Gå til innhold

blir pene mennesker dømt strengere i rettsaker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vel i disse skjønnhetstider:)

mener å ha lest et sted at om et pent menneske feks blir dømt for svindel så er sannsynligheten stor for at vedkommende blir dømt (strengere) enn om et annet menneske som ikke er typisk pen blir tiltalt for det samme

Tror dere dette stemmer?

Skrevet

Nix. Det tror jeg ikke. Hvis utseende skulle føre til forskjell, er det heller motsatt.

Forskning tyder jo på at "pene sjarmerende" mennesker gjør det bedre enn andre i arbeidsliv etc. Om det skyldes at de gjennom oppveksten får bedre selvtillit så de faktisk satser høyere enn andre, eller om det har andre årsaker, kan vi sikkert lure på.

Skrevet

Hvis det er noe forskjell så er jeg nesten sikker på at det er omvendt.

Skrevet

Jeg tror det stemmer. Narkomane slippe så billig unna at jeg tror f eks narkomani gir amnesti.

Noen tror de stjeler fordi de er narkomane, men de fleste narkomane er lovbrytere lenge før de blir narkomane.

laguna1365380434
Skrevet

I psykologiboken min sto det at tendensen var stikk i strid. Folk tenderer, selv der en strengt talt burde være helt sakelig, som i retten, til å mistro pene mennesker i mindre grad.

:-)

laguna1365380434
Skrevet

Jeg tror det stemmer. Narkomane slippe så billig unna at jeg tror f eks narkomani gir amnesti.

Noen tror de stjeler fordi de er narkomane, men de fleste narkomane er lovbrytere lenge før de blir narkomane.

Hva var DET?! ;-) HMMMM.

Ved siden av at det slo meg trådmessig irrelelevant og i det hele tatt som en mystisk utalelse som sådann, tror jeg i tillegg ikke en tøddel på at narlomani oppfattesw som formildene. Tragisk nok virker det derimot skjerpende og mistenkliggjørende sånn helt i kraft av seg selv.

Skrevet

Hva var DET?! ;-) HMMMM.

Ved siden av at det slo meg trådmessig irrelelevant og i det hele tatt som en mystisk utalelse som sådann, tror jeg i tillegg ikke en tøddel på at narlomani oppfattesw som formildene. Tragisk nok virker det derimot skjerpende og mistenkliggjørende sånn helt i kraft av seg selv.

Jeg tror du har en grunn oppfatning av begrepet "pen", førsteinntrykket består av ikke bare utseende (narkomane er ikke kjent for å være pene heller). Min definisjon på en narkoman er en sliten figur med sleivete språk, slitent ansikt og dålig impulskontroll, men det finnes seriøst utseende narkoer også.

"Pene" mennesker i mine øyne er ikke sminke, dress, slips eller tekkelig kjole, men også adferd og generelt inntrykk. En sliten narkoman kan sikkert fiffes opp ganske mye.

Forakten for slitne og lite attraktive mennsker sitter dypt og kan utløse både forakt og empati. Kvinner ser på utseende, menn ser på det generelle inntrykket. Når de sitter som legdommmere f eks.

Hvis trådstarter bare et ute etter meninger om slips, sminke, tekkelig kjole, frisert hår, fristert språk, god økonomi og sympatisk framferd i retten?

Da vil jeg si at det spørs hva saken gjelder og hvem som sitter i domstolene den dagen.

Skrevet

Jeg tror at en velfrisert og sympatisk person kan virke slesk hvis de i sakens gang viser en utpreget frekkhet og hensynsløshet uten å vise anger. Da har de kommet for å lure seg til en mildere straff, og det oppfattes kanskje som skjerpende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...