta kontakt med namsmannen direkte for å få informasjon om hva det innebærer, evt. gjeldsofferalliansen.

Hvor bra inntekt kan man ha for å få en gjeldsordning?

Er det et tak, eller går de etter regnestykket inntekt/utgifter?

Kan du være arbeidsfør?

Skrevet

Hvor bra inntekt kan man ha for å få en gjeldsordning?

Er det et tak, eller går de etter regnestykket inntekt/utgifter?

Kan du være arbeidsfør?

Er vel ikke noe fasitsvar på hvor god inntekt du kan ha.

De går etter om du er varig ute av stand til å betjene gjelden din.

Hos oss var begge i jobb på det tidspunktet vi fikk, med ca. 500000 i året til sammen. Nå er bare jeg i jobb.

Gjest Gjeldsordning
Skrevet

Er vel ikke noe fasitsvar på hvor god inntekt du kan ha.

De går etter om du er varig ute av stand til å betjene gjelden din.

Hos oss var begge i jobb på det tidspunktet vi fikk, med ca. 500000 i året til sammen. Nå er bare jeg i jobb.

Dette var intressant, for det var nytt for meg, takk for opplysningen! :-)

Skrevet

Dette var intressant, for det var nytt for meg, takk for opplysningen! :-)

Bare hyggelig :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...